Senaste nytt

Sporadisk semi-live rapport till Thailand, Laos och Singapore

MTheC

Medlem
Nu är det daga att lämna landet för resa mot varmare platser. Resan i år går via Wien till Bangkok (Austrian business) och därefter kommer vi beta av besök i Luang Prabang (bangkok airways economy), Chiang Mai, (bangkok airways economy) Bangkok (thai economy) och avslutningsvis till Singapore (Singapore Airlines economy BKK-SIN och sen business SIN-FRA-ARN på hemresan)

Resan inleddes med taxiresa med en chaufför som verkade ha hittat körkörtet någonstans. Tre gånger var det riktigt nära att vi smällde och han vägrade trots att vi bad honom lugna sig lite hålla vettigt avstånd till framförvarande bil. Kommer bli att rapportera den körningen.

När vi väl kom till Arlanda så var incheckningen snabbt ordnat, ingen kö och ingen som stod och kollade om man hade rätt att gå in vid businessdisken. Väldigt trevlig incheckningspersonal, är faktiskt ofta väldigt nöjd med servicen från SAS incheckningspersonal. Hade initialt inte tänkt checka in baggage men efter att 3 gånger fått mail från Austrian om att de väger alla handbaggage (även för business) och alla som väger mer än 8kg kommer checkas in vid gate så valde vi att checka in våra 2 kabinväskor. Med bara ryggsäck bar det sen iväg mot säkerhetskontroll, snabb väg därigenom och sen bar det iväg mot Pontus Lounge.
 

MTheC

Medlem
Väl på plats i loungen så fanns det faktiskt plats inne i själva loungen. Menyn uppdaterade sedan sist och valet föll på köttbullar för alla i sällskapet. Som vissa har noterat så serveras numera också Coca Cola i glasflaska så valet föll på det.
IMG_5543.JPG

IMG_5544.JPG


Köttbullarna var ganska goda, inte de bästa jag ätit på restaurang men helt klart ätbara. De fick också tummen upp av mini MtheC, där betyget på potatismoset också var bra (smör hade använts) men såsen fick tummen ned (smakade som pulversås enligt henne).
IMG_5545.JPG

Kaffet är som vanligt uselt men efter en natt med minimalt med sömn så behövde jag lite koffein för att ens klara av att hålla mig vaken första flighen. Får se om det hjälper.
IMG_5546.JPG
 

MTheC

Medlem
Avgång från Stockholm skedde i tid med mycket välordnad prio boarding. Flygning skedde med en Embraer 195 så 2-2 men i business ett tomt säte. Business var full med 4 pers där vi tog 3 av dessa.

Är inte superbekvämt men jag trivs trots allt ganska ok för en så pass kort flygning. Servicen var alert men hon som serverade i business var inte särskilt duktig på engelska och min tyska är numera mer än lovligt usel så inte mycket småprat.
B73ECD67-649D-45B4-AC91-AF5D4450275F.jpeg

Fick fråga om dryck direkt, ingen champagne serveras short haul men blev pålurad en österrikisk mousserande (visserligen champagnemetoden) som var dålig. Inget av de övriga vinerna lockade heller så höll mig till vatten.
2E3DC817-57E4-4A77-93A5-31CDD6B51ACC.jpeg
E2518AAD-DB51-4F58-B5BE-26538BD86BD5.jpeg

Jag har hört mycket bra om maten på Austrian men de visade sig inte på denna korta flygning. En acceptabel gnocchi (som dock uppskattades av mini) och en visserligen habil chokladdessert men är inte riktigt min grej. Somnade sen lite (kaffet i loungen räckte som befarat inte)
4B22BF69-A48F-40AB-A92C-5EBD12309363.jpeg

Anlände hyfsat i tid men buss till terminal tog lite tid. Är dock enkel flygplats så snabbt igenom passkontroll så sitter vi nu i Senatorloungen.
 

MTheC

Medlem
Loungen var väldigt lugn den här tiden på kvällen, maximalt 10 personer utspridda i den visserligen inte överdrivet stora loungen.

Matutbudet ganska begränsat men fanns lite sallad, bröd och frukt. Varma maten var begränsad till en kycklinggryta och ris samt soppa.

90315776-8951-4D22-9B63-68ED5996DA68.jpeg
79D3B3F0-6DB1-49CD-B2C7-042F0BBD37C9.jpeg
2398C9A8-0056-4663-8A0D-BA63381390DB.jpeg

Dryckesmässigt var det än en gång en besvikelse med dåligt mousserande (ingen champagne) och inget spännande vin i övrigt från Österrike. Lite synd då det finns mycket kul vin från landet. Ölen var inget särskilt heller, testade en alkoholfri som smakade som en dålig lättöl.
03125DF2-E26F-46DA-8D05-6D521505F429.jpeg
C3E421CF-D594-4494-AC36-17A1FC8E3B56.jpeg
58CA38E2-19A2-4F9E-ACDC-C6FE71E72523.jpeg

Wifi var pålitligt och fanns bra trådlös laddning på de flesta borden. Bestämde oss dock för att promenera runt lite inför kommande långa flygresa. Det var dock mindre kul då flygplatsen i princip stängt ned, nästan allt var stängt (duty free öppen). Bra för de som inte har loungetillgång att tänka på vid sent flyg.

A5473036-2553-48AF-B461-A66411142D5A.jpeg
B93C294C-CD3D-4617-A376-2B44E2EC8673.jpeg


Väntar nu på boarding, verkar som de väntar in försenat flyg från Köpenhamn och det är överbokat så de letar frivilliga att ge upp sin plats. Väldigt redo att få lite champagne i mig nu så hoppas det inte dröjer allt för länge. De har dock ett separat område för businesspassagerare att vänta i alla fall.
 

Gus

Medlem
Väntar nu på boarding, verkar som de väntar in försenat flyg från Köpenhamn och det är överbokat så de letar frivilliga att ge upp sin plats.
Hörde du vad man fick för ersättning om man gav upp sin plats?

Härlig rapport annars, so far! :) Austrian är ett bolag jag skulle vilja prova på business longhaul. Jag gillar hur de knyter servetten runt bubbelflaskan. Jag har att de har goda kaffedrinkar, prova gärna en och återkom med en recension :).
 

MTheC

Medlem
Hörde du vad man fick för ersättning om man gav upp sin plats?

Härlig rapport annars, so far! :) Austrian är ett bolag jag skulle vilja prova på business longhaul. Jag gillar hur de knyter servetten runt bubbelflaskan. Jag har att de har goda kaffedrinkar, prova gärna en och återkom med en recension :).
€600, 4-stjärnigt hotell med middag (om man nu vill det vid den här tiden) och frukost. Flyget imorgon som erbjöds var dock via Bryssel eller Frankfurt.

Återkommer med recension av långflygningen och ev kaffedrinkar. Verkar inte finnas wifi så blir att gå offline snart.
 
Toppen