Senaste nytt

Öppet brev från 700 SAS-anställda till ledningen

danielhog

Medlem
I ett internt brev riktar omkring 700 anställda på SAS skarp kritik mot bolagets ledarskap. Förtvivlade medarbetare vittnar om hur yrkesroller nedvärderas och beskriver en ”management by fear”-kultur.
”SAS behöver en ny ledarstil. Vi vill ha en ledare att följa, inte en chef”, slår man fast i brevet.

Detta enligt artikel hos SVT, som inte går att länka pga forumerror.

Men herregud. Kan inte de anställda växa upp och skärpa sig någon gång? Det räcker nu.
 

Resetokig

Medlem
Kommer ingen vart med ersättning för nedgradering.
1. Ärendets kategori har blivit ändrat till strejk från complaint downgrading, fortsatt som endast registrerat.
2. Ringde kundservice som kunde chatta med gruppen som hanterar ärendena. "Vi tar ärendena så fort vi kan".
Vi har nu väntat på ersättning för nedgradering i sju veckor. Kan man göra något annat än att vänta? Har hört om fall där man blivit erbjuden en schablonersättning för nedgraderingen i form av EUR400. Vi betalade resan med poäng och hoppas verkligen de ersätter med 75% av poängen + möjligtvis ränta då vår resa faller in i kategori 3 för nedgradering.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Detta enligt artikel hos SVT, som inte går att länka pga forumerror.

Men herregud. Kan inte de anställda växa upp och skärpa sig någon gång? Det räcker nu.
Längtar till det finns drönarflyg så man slipper alla fnoskler som människan har med sig i sådana här frågor.
Det finns bara 2 bra saker med SAS: Kastrup ligger 36 min bort och börskursen.
 

mha321

Medlem
Intressant att de i brevet efterfrågar att bli benchmarkade mot sina närmsta konkurrenter. Vore intressant att veta hur de menar där. Tänker man sig att benchmarka kostnadseffektivitet mot t.ex. Norwegian så får man ju problem. Alternativt om man tänker benchmarka t.ex. "konsistent leveranskvalitet" mot Lufthansa, så får man ännu mer problem. Eller siktar man på att jämföra kostnad med Lufthansa och service med Ryan?
 

Kimmen00

Medlem
Intressant att de i brevet efterfrågar att bli benchmarkade mot sina närmsta konkurrenter. Vore intressant att veta hur de menar där. Tänker man sig att benchmarka kostnadseffektivitet mot t.ex. Norwegian så får man ju problem. Alternativt om man tänker benchmarka t.ex. "konsistent leveranskvalitet" mot Lufthansa, så får man ännu mer problem. Eller siktar man på att jämföra kostnad med Lufthansa och service med Ryan?

Den var bra! Är ju ofta vad sas levererar..
 
Men herregud. Kan inte de anställda växa upp och skärpa sig någon gång? Det räcker nu.
Kategoriskt uttryckt. Du kanske vet mer än jag om den interna SAS-(arbets)kulturen, men min uppfattning är att när det klagas på dålig ledning så är det oftare än inte problem med ledarskapet och inte personalen. Är/var din spontana reaktion på den kritik som läkare och sjuksköterskor på Karolinska framfört om ledning (och konsulter..) att personalen behöver växa upp?

Jag finner personligen inte direkt att tonen är gnällig eller barnslig i det öppna brev som framförts:
Bäste SAS-kollega, Detta är en namninsamling vars syfte är en nystart av SAS med målet Airline of the Year 2022 och att vi ska bli #OneSAS.

Namninsamlingens sista dag är fredagen den 23/6 och därefter kommer brev och insamling officiellt lämnas över till GM i SAS. Airline of the Year 2022 Detta är ett öppet brev till hela SAS från den operativa personalen både i luften och på marken. Under lång tid har det skett en uppdelning av SAS mellan ledningen på Frösundavik och den operativa personalen.

Misstroende och missnöjet har med tiden växt och nådde i samband med pilotkonflikten en sådan storlek att detta inte längre är hållbart. Därför skriver vi detta brev. Vi upplever att administrationen och mellanchefer har nedvärderat våra yrkesroller och inte uppskattar vårt arbete för bolaget. Detta är fundamentalt feltänkt. Det är ute i produktionen som intäkterna skapas. En stolt flygvärdinna, motiverad tekniker, lojal lastare, erfaren gatemanager eller kompetent pilot som gör det där lilla extra, tillför ett stort mervärde som lyfter bolaget.

Många av oss arbetar hela vårt yrkesliv i SAS och både älskar och önskar SAS allt det bästa långsiktigt. Vi vill och kan ge en verklig skandinavisk upplevelse av trygghet och service som i sin tur ger trogna kunder som kommer tillbaka. Framförallt vill vi att det skall gå bra för SAS, ekonomiskt. Målet är att SAS ska vara ett mycket lönsamt flygbolag och att vi ska bli Airline of the year 2022. Hur når vi då dit? SAS behöver en ny ledarstil och denna resa måste påbörjas av vår VD. Vi vill ha en ledare att följa, inte en chef. Inom alla avdelningar, på alla möten, i alla team ombord och på marken ska ledaren ansvara för att gruppen behandlar och pratar väl om sina SAS-kollegor. Vi ska bara ha lagspelare i SAS. Om medarbetaren inte ställer upp på de nya värderingarna så måste man förändra sig eller lämna SAS-teamet.

Alla delar i bolaget ska benchmarkas mot våra närmaste konkurrenter och resultaten redovisas öppet. Informationen inom bolaget ska vara; ärlig, transparent och faktabaserad så att alla i bolaget känner sig delaktiga. SAS ska 2022 ha en vältrimmad organisation och den mest effektiva och stabila flygoperationen i världen. Inte bara på papperet utan i verkligheten. Förebilden i denna omvandling ska vara flygbolag där produktionspersonalen sätts i första hand. Det finns många sådana exempel där man har bra lönsamhet och nöjd personal så detta går att kombinera. Det har, genom åren, investerats mycket pengar i SAS medarbetare som nu är en enorm kunskapsbank av erfarenheter. Det måste nu ges frihet och incitament för dessa medarbetare att agera för bolagets bästa, med drivkrafter som premierar det beteende som önskas.

Alla ska se samma mål genom att delägarskap uppmuntras genom tex provisionsprogram där de anställda köper in sig i bolaget. Nyckelordet är, ”eget ansvar” där alla har samma mål: Ett långsiktigt lönsamt och framgångsrikt SAS. Vi måste återupprätta ett nytt förtroende mellan medarbetare och ledning där ”micromanagement” och ”management by fear-kultur” inte behövs. Att någon ibland kan göra fel är mänskligt, men förändrar inte målbilden för alla inom företaget. Högsta fokus är resultatet och att hela organisationen lär sig av sina misstag. Vi i produktionen tex pilot, kabin, tech, ground, planning/trafikvakt och op vill tillsammans ha direkt dialog med SAS ledning för att åstadkomma denna bolagskulturförändring. Vi tror inte ”top down” genom hela hierarkin fungerar. LEAN-anda måste införas överallt i SAS.

Förbättringsförslag och deras genomförande måste kunna följas av alla och detta är möjligt med moderna digitala kommunikationsverktyg. Målet är ständiga förbättringar och ett effektivare, mera lönsamt SAS. Belöningar bör utgå för särskilt värdefulla idéer. En enskild avdelnings mål får aldrig stå i vägen för andra avdelningar, om istället alla avdelningar skulle nå sina mål samma år, belönas samtliga via ett enkelt rakt incitamentsprogram. Regelbundna mätningar av personalnöjdhet måste genomföras med det uttalade syftet att lyfta fram problem som sedan kan åtgärdas Engagerad och uppmuntrad personal ger den överlägsna skandinaviska service som våra passagerare vill ha och förtjänar. Nöjda passagerare kommer tillbaka och flyger med oss igen. De talar väl om SAS, precis som motiverade och stolta anställda gör.

Tillsammans kommer detta starta en positiv spiral med ökade intäkter vilket våra aktieägare kräver och förtjänar. Vi medarbetare som skrivit detta öppna brev vill att denna förändring ska ske omedelbart.
 
Kategoriskt uttryckt. Du kanske vet mer än jag om den interna SAS-(arbets)kulturen, men min uppfattning är att när det klagas på dålig ledning så är det oftare än inte problem med ledarskapet och inte personalen. Är/var din spontana reaktion på den kritik som läkare och sjuksköterskor på Karolinska framfört om ledning (och konsulter..) att personalen behöver växa upp?

Jag finner personligen inte direkt att tonen är gnällig eller barnslig i det öppna brev som framförts:

Tack för att du postade brevet. Håller med om att det är ett konstruktivt brev som verkar ha en hel del substans.

Genom hela brevet får jag känslan av att dom faktiskt förstår sin roll och att dom faktiskt vill bidra. Tyvärr raserar den sista meningen den känslan, när dom uttrycker att dom vill ha det omedelbart. Vad menar som egentligen? Förstår dom inte att det dom beskriver tar många år att skapa.

Jag är därför rädd att detta brev egentligen är en bricka i en förhandlingsstrategi som kommer nå sin peak när nuvarande kollektivavtal löper ut.
 

Tjaeng

Medlem
Kategoriskt uttryckt. Du kanske vet mer än jag om den interna SAS-(arbets)kulturen, men min uppfattning är att när det klagas på dålig ledning så är det oftare än inte problem med ledarskapet och inte personalen. Är/var din spontana reaktion på den kritik som läkare och sjuksköterskor på Karolinska framfört om ledning (och konsulter..) att personalen behöver växa upp?

Fast nu är det ju så att kritiken från personal på Karolinska handlat om kritik mot specifika beslut, implementeringar och politiska frågor. Hur mycket konkret kritik kan du se i SAS-brevet?

Jag finner personligen inte direkt att tonen är gnällig eller barnslig i det öppna brev som framförts:

Brevets ton är uppenbar: man vill få bort R Gustafsson medan hans handlingskapital fortfarande är stukat till följd av strejken. Allt annat är bara blaj (”management by fear” kan betyda vad fan som helst och personalägda flygbolag dog med United 2002).
 

mha321

Medlem
personalägda flygbolag dog med United 2002).

Fast de skriver ju om att köpa in sig. Det är ju bada att handla på sig ett par aktier, det är ju publikt noterat bolag. Och att tex ge ut optioner eller liknande är ju bra även för företaget, förutsatt att det görs istället för löneökning tex..
 
Toppen