Senaste nytt

Två Amex elite kort möjligt?

Najk

Medlem
Noterbart är dock att oftast så tillåts inte två elite av kreditkortsprodukten, även fast vi har exempel i denna tråden.

Jag känner flera som har blivit nekade ett andra Elite av kreditkortet med motiveringen att de redan har ett Elite kreditkort.
Precis, jag har ett Elite kreditkort och ett Elite betalkort.
 

Axxo

Medlem
Bara så att jag förstår allt rätt, man kan bli värvd av en annan om man redan har ett amex eurobous kort.

Jag har ett premium idag, kommer snart nå 150 k spend. Kan min far som har ett Elite värva mig till Elite så både jag och han får poäng även om jag har ett preimum idag? Ska man kryssa i rutan att man är amex kund?

Precis, jag har ett Elite kreditkort och ett Elite betalkort.
Dum fråga kanske, men vad är skillnaden mellan Elite kreditkort och Elite betalkort?
 
Last edited by a moderator:

Tonton

Medlem
ara så att jag förstår allt rätt, man kan bli värvd av en annan om man redan har ett amex eurobous kort.

Ja, du kan bli värvad till en anna kreditkortsprodukt. Således, om du har ett Premium idag så kan din far bjuda in dig till Elite.
Ska man kryssa i rutan att man är amex kund?

Självfallet - annars ljuger du i din ansökan till Amex, samtidigt som du kryssar i rutan att du lovar att du inte ljuger.

Dum fråga kanske, men vad är skillnaden mellan Elite kreditkort och Elite betalkort?

Först och främst - och tror jag har nämnt det för dig tidigare - använd "ändra"-funktionen och gör tillägg, istället för att göra flera inlägg i rad.

Med det sagt - Ett betalkort är ett kort som du måste betala av kostnaden på varje månad. Oftast har dessa kort inga fasta kreditgränser. Alla Amexkort var betalkort fram tills något år sedan. Detta belopp syns inte på ditt UC.

Kreditkort kan du delbetala dina utgifter med, samt har en fast kreditgräns(sanning med modifikation). Detta belopp syns på din UC.

Amex Sverige ger enbart ut kreditkort idag (kanske med undantag av Centurion - jag är inte säker).
 

Fredde_G

Medlem
Både jag och frun har Elit, dock så är det bara jag som behöver statuspoängen.
Så igår så värvade jag henne till Premium. När det kortet kommer så avslutar hon sitt Elit. I samma veva så värvade hon även mig till premium. Dvs 48.000 poäng in på kontot direkt.
Själv har jag en spend på 300+ så jag kommer kunna plocka en 3:e voucher på premiumkortet.
 
Last edited:

bankb

Medlem
Noterbart är dock att oftast så tillåts inte två elite av kreditkortsprodukten, även fast vi har exempel i denna tråden.

Jag känner flera som har blivit nekade ett andra Elite av kreditkortet med motiveringen att de redan har ett Elite kreditkort.

Jag tror att de har ändrat det på senare tid. När jag pratade med kundservice efter att jag fått mitt andra kort sa hon att det absolut inte var några problem att ha två Elitekort.
 

bankb

Medlem
Lägg av, så du menar att med 2 Elit plus MC Premium så startar man med 52.000 status poäng?!? 38 kvar till Dimond.

Snacka om urvattnad status :) Efter mitt andra Elite så slog jag rekord till EBD iår, tog endast tre månader att komma i hamn :)

Känns ändå bra i magen att EBD nås även när jag tar bort kortpoängen. Då kan jag dricka min Cola Zero i Go med lite bättre samvete
 

Delayed

Medlem
Först och främst - och tror jag har nämnt det för dig tidigare - använd "ändra"-funktionen och gör tillägg, istället för att göra flera inlägg i rad.
Varför det? Säger reglerna det? Själv tycker jag "ändra" funktionen enbart ska användas för rena stavfel och liknande "småjusteringar". Gör man förändringar/tillägg som på något sätt förändrar meningen eller utökar originalinlägget med nytt innehåll tycker jag ett till inlägg är bättre. Risk annars för att någon bara läser originalinlägget, som man kanske fått via mail, och svarar på detta. Har då originalinlägget förändrats, kanske medan svaret skrivs, kan svaret och diskussionen bli ganska konstigt.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Själv tycker jag "ändra" funktionen enbart ska användas för rena stavfel och liknande "småjusteringar"
Så borde det rimligtvis vara, och också därför kan du inte ändra ditt inlägg efter en viss tid (vet inte vad som gäller här) - Det blir ju också lite dumt om flera personer väljer att citera dig inom den tiden och du hinner göra flera ändringar som helt förändrar meningen med inlägget. Själv brukar jag skriva Edit: kommentar om jag av någon anledning ändrar ett inlägg så det skiljer sig. Exempelvis om det var en fråga som jag fått svar på.
 

Tonton

Medlem
Varför det? Säger reglerna det? Själv tycker jag "ändra" funktionen enbart ska användas för rena stavfel och liknande "småjusteringar". Gör man förändringar/tillägg som på något sätt förändrar meningen eller utökar originalinlägget med nytt innehåll tycker jag ett till inlägg är bättre. Risk annars för att någon bara läser originalinlägget, som man kanske fått via mail, och svarar på detta. Har då originalinlägget förändrats, kanske medan svaret skrivs, kan svaret och diskussionen bli ganska konstigt.

Regler för BC, det vet jag inte. Men i allmänhet i forumvärlden på internet så brukar man försöka hålla sig ifrån att dubbelposta.

Kan väl absolut delvis hålla med om ovan angående edit, du har en poäng där. Men gör man "rätt"/jobbet ordentligt från början så är det inga problem :)
 

palmen

Moderator
Vi har inga regler för att posta fler inlägg på raken, men det brukar ses som god sed att ska man citera flera saker så använder man funktionen för multicitat istället för att posta flera gånger efter varandra och citera ett inlägg åt gången.

Regeln för att ändra inlägg är att du kan göra det i 1h, efter den tiden försvinner möjligheten. Det missbrukades rejält tidigare, därmed infördes detta.

/Moderator
 
Toppen