Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

fcx

Medlem
Det var ett käckt inlägg, men du får gärna presentera dina ideer i frågan.

Min idé är lika enkel som inlägget; du överanalyserar det hela.

SAS bokningssystem är så simpelt att det oftast inte klarar resor med transfer över datumbyte, släpper igenom bokningar med otillåten cabotage, inte självmant kan para ihop en anslutning, och så vidare. Det finns inget som tyder på att dessa brister skulle vara ett medvetet val från SAS sida, utan snarare ett resultat av bristfällig systemutveckling. Att just routing via dyrare zon inte skulle vara ännu en sådan brist, utan tvärtom vara ett medvetet val baserat på ett antal strategiska parametrar verkar helt enkelt väldigt osannolikt.

Därmed inte sagt att det inte går att hitta mönster i dessa brister, och därigenom sätt att utnyttja dem för egen vinning, men det är inte samma sak som att det är skapat med vilja.
 

palmen

Moderator
Jag tror att det finns någon slags spärr (jag har hört uttrycket MPM, men jag vet inte exakt hur det funkar) så jag tror inte att de godkänner t ex ARN-HEL eller ARN-GOT via Peking, Bogota, Bangkok eller Singapore. Istället för att hoppa på mig (jag är en BC:are at heart som er andra!!!) så presentera era ideer varför PTY är ok via både PEK och IAH (med just Air China!!), Centralamerika är ok via BOG och Maldiverna via både SIN och BKK är ok!!!
MPM = Maximum Permitted Mileage
Detta är något som oftast används på betalda biljetter, dvs man kan ta en liten omväg (inom publicerade routing-regler) men det blir dyrare ju mer % av MPM man nyttjar, eller att man max får ha MPM 25% eller liknande.

Centralamerika via Bogota har jag redan visar varför det skulle kunna vara OK, det är reasonable då det inte är någon större omväg jämfört att åka via USA. Maldiverna via Asien är egentligen helt orimligt, men låt oss inte prata för mycket om det för då kanske den möjligheten försvinner.

Som sagt, SAS egna bokningssystem för eurobonus-resor har massor av dålig kod i sig som gör det möjligt att hitta på massa roliga saker om man är lite kreativ (tänker inte gå in djupare på vad då detta inte bör diskuteras öppet). Det är lite som Avianca på den gamla goda tiden där den släppte igenom massa lustigheter ända tills någon gick på en nit på en bokad biljett och gick till DoT i USA för att få rätt, fick rätt och några dagar senare så försvann majoriteten av allt roligt man kunde göra (cabbotage resor var ett exempel). Låt oss inte upprepa det misstaget att dra detta allt för publikt och konstatera istället att SAS är rätt dåliga på IT och att bygga hemsidor (VD har ju till och med gått ut och offentligt bett om ursäkt för deras usla försök till en ny hemsida för något år sedan). Kan man inte ställa bra krav när ett sytem ska designas så kommer det att finnas mängder med "buggar" eller "features", om ingen påtalar dessa så kommer de inte heller att "lagas".

IAH-PTY är en 5th freedom flight, vilket ger en hel del lustiga möjligheter med just detta
 

Magnus8

Medlem
Hur är det nu med enkelresa och amex 2-4-1? Funderar på BKK-KIX/ICN-PEK-FRA/MUC-OSL. Det är i och för sig bara 4 legs, men 2 byten i
annan zon (varken start-eller målzon). Det är två x first som lockar.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Tonton

Medlem
Hur är det nu med enkelresa och amex 2-4-1? Funderar på BKK-KIX/ICN-PEK-FRA/MUC-OSL. Det är i och för sig bara 4 legs, men 2 byten i
annan zon (varken start-eller målzon). Det är två x first som lockar.

Nja, skulle nog säga att den där inte är så rimlig och går troligtvis inte alls igenom med Tallinn. Ovan nämnd sträcka är nästan 75% längre än direktkärran till Oslo.

Mer troligt så kan du kanske få ihop BKK-SIN-PEK-(FRA/MUC/LHR)-OSL - då kan du också få ihop två first-flighter.
 

Magnus8

Medlem
Nja, skulle nog säga att den där inte är så rimlig och går troligtvis inte alls igenom med Tallinn. Ovan nämnd sträcka är nästan 75% längre än direktkärran till Oslo
Håller med att det är en faslig omväg, men under har ju skett för. Exempelvis GOT-BKK via HND eller CGK-ZRH via BKK och NRT eller ARN-BOG via LAX. Min färdplan är praktisk taget lika lång som via SIN och PEK. Tänkte mest att den faller på att det är två byten i annan zon än start och mål.
 

Tonton

Medlem
Håller med att det är en faslig omväg, men under har ju skett för. Exempelvis GOT-BKK via HND eller CGK-ZRH via BKK och NRT eller ARN-BOG via LAX. Min färdplan är praktisk taget lika lång som via SIN och PEK. Tänkte mest att den faller på att det är två byten i annan zon än start och mål.

Det är vida känt att Tallin accepterar en rutt som går BKK/SIN-Europa via PVG/PEK/NRT/HND/ICN. Men det är nästan aldrig godkänt att ta mer stopp där uppe (tredjezon) - speciellt inte sådan backtracking som du planerar.

Med det sagt - det värsta som kan hända är att du får nej :)
 

Buffon

Medlem
Stockholm - Rom - Barcelona - Paris - Singapore - Bali - Singapore - EU/Asien - Stockholm

Min tanke. Så många stopp som möjligt i Europa med maximal tid i varje stad för att få ett restaurangbesök och en natt i varje stad innan avresa mot Bali som är destination. Finns det plats på flyget direkt från Singapore till Stockholm så får man in ytterligare en stad på utresan. Skulle detta godkännas?
 

aruba1

Medlem
Stockholm - Rom - Barcelona - Paris - Singapore - Bali - Singapore - EU/Asien - Stockholm

Min tanke. Så många stopp som möjligt i Europa med maximal tid i varje stad för att få ett restaurangbesök och en natt i varje stad innan avresa mot Bali som är destination. Finns det plats på flyget direkt från Singapore till Stockholm så får man in ytterligare en stad på utresan. Skulle detta godkännas?
Lär inte gå igenom och troligen falla på Non reasonable routing. Dessutom har jag för mig att man har sagt max två stopp i Europa.
 

Abbs

Medlem
Stockholm - Rom - Barcelona - Paris - Singapore - Bali - Singapore - EU/Asien - Stockholm

Min tanke. Så många stopp som möjligt i Europa med maximal tid i varje stad för att få ett restaurangbesök och en natt i varje stad innan avresa mot Bali som är destination. Finns det plats på flyget direkt från Singapore till Stockholm så får man in ytterligare en stad på utresan. Skulle detta godkännas?
Hur har du tänkt flyga Rom-Barcelona-Paris?
 
Toppen