Öronmärker SAS Eurobonus poäng?

En tråd i 'SAS Group & EuroBonus' startet av charmkurs, 11 Juni 2019.

  1. charmkurs

    charmkurs Medlem

    Jag har inte hittat något som detta på forumet:

    Den 31 maj hade jag ca 32 800 poäng som skulle förfalla. Därför bokade jag under maj en resa för två till Kiruna/20 000 poäng, och funderade på hur jag skulle göra av med resterande poäng innan de gick ut.
    Resan till Kiruna datumändrades 22 maj - vilket uppenbarligen fick till följd att resan avbokades och poäng sattes in och togs ut på nytt.

    Den 29 maj kom vi på andra tankar och bokade en resa till Svalbard (- 40 000 poäng) - för att hinna med att få de sista platserna - och bokade sen på en gång av resan till Kiruna (+20 000 poäng tillbaka in på kontot).

    Därmed förstod jag att alla de 32 800 poängen med råge var intecknade innan de skulle gå ut 31 maj och allt var frid och fröjd.

    När jag såg mitt statement har SAS den 1 juni dragit 20 000 poäng som expired. Jag har sedan varit i kontakt med kundtjänst tre gånger. En ung kille såg inget konstigt "i statistiken" medan en danska menade att något gått snett och skulle återkomma, men de har de inte gjort. I dag har jag ringt kundtjänst igen och då var det goddag yxskaft igen

    Jag har frågat kundtjänst om det är så illa att SAS öronmärker poäng, det vill säga att de poäng som jag fick tillbaka för Kiruna-resan inte räknades in de poäng jag spenderade på Svalbardresan utan gick ut från 1 juni, men ingen på Kundtjänst har kunnat svara på det.

    I så fall, ponera att jag bokat en resa för 160 000 eller vad som helst för poäng, bokat av den innan poängen skulle gått ut och i stället bokat en resa för 40 000 poäng som täckte de poäng som skulle gå ut 31 maj. Skulle då alla 32 800 poäng ha förfallit från 1 juni? Är det så illa att SAS öronmärker poängen? Eller har det skett något misstag?

    Tacksam om någon kan hjälpa mig att få klarhet i detta.
     
  2. ekf

    ekf Medlem

    Country:
    Sverige Sverige
    @charmkurs Det du skulle gjort var att avboka först och boka den nya resan sedan, då hade ni förbrukat så många utgående poäng som möjligt.
     
    Robert flysas liker dette.
  3. charmkurs

    charmkurs Medlem

    Så du menar att de öronmärks - dvs att 20 K av de utgående poängen var "uppbundna" i Kirunaresan? I min värld låg alla poäng och skvalpade i en pool på mitt konto, och så länge tillräckligt många poäng användes före utgångsdatum skulle allt vara okej.

    Jag var för övrigt mån om att få de där sista platserna på flighten till Longyearbyen - och som jag läser dig var detta alltså ett misstag. Och framför allt sen ett misstag att inte göra något annat för de poäng som kom tillbaka för Kirunaresan.
    Finns det tydliga regler om detta någonstans - tacksam för länk.
     
  4. ekf

    ekf Medlem

    Country:
    Sverige Sverige
    Korrekt.
    Normalt gäller regeln om att boka först och tänka sedan när det gäller rena SAS-awards, men inte när du har en resa som är bokad med väldigt gamla poäng, som du tänkt att avboka för att återvinna poängen.
     
    Robert flysas liker dette.
  5. Hachans

    Hachans Medlem

    Det brukar finnas en varningsruta när man bokar av dessutom där det står si och så många poäng kommer försvinna på grund av att de gått ut när du bokar av. Den varningsrutan måste man dessutom klicka i att man förstår innan man kan klicka avboka.

    Anledningen är såklart att man inte ska kunna förlänga sina poängs giltighetstid genom att boka upp dem i grejer.
     
    Robert flysas og Berglund liker dette.
  6. Cremant

    Cremant Medlem

    Country:
    Sverige Sverige
    Jag är tveksam till detta och vill minnas att jag för något år sedan gjort samma sak och då fungerade det.
     
  7. danielhog

    danielhog Medlem

    Country:
    Sverige Sverige
    Du har förstått det helt rätt.

    Som du beskriver så ”öronmärks” poäng. Inte helt logiskt när man bokar som du gjort. Tyvärr har jag ingen länk eller källa mer än att jag ”vet” att det funkar så, någonstans har jag läst eller fått det i från.

    Om det inte står i några villkor eller annat kanske man kan bråka sig till att få en korrigering av antal poäng på kontot. Lusläs villkoren och argumentera för din sak skriftligen i mail!
     
  8. Hachans

    Hachans Medlem

    Det kommer inte stå. OP klickade i rutan att hen förstod att poängen kommer gå förlorade. Finns inget sätt att argumentera för att man själv inte läst på.
     
    pswe og Berglund liker dette.
  9. anjak

    anjak Medlem

    Fast han avbokade ju resan den 29/5 och poängen var ju giltiga till 31/5 så den rutan lär inte ha kommit upp.
     
    Gus, Cremant og Johan Hbg liker dette.
  10. danielhog

    danielhog Medlem

    Country:
    Sverige Sverige
    Du har missuppfattat.

    TS bokade av resan innan första juni, alltså stod det ”0 poäng är utgångna”.

    Sen när poängen fördes tillbaka till kontot uppmärksammade inte TS att de skulle gå ut om någon dag, och det är där i hans poäng ligger.
     

Del denne siden

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×