Senaste nytt

Trygghansa ger noll ersättning för resa bokad med poäng?

Mikael S

Medlem
Vad jag vet så är det Trygg Hansa som är försäkringsgivare av reseförsäkringen som ingår i SAS MC Premium?

https://saseurobonusmastercard.se/doc/se/SAPI0W-reseforsakring-villkor-SE.pdf

”Om kortinnehavaren har ett SAS Eurobonus MasterCard och utnyttjar en bonusresa gäller försäkringen även under den resan.”

Sen villkorerar de vissa delar som tex avbeställningsskyddet med "Försäkringen börjar gälla när resa till ett värde av lägst 1 000 kronor, exklusive skatter och avgifter betalats enligt punkt 1 ." Så troligen kan du precis som från Amex få ersättning vid förseningar etc, men inga poäng vid avbeställning av en bonusresa.
 

Robert flysas

Moderator
Bokat bonusresa med SAS inrikes på fredag, hem måndag. Jag och mina föräldrar. Då en av oss är sjuk och vi inte vet om hen hinner bli frisk (smärta i knät), brinner poängen inne ? Bokat med SAS Amex Elite. Folksam vet jag vi haft problem med förr då de inte kan/vill beräkna vad poängen är värda trots vi har Resklar som är den ”bästa” när det gäller reseförsäkring. Tack på förhand!
 

mha321

Medlem
Bokat bonusresa med SAS inrikes på fredag, hem måndag. Jag och mina föräldrar. Då en av oss är sjuk och vi inte vet om hen hinner bli frisk (smärta i knät), brinner poängen inne ? Bokat med SAS Amex Elite. Folksam vet jag vi haft problem med förr då de inte kan/vill beräkna vad poängen är värda trots vi har Resklar som är den ”bästa” när det gäller reseförsäkring. Tack på förhand!

Om nu inte har åkt än så är det väl vara att vika av? Bonus resor har ju fri avbokning.

Eller är det poäng på väg att gå ut?
 

Tonton

Medlem
Bokat bonusresa med SAS inrikes på fredag, hem måndag. Jag och mina föräldrar. Då en av oss är sjuk och vi inte vet om hen hinner bli frisk (smärta i knät), brinner poängen inne ? Bokat med SAS Amex Elite. Folksam vet jag vi haft problem med förr då de inte kan/vill beräkna vad poängen är värda trots vi har Resklar som är den ”bästa” när det gäller reseförsäkring. Tack på förhand!

Sålänge ni kan ta ett beslut imorgon så får ni ju tillbaka alla poäng (förutsatt att de inte har utgått). Hur sent måste ni bestämma er?
 

Robert flysas

Moderator
Sålänge ni kan ta ett beslut imorgon så får ni ju tillbaka alla poäng (förutsatt att de inte har utgått). Hur sent måste ni bestämma er?

kl 9.15 sen går tiden ut för fri avbokning. Vi har hoppats på att komma iväg då syrrans familj firar en sak. Men samtidigt inte kul om en har problem men smärta i armen. Ja ja, får hålla tummarna vi vet imorgon innan det är mindre än 24h kvar.
 

Tonton

Medlem
kl 9.15 sen går tiden ut för fri avbokning. Vi har hoppats på att komma iväg då syrrans familj firar en sak. Men samtidigt inte kul om en har problem men smärta i armen. Ja ja, får hålla tummarna vi vet imorgon innan det är mindre än 24h kvar.

Nu hänger jag inte med riktigt. Det är senast imorgon kväll som gäller för avbokning för en resa på fredagen. Om- och avbokning kan göras senast 23:59 dagen före avresa i avreseflygplatsens tidszon. Var har du fått 9:15 ifrån?
 

Berglund

Medlem
Jag har ju till och med, ett par gånger, fått boka av poängresa samma dag som själva resan skulle ha ägt rum - och ändå fått tillbaka skatter, poäng och voucher. Detta trots att det inte ska gå (rena SAS flygningar).

I trådskaparens fall hade jag funderat på om man skulle brutit ut en eller flera passagerare på eget bokningsnummer. Då kan kanske i varje fall någon åka och så får man avboka och få tillbaka poäng och skatter för den/de som väljer att inte åka.
 
Last edited:

Robert flysas

Moderator
Tack för svar @Tonton @Berglund @ekf

Jag har alltid trott att man måste avboka 24h innan avgång. Dvs 9.15 när planet lyfter. Då går det med andra ord att boka om imorgon kväll trots planet går kl 09.00 ? Stort tack för en rättelse som jag alltså haft helt fel om i över 10 år (vuxna liv)
 
Toppen