Senaste nytt

Föräldraledig Australien, tips?

Gus

Medlem
Vi funderar på att vara föräldralediga i Australien 4-5 veckor i januari 2020, barnen är då 2 och 4 år. Vi har tidigare besökt Australien, bland annat Sydney (bara några dagar), Melbourne (bara några dagar) och Brisbane. Brisbane är vår favoritstad tack vare deras "Streets Beach" med härligt bad och omgivande restauranger/lekplats. Vi älskar också att klappa kängurus på Lone Pine Koala Sanctuary samt att ha närheten till både Sunshine- och Gold coast.

-Planen är att minst vara 3 veckor i Brisbane med omnejd, har hittat fina lägenheter med pool för ca 700 kr natten i Brisbane.

-Jag har fått bra tips om Perth i tråden Business till Perth i höst? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor men jag önskar också få tips om Adelaide. Vilken av städerna är bäst med barn? Adelaide har ju fördelen att det ligger närmare Brisbane med kortare flygtid och mindre tidsomställning. Adelaide har Kangaroo Island och Perth har Rottnest Island om jag förstått rätt?
 

flatwhite

Medlem
Att välja mellan två städer som är/har varit topp 10 på EIU:s lista "world's most livable cities" är omöjligt. Har ni 4-5 veckor, besök båda! Jag kan personligen inte välja en över den andra. Men jag gillar bl.a. parken runt Adelaide och Glenelg. Båda städerna är laid back på olika sätt. Ni kommer inte bli besvikna oavsett hur ni gör.

Jag slänger in Nya Zeeland som ett wild card. Dock svårt att veta om ni gillar bara tätbygd eller även Internetfritt ensamma på en strand i solnedgången. I'll take the latter :)
 

chazzie

Medlem
Jag slänger in Nya Zeeland som ett wild card. Dock svårt att veta om ni gillar bara tätbygd eller även Internetfritt ensamma på en strand i solnedgången.

Som ganska nyligen hemkommen därifrån in i en mindre snöstorm är jag möjligen färgad, men absolut! Är ni så länge varför inte ta lite tid på Nya Zeeland också? Det är varmare än man föreställer sig under sommaren, även på sydön! Naturen är fantastisk, folket är väldigt trevliga, maten är god, säkerheten är hög. Jag har bara bra att säga om NZ! Det som skulle vara negativt är att det är så långt borta... Å andra sidan är det väl lika mycket vårt "fel" :cool:
 

Gus

Medlem
Att välja mellan två städer som är/har varit topp 10 på EIU:s lista "world's most livable cities" är omöjligt. Har ni 4-5 veckor, besök båda! Jag kan personligen inte välja en över den andra. Men jag gillar bl.a. parken runt Adelaide och Glenelg. Båda städerna är laid back på olika sätt. Ni kommer inte bli besvikna oavsett hur ni gör.

Jag slänger in Nya Zeeland som ett wild card. Dock svårt att veta om ni gillar bara tätbygd eller även Internetfritt ensamma på en strand i solnedgången. I'll take the latter :)
Som ganska nyligen hemkommen därifrån in i en mindre snöstorm är jag möjligen färgad, men absolut! Är ni så länge varför inte ta lite tid på Nya Zeeland också? Det är varmare än man föreställer sig under sommaren, även på sydön! Naturen är fantastisk, folket är väldigt trevliga, maten är god, säkerheten är hög. Jag har bara bra att säga om NZ! Det som skulle vara negativt är att det är så långt borta... Å andra sidan är det väl lika mycket vårt "fel" :cool:

Håller helt med, Nya Zeeland är enastående. Vi var där för två år sedan och det var så lyckat! :) Att steka äggröra i husbilen till denna utsikten slår det mesta! :)

20171106_112459.jpg


Vi tänkte dock fokusera på Australien denna resan. Vi har flängt runt i världen en del de senaste åren och tänkte bara chilla i ett och samma land nu.

Det lutar åt Adelaide.

-Kan man besöka Adelaide utan att åka ut till Kangaroo island? Färjan verkar galet överprissatt? Det verkar finnas mycket annat fint att se i omgivningarna.

-Vilken är den bästa vinregionen runt Adelaide? Är det Barossa Valley som gäller? Tips på vingård?
 

maswan

Medlem
Det lutar åt Adelaide.

-Kan man besöka Adelaide utan att åka ut till Kangaroo island? Färjan verkar galet överprissatt? Det verkar finnas mycket annat fint att se i omgivningarna.

Nyss tillbakakommen från Adelaide med att inte ha gjort mycket utöver jobb (en fridag blev en underbar cykeltur i kullarna, går bra att hyra sportiga cyklar i stan, men är kanske ett specialintresse). En kollega körde med följande strategi för Kangaroo Island: Parkera hyrbilen vid kaj, ta färjan som gångpassagerare, och hyr ny bil på ön. Just för att det skulle ha blivit så dyrt att ta bilen med på färjan.
 
Bodde i Perth i 2 veckor ute vid Scarborough Beach, fantastiskt trevligt ställe!
Nära till Rottnest Island där man kan cykla omkring hela ön.

Kan vara ett alternativ?
 

Gus

Medlem
Bodde i Perth i 2 veckor ute vid Scarborough Beach, fantastiskt trevligt ställe!
Nära till Rottnest Island där man kan cykla omkring hela ön.

Kan vara ett alternativ?
Perth verkar mycket trevligt! Men då Perth och Adelaide verkar vara ganska likvärdigt trevliga så blir det Adelaide denna gång, då det är en kortare flygresa från Brisbane. (Vi ska flyga ekonomi, annars hade jag resonerat tvärtom :D).

Nyss tillbakakommen från Adelaide med att inte ha gjort mycket utöver jobb (en fridag blev en underbar cykeltur i kullarna, går bra att hyra sportiga cyklar i stan, men är kanske ett specialintresse). En kollega körde med följande strategi för Kangaroo Island: Parkera hyrbilen vid kaj, ta färjan som gångpassagerare, och hyr ny bil på ön. Just för att det skulle ha blivit så dyrt att ta bilen med på färjan.
Låter härligt att få åka till Adelaide och jobba. :)

Mycket bra tips, då bilen är så himla dyr att ta med! Var din kollega nöjd med Kangaroo island för övrigt?
 
Toppen