Senaste nytt

Vilken firma och bil(typ) ska vi välja?

Hubert

Medlem
Fam Hubert åker till Florida över julen och eftersom jag fick snilleblixten att bjuda med svärmor också är vi tre vuxna och två barn (10 och 8). Vi kommer att behöva en hyrbil i cirka två veckor. Nu till frågan:

Fem personer och typ fem väskor sätter en del press på vilken typ av bil vi kan hyra. Det är inte många modeller som sväljer oss alla och jag har tänkt typ en fet Suburban :) men de är riktigt dyra om jag kollar på Avis eller Hertz. Kollar jag på lite olika siter så visas modellerna med olika antal väskor etc så jag kliar mig lite i huvudet över vad jag minst måste hyra... Full size suv har tex modeller där samma bilmodell står som tre väskor och fem väskor...

Efter att ha skummat hyrbilstrådarna så verkar tipsen vara att undvika de amerikanska ”hitta hyrbil”-siterna utifrån försäkringar etc? Jag har President’s Club hos Avis men det verkar inte spela någon större roll i USA efter vad jag förstår?

Någon som kan ge några kloka tips? :)
 

GOTBound

Medlem
När vi var i Florida med familjen (2 vuxna + 2 barn) + min föräldrar så hyrde vi en Suburban av just av den anledning, dock var prisskillnaden mot en full-size SUV betydligt mindre än idag, det verkar som det både HERTZ och AVIS höjt priserna rejält på stora SUV's oss Européer i Florida på sistone har jag sett. Vi åker också över julen i år, men är då "bara" familjen, jag har en full-size SUV bokad hos HERTZ (L4/FFAR).

En minivan, typ Chrysler Pacifica (HERTZ R, MVAR)är större när det gillar lastvolym än en full-size SUV, 5 vuxna + bagage bör den svälja.
Ett annat alternativ full-size truck (HERTZ, S, SPAR) ungefär halva kostnaden mot en Suburban när jag kollade snabbt.

Alternativet, en full-size SUV och en typ compact/mid size mellan flygplats och hotell och sen lämna tillbaka compact/mid size dagen efter, det kan bli billigare än en Suburban.
Gör en statusmatch till HERTZ President's Circle så kan du för bil nr 2 boka och betala för compact/mid size men plocka valfri bilar från President's Circle Ultimate Choice (jag tror iofs AVIS har Prefered Select & Go på MCO också). Med lite (eller egentligen mycket) tur åker ni där ifrån med två Suburbans...

EK
 
Last edited:

Big Birger

Medlem
Älskar Suburban, men ibland är de riktigt dyra. Hyrde istället en Dodge Grand Caravan vid senaste resan. Förvånansvärt nöjd med den! Väldigt mycket billigare.

Packade in 2 vuxna, 2 st ca 2-meters söner och en 14-årig dotter + 6 resväskor + 6 stora mjuka väskor + 5 handbagage för sista trippen från ena sonens skola till Newark. Men då var det relativt fullt. :)

26353D04-1CDB-4A91-A113-8D1CCB2B813A.jpeg
 

Mr Basic

Medlem
Vi (3st över 190 cm och 1st 180 cm plus packning) körde Chrysler Pacifica, mkt rymlig och skön att köra. Relativt bränslesnål dessutom, klarade oss på en tank (Miami Beach-Key West-Fort Lauderdale-MIA).
Skriver körde då vi hyrt/bokat en SUV men ngn sådan fanns inte. o_O
Hertz. Betalade ca 3000kr för mån-fre (blev dyrare då vi hämtade i city och återlämnade på MIA).
 

Hubert

Medlem
Tack för tipsen! Ang två bilar-alternativet så var det kreativt men passar inte denna gång då vi flyger till MIA och har hyrt hus i Orlando. :)

Jag har sneglat på soccer mom-alternativet också och ekonomiskt känns det vettigt, men... :)

Jag fick upp en suburban på ett par amerikanska hyrbilsbolag. Ett hette Fox nånting och erbjöd en suburban för 7000kr för 14 dagar men då hamnar man i försäkringsträsket?

Premium/luxury sedans ska enligt flera sidor svälja en massa bagage men gör de det?
 

Canadien

Medlem
Kollat Sixt? De brukar ofta vara billigare än Avis/Hz. De matchar EBD/G mot Sixt Platinum så kan du kanske få någon uppgradering.
 

GOTBound

Medlem
Tack för tipsen! Ang två bilar-alternativet så var det kreativt men passar inte denna gång då vi flyger till MIA och har hyrt hus i Orlando. :)

Jag har sneglat på soccer mom-alternativet också och ekonomiskt känns det vettigt, men... :)

Jag fick upp en suburban på ett par amerikanska hyrbilsbolag. Ett hette Fox nånting och erbjöd en suburban för 7000kr för 14 dagar men då hamnar man i försäkringsträsket?

Premium/luxury sedans ska enligt flera sidor svälja en massa bagage men gör de det?

Jag kör en S90 och den räknas nog in som premium/luxury sedan, i kupén är 5 personer inga problem, men bagaget rymmer typ 2 fullstora resväskor och 2 carry-ons, kanske 4 carry-ons om man är duktig på tetris.

EK
 

Ancistrus

Medlem
Jag kör en S90 och den räknas nog in som premium/luxury sedan, i kupén är 5 personer inga problem, men bagaget rymmer typ 2 fullstora resväskor och 2 carry-ons, kanske 4 carry-ons om man är duktig på tetris.

EK

En amerikansk Premium (sedan) kan rymma rätt mycket, men kanske inte tillräckligt om man är 5 personer. Vi hade en Ford Taurus (sedan) i Kanada förra året. Det var betydligt lättare att få in våra 4 resväskor + 4 små ryggsäckar i bagaget på den bilen än det var i den taxi (Volvo V90) som tog oss till flyget i Sverige. Alla Premium lär dock inte vara lika rymliga, har du otur (?) får du kanske en europisk bil med mindre bagageutrymme.
 

Claes L

Medlem
Vi hade en Ford Expedition (Suburban storlek) när vi körde precis samma resan via AVIS.
Men vi va 5 vuxna (mellan 180-200cm) och en 1åring med vagn.

Utan vagn och en person mindre så hade man nog klarat sig på en Tahoe men 2 säten fällda längst bak.
 
Toppen