Senaste nytt

Öronmärker SAS Eurobonus poäng?

Carl

Medlem
Ditt intjäningsår börjar den månad du gick med i Eurobonus. Om du ansökte om medlemskap tex 23 maj 2014 så är ditt intjäningsår maj-april. Du kan spara dina poäng i maximalt 5 år om du nu inte har kvalificerat dig till Diamant eller Pandion då är det obegränsad livslängd.
När du bokar en bonusresa så tar systemet alltid de äldsta poängen. Om du sedan avbokar resan du så går poängen tillbaka till ditt konto förutsatt att du inte passerat gränsen för dina poängs giltighetstid.

Det är här som ditt misstag blivit märkbart. Poängen som du saknar är inte giltiga längre och du kommer heller inte att få tillbaka dom. Allt detta står i avtalsvillkoren.
 
Om du använder poängen så tas poäng från din poängbalans enligt logiken "first in first out". Charmkurs råkade nog tyvärr ut för att de poäng som var tagna för Kiruna-resan sattes tillbaka på kontot (med expiration date sista maj) efter att poängen dragits för Svalbard-resan vilket resulterar i att poängen förföll. Oturligt men helt enligt hur det är tänkt.
 

charmkurs

Medlem
Tack alla för synpunkter, förklaringar och muntra tillrop. Jag håller med - det är inte logiskt. När jag bokade av Kiruna kom visst en kommentar upp - att noll poäng gått ut, har en skärmdump på det. Däremot tycker jag att det saknas tydlig information om att de poäng som sätts tillbaka på kontot är öronmärkta. Inte heller gick det ut någon ny information, som det gjort tidigare att jag hade poäng som var på väg att förfalla. Då hade jag självklart hittat på något för de poängen.

Jag har nu lusläst villkoren (tack för länken) och tycker inte att de är särskilt tydliga. I punkt 4.4 står visserligen
"I händelse av ombokning och/eller avbokning överförs endast giltiga poäng tillbaka till ditt EuroBonus-konto (utgångna poäng kan inte återanvändas) och de behåller sina ursprungliga utgångsdatum."

Men det står ingenstans i villkoren att de "äldsta" poängen används först - själv trodde jag som sagt att poängen var i en pool på kontot och det enda viktiga var att jag använt det antal poäng som skulle gå ut före deadline.
Alltså är det svårt för mig som konsument att veta ursprungligt utgångsdatum på just dessa (efter avbokningen öronmärkta) poäng när det inte angivits i villkoren att de äldsta poängen används först. Och normalt sett i konsumenträtten ska otydliga avtalsvillkor tolkas till konsumentens fördel.
 

nissefalk

Medlem
Jag brukar inte kommentera på denna typ av trådar men sorry, för mig är det helt solklart vad som hänt och också helt solklart vad det gäller bokningar med utgångna eller poäng på väg att gå ut, det samma gäller för om man har fler än en American Express 2-4-1 vouchers, se till att Tallin använder den äldsta först, jag kanske låter lite överlägsen här men jag baserar mitt inlägg baserat på kunskaper som jag har skaffat mig genom att följa detta forum regelbundet. Du får nog tyvärr skriva upp dessa förlorade poäng på shit happens kontot.
 

palmen

Moderator
Man kan jämföra detta med att ha 5 stycken 100-lappar i plånboken där den ena inte går att använda efter datum x.

Innan datum x betalar man med den hundralapp som går ut. Lite senare betalar man något annat med en hundralapp som inte går ut.
När man sedan gör återköp på första köpet får man tillbaka den hundralapp som går ut datum x. Den överförs då inte automatiskt till det andra köpet.

Har svårt att se att sas gjort fel här, men det går alltid att vara tydligare antar jag. Men det ska inte behöva gå så långt som i USA att det är varning för allt utifall att (ja kaffe är varmt om man häller det på sig).
 
Däremot tycker jag att det saknas tydlig information om att de poäng som sätts tillbaka på kontot är öronmärkta. Inte heller gick det ut någon ny information, som det gjort tidigare att jag hade poäng som var på väg att förfalla. Då hade jag självklart hittat på något för de poängen.

Trist att du förlorade poängen!

Jag håller dock inte med om att det är otydligt att man har poäng som är poäng att gå ut. Jag ser det varje dag (utan att efterfråga det) i såväl appen som om jag loggar in på mina sidor på hemsidan.

Så tyvärr faller det nog tillbaka på att du inte aktivt inte tittat i appen/hemsidan?

Appen
2a46ccc02c75aca679e0af9c4395c152.jpg
 
Toppen