Senaste nytt

Öronmärker SAS Eurobonus poäng?

Delayed

Medlem
När man sedan gör återköp på första köpet får man tillbaka den hundralapp som går ut datum x.
Fast det får man ju inte utan man får tillbaka en godtycklig hundralapp. ;) Och skulle man ha en hundralapp som snart blir obrukbar (går ut) går man till "Riksbanken" och byter ut den mot en ny som inte går ut på länge. :p

Tycker nog jämförelsen haltar en hel del. ;)
 

danielhog

Medlem
Fast det får man ju inte utan man får tillbaka en godtycklig hundralapp. ;) Och skulle man ha en hundralapp som snart blir obrukbar (går ut) går man till "Riksbanken" och byter ut den mot en ny som inte går ut på länge. :p

Tycker nog jämförelsen haltar en hel del. ;)
Tycker jämförelsen är utmärkt för att förstå hur systemet fungerar, det är ändå syftet med posten.
 

palmen

Moderator
Fast det får man ju inte utan man får tillbaka en godtycklig hundralapp. ;) Och skulle man ha en hundralapp som snart blir obrukbar (går ut) går man till "Riksbanken" och byter ut den mot en ny som inte går ut på länge. :p

Tycker nog jämförelsen haltar en hel del. ;)
Att det inte fungerar så att butiken behåller just din sedel är nog alla medvetna om, samt att man på riksbanken kan lämna in gamla sedlar är ju helt klart annorlunda. Jag ville dock bara visa ett exempel på att bara för att man får tillbaka en valuta så påverkar inte detta vad man gjort med samma valuta på något annat ställe.
 

Jönsson

Medlem
Det system som Eurobonus och alla andra bonussystem, som har utgångsdatum på poäng använder, är faktiskt det enda som fungerar. Skulle varje poäng inte ha ett individuellt datum så skulle det inte gå att hålla reda på utgående poäng. Ännu värre vore det om de äldsta poängen inte användes vid varje bokning, utan att alla poäng istället togs slumpvis ur en pott. Det skulle verkligen drabba konsumenten.
 

Berglund

Medlem
Du har gjort fel och fått ”böta” för att du inte har förstått eller kunnat reglerna tillräckligt bra. Sätt upp det på lärdomskontot, var glad att det inte var mer poäng än så och sätt igång att tjäna nya poäng. De är trots allt giltiga i fem år (minst!) så i alla normala fall har man gott om tid att göra av med dem. Att vänta till precis sista stund är ditt eget val och då följer också risken för att dylika situationer uppstår. Lev och lär!
 

danielhog

Medlem
Det är väl självklart att det är såhär det fungerar. Annars hade man ju haft oändlig livslängd på sina poäng genom att boka ny resa och avboka den gamla hela tiden.
Nja. Det stämmer ju inte. Om man har ett system där man måste använda 20k poäng innan årets slut, så spelar det ju mindre roll vilka 20k poäng, om man har resor bokade för 40k och bokar av den ena så borde det ju inte spela roll.

Så tycker jag logiken borde vara, sen fungerar sas system inte så.
 

Capa

Medlem
Jag har en awardresa som jag funderar på att avboka. Innan jag gör detta så undrar jag om det finns något sätt att ta reda på om poängen jag använt för att boka resan har gått ut? Jag ringde in och frågade men kundtjänst kunde inte svara på detta. "Du får tillbaka poäng under förutsättning att de inte gått ut". En möjlighet är att man får se detta när man avbokar, men tycker det är lite läskigt att fippla med bokningen innan man vet att man vill boka av. Har någon koll på hur man bär sig åt? :)
 
Jag har en awardresa som jag funderar på att avboka. Innan jag gör detta så undrar jag om det finns något sätt att ta reda på om poängen jag använt för att boka resan har gått ut? Jag ringde in och frågade men kundtjänst kunde inte svara på detta. "Du får tillbaka poäng under förutsättning att de inte gått ut". En möjlighet är att man får se detta när man avbokar, men tycker det är lite läskigt att fippla med bokningen innan man vet att man vill boka av. Har någon koll på hur man bär sig åt? :)

Nej tyvärr kan du inte se detta hos SAS.
 
Toppen