Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

SK989

Medlem
Då var det skickat till Italiens "ARN"... ska bli spännande vad som händer nu...?
En bekant råkade ut för exakt samma sak med Norwegian var man hävdade att felsökning av tekniskt fel utgör en extraordinär omständighet. Det gällde en flygning från Spanien till Stockholm o Norwegian hänvisade till nån spansk motsvarighet till ARN. Min kompis skickade då in en stämningsansökan till Attunda tingsrätt i Sollentuna (avgift är 900 kr/passagerare plus 125 kr för att registreringsbevis på Norwegian från Bolagsverket) och två veckor senare medgav Norwegian talan och betalade ut pengarna (400 euro per person) plus avgiften om 900 kr per person.

Tyvärr tror jag att det är slöseri med tid att vända sig till ARN eller motsvarigheter i andra EU-länder - det är långt ifrån alltid som Norwegian betalar även om de blir rekommenderade att göra det.
 

palmen

Moderator
SAS har ställt in en flight för mig i Augusti.
Har inte fått något mail om detta trots att SAS påstår sig ha skickat det. Min bokning är dock helt trasig då den tycker jag ska åka till Göteborg och 2h inna jag landar i Göteborg ska jag flyga vidare från Köpenhamn...

Pratade med SAS suppor tnu ikväll och de ger mig ett alternativ att åka tidigare vilket gör att jag måste ta ledigt från jobbet.
Jan anser att jag i enlighet med 261/2004 har rätt att bokas om enligt mina egna preferenser (till andra bolag), men SAS agent hävdar att jag inte har rätt till det om den inställda flighten sker med mer än 24h framförhållning.

Läget är rätt låst med andra ord just nu, åka tidigare och sitta 2h i Oslo är inget jag har någon lust med.
Vist ha rjag rätt att ombokas till ett alternativ som passar mig, oavsett om det är med SAS eller några andra?
 

henke12

Medlem
SAS har ställt in en flight för mig i Augusti.
Har inte fått något mail om detta trots att SAS påstår sig ha skickat det. Min bokning är dock helt trasig då den tycker jag ska åka till Göteborg och 2h inna jag landar i Göteborg ska jag flyga vidare från Köpenhamn...

Pratade med SAS suppor tnu ikväll och de ger mig ett alternativ att åka tidigare vilket gör att jag måste ta ledigt från jobbet.
Jan anser att jag i enlighet med 261/2004 har rätt att bokas om enligt mina egna preferenser (till andra bolag), men SAS agent hävdar att jag inte har rätt till det om den inställda flighten sker med mer än 24h framförhållning.

Läget är rätt låst med andra ord just nu, åka tidigare och sitta 2h i Oslo är inget jag har någon lust med.
Vist ha rjag rätt att ombokas till ett alternativ som passar mig, oavsett om det är med SAS eller några andra?

Vi delar upp frågorna lite,

1: Du har inte fått nåt mail om ändringen men lyckats lista ut det själv ändå,
SAS påstår att de mailat men du har inte fått nåt mail.

Dåligt av SAS (om mailet inte hamnat i skräpkorgen?)

Case closed, du vet om ändringen. Spelar ingen roll nu längre.


2: För en ändring(tidtabellsändring eller inställt flyg) som sker 2v framåt i tiden gäller:


2. Vid inställda flygningar hjälper vi dig med följande:

A. Du kan välja mellan:
1) att annullera resan och få återbetalning av biljetter Vi erbjuder dig återbetalning inom 7 dagar av hela biljettpriset för de delar av resan som inte fullföljts. Vi ersätter även kostnaderna för de delar
av resan som fullföljts men inte längre har något syfte utifrån din ursprungliga resplan. Vi kan även i vissa fall ersätta en returflygning till den första avreseorten vid tidigast möjliga tillfälle.

2) ombokning till likvärdig transport Erbjuds till slutlig ort vid tidigast möjliga tillfälle eller vid ett senare datum, som passar dig, beroende på platstillgång.

////


Du är inte berättigad till kompensation vid följande tillfällen:

1) Då orsaken till att flygningen ställs in eller är mer än 3 timmar försenad vid ankomst är extra ordinära omständigheter.

har bokat fler direkt anslutande flygförbindelser, som en

9

Här följer en lista över exempel på extraordinära omständigheter:

  • - meteorologiska förhållanden

  • - säkerhetsrisker, till exempel plötsligt uppkomna tekniska problem

    eller andra oförutsedda brister i flygsäkerheten.

  • - strejker som påverkar verksamheten

  • - politisk instabilitet

  • - flygledningsbeslut

  • - säkerheten i övrigt

    2) Då du får besked om den inställda flygningen minst 14 dagar före avgång.

Så, ingen kompensation!
(Men det vet du nog också)

Däremot säger de att de ska hjälpa dig med ombokning till likvärdig transport på tid/datum som passar _dig_!
Vet inte exakt din flygväg men gissar att det är nåt i stil med ARN-CPH-HKG en lördag då SAS ställt in den sista ARN-CPH så du måste åka x antal timmar tidigare och du vill åka typ ARN-MUC-HKG istället med Lufthansa?

Så, du ska ha rätt att bli ombokad men det kommer nog krävas en extraordinär insats av kundtjänst,
Tror inte en 10st HUACA kommer hjälpa dig
Har du vägarna förbi ARN kanske du kan kolla med biljettkontoret där?
Klockan klämtar ju lite så det är svårt att dra ärendet via ARN/Tinget....

Källa:
https://classic.sas.se/upload/Sweden/Helpandcontact/795020_01M_SE.pdf
 

palmen

Moderator
Vi delar upp frågorna lite,

1: Du har inte fått nåt mail om ändringen men lyckats lista ut det själv ändå,
SAS påstår att de mailat men du har inte fått nåt mail.

Dåligt av SAS (om mailet inte hamnat i skräpkorgen?)

Case closed, du vet om ändringen. Spelar ingen roll nu längre.


2: För en ändring(tidtabellsändring eller inställt flyg) som sker 2v framåt i tiden gäller:




Så, ingen kompensation!
(Men det vet du nog också)

Däremot säger de att de ska hjälpa dig med ombokning till likvärdig transport på tid/datum som passar _dig_!
Vet inte exakt din flygväg men gissar att det är nåt i stil med ARN-CPH-HKG en lördag då SAS ställt in den sista ARN-CPH så du måste åka x antal timmar tidigare och du vill åka typ ARN-MUC-HKG istället med Lufthansa?

Så, du ska ha rätt att bli ombokad men det kommer nog krävas en extraordinär insats av kundtjänst,
Tror inte en 10st HUACA kommer hjälpa dig
Har du vägarna förbi ARN kanske du kan kolla med biljettkontoret där?
Klockan klämtar ju lite så det är svårt att dra ärendet via ARN/Tinget....

Källa:
https://classic.sas.se/upload/Sweden/Helpandcontact/795020_01M_SE.pdf
Du sammanfattar det bra, men resan är till Berlin och jag skulle åkt via Göteborg. Avgången från Göteborg är nu inställd och enda möjlighet är att åka via Oslo 90 minuter tidigare. För mig innebär det att jag måste ta ledigt från jobbet. Det finns alternativ med Lufthansa som går några minuter efter avgången till Göteborg skulle gå och är i Berlin mer eller mindre samtidigt som jag skulle komma fram. Det är detta alternativ jag vill få till för att slippa ta ledigt från jobbet.

Alternativet är att flytta resan till någon helg tidigare, men det verkar det inte finnas stöd för i 261/2004, bara resa senare?
 

fcx

Medlem
Du sammanfattar det bra, men resan är till Berlin och jag skulle åkt via Göteborg. Avgången från Göteborg är nu inställd och enda möjlighet är att åka via Oslo 90 minuter tidigare. För mig innebär det att jag måste ta ledigt från jobbet. Det finns alternativ med Lufthansa som går några minuter efter avgången till Göteborg skulle gå och är i Berlin mer eller mindre samtidigt som jag skulle komma fram. Det är detta alternativ jag vill få till för att slippa ta ledigt från jobbet.

Alternativet är att flytta resan till någon helg tidigare, men det verkar det inte finnas stöd för i 261/2004, bara resa senare?

Korrekt att EU261 inte ger dig rätt att tidigarelägga resan, men i praktiken så brukar SAS gå med på sådant.
 

palmen

Moderator
Korrekt att EU261 inte ger dig rätt att tidigarelägga resan, men i praktiken så brukar SAS gå med på sådant.
SAS hävdar att ombokning enbart kan ske till SAS flighter och att man max kan ändra flighten några dagar fram/bakåt i tiden. De påstår att det är "omöjligt" att boka om till Lufthansa och att hela biljetten då blir avbokad... I rest my case och hoppas att Diamond supporten kan hjälpa till (har inte allt för höga förväntningar dock).
 

Rogbjo

Medlem
Skulle behöva er syn på om jag har rätt till kompensation eller ej.
Söndag 23/6 så skulle vi resa med Swiss LX 2111 (kl 12:55) från Malaga till Zurich och sedan vidare med LX 1254 från Zurich till Arlanda.
Vi får i kön vid gaten veta att de har ett tekniskt fel på en dator som sköter kommunikationen mellan kabinen och cockpit och ska göra allt för att fixa felet så att vi kan flyga, vi inser snabbt att vi kommer missa vår flight från Zurich då det bara var 50 minuter mellan flygen. Efter cirka 90 minuters försening kommer beskedet om att flyget blir inställt och vi får så småningom en ombokning till den 24/6 kl 06:00 med SAS och direktflyg till Stockholm. Förseningen blir alltså 15 timmar totalt med övernattning i Malaga (där skötte sig Swiss exemplariskt med betalt hotell och taxi).
Skickade in kompensationsärendet idag och fick vändande svar som känns lite för fabrikstillverkat med tanke på tidsaspekten.

Thank you for your message of 25 June 2019.
Your flight LX2111 on 23 June 2019 had to be cancelled at short notice. On behalf of SWISS and our cooperation partners, I apologize for the inconvenience you had as a result.
The cause of this irregularity was an unexpected flight safety shortcoming. Safety has the utmost priority at SWISS. However, it is an unavoidable fact that safety shortcomings can occur at short notice and this cannot always be prevented. Pursuant to your EU261 compensation request, I regret to inform you that no compensation is foreseen for this cancellation.
I thank you for choosing to travel with SWISS and despite the incident; I hope SWISS would have the opportunity to welcome you back and count you amongst our satisfied guests
.

Har jag rätt till kompensationen på 400 euro?
 

Taggen

Medlem
Skulle behöva er syn på om jag har rätt till kompensation eller ej.
Söndag 23/6 så skulle vi resa med Swiss LX 2111 (kl 12:55) från Malaga till Zurich och sedan vidare med LX 1254 från Zurich till Arlanda.
Vi får i kön vid gaten veta att de har ett tekniskt fel på en dator som sköter kommunikationen mellan kabinen och cockpit och ska göra allt för att fixa felet så att vi kan flyga, vi inser snabbt att vi kommer missa vår flight från Zurich då det bara var 50 minuter mellan flygen. Efter cirka 90 minuters försening kommer beskedet om att flyget blir inställt och vi får så småningom en ombokning till den 24/6 kl 06:00 med SAS och direktflyg till Stockholm. Förseningen blir alltså 15 timmar totalt med övernattning i Malaga (där skötte sig Swiss exemplariskt med betalt hotell och taxi).
Skickade in kompensationsärendet idag och fick vändande svar som känns lite för fabrikstillverkat med tanke på tidsaspekten.

Thank you for your message of 25 June 2019.
Your flight LX2111 on 23 June 2019 had to be cancelled at short notice. On behalf of SWISS and our cooperation partners, I apologize for the inconvenience you had as a result.
The cause of this irregularity was an unexpected flight safety shortcoming. Safety has the utmost priority at SWISS. However, it is an unavoidable fact that safety shortcomings can occur at short notice and this cannot always be prevented. Pursuant to your EU261 compensation request, I regret to inform you that no compensation is foreseen for this cancellation.
I thank you for choosing to travel with SWISS and despite the incident; I hope SWISS would have the opportunity to welcome you back and count you amongst our satisfied guests
.

Har jag rätt till kompensationen på 400 euro?
Ja, de ger ett bullshit answer. Nu är SWISS kända för att krångla men de kommer inte undan ersättning vid tekniska problem.
 

Rogbjo

Medlem
Ja, de ger ett bullshit answer. Nu är SWISS kända för att krångla men de kommer inte undan ersättning vid tekniska problem.

Skickade tillbaks mailet med min syn på saken och urklipp från regelverket så får vi se hur de reagerar. Försöker trycka på att jag kommer att ta saken vidare om de inte betalar ut ersättningen, ibland så funkar det. Fortsättning följer...
 
Toppen