Senaste nytt

Inställt flyg-Vilken rätt till ersättning?

Hej!

Tisdagen 15e förra veckan flög jag F med Lufthansa LH543 BOG-FRA med avgång 20:55 och ankomst 14:02.
Spenderade sedan ungefär 7h i FCL för att sedan flyga hem i C med Lufthansa LH820 FRA-GOT med avgång 21:45 och ankomst 23:20.
Efter att planet taxat ut en bit vände det tillbaka för att sedan meddela att flighten var inställd.
Fick exemplarisk service genom att personal stod med mitt namn på en tavla och fångade upp mig omgående medan andra fick köa i timmar.
Hotell, taxi och ny flight fick jag i handen inom 10m.
Dagen efter flög jag hem i C med Lufthansa LH812 FRA-GOT med avgång 08:15 och ankomst 09:50.

Nu till frågan, vad kan jag få/kräva i ersättning?
Från Lufthansa, men även eventuellt från mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar och från mitt AMEX Elite jag betalade resan med?
 

palmen

Moderator
600€ enligt 261/2004 ska du ha rätt till.
Tror inte Amex Elite har någon ersättning mer än för faktiska kostnader du haft mot kvitto.
 

Berglund

Medlem
Tror inte Amex Elite har någon ersättning mer än för faktiska kostnader du haft mot kvitto.
Så har också jag uppfattat det.
Ett par gånger då jag själv har blivit försenad har jag därför, väl medveten om Amex försäkringsvillkor, bokat hotell själv. Därmed har jag sluppit vänta på flygplatsen på någon trött hotellvoucher som flygbolaget ska ordna åt mig på något avlägset ställe som de har avtal med. Kvittot har istället gått till Amex försäkringsbolag som har ersatt mig för min extrakostnad.

Angående Länsförsäkringar är det väl lika enkelt att @ThePlumber går in där och läser själv?
 
Toppen