Senaste nytt

Hawkers, hemliga barer, Michelin-krog och så klart Singapore Airlines i First

Samosaguas

Medlem
Dags att summera upp resan till Singapore i början på maj. Detta var första gången för mig i Singapore och första gången jag testade Singapore Airlines i första klass. Den planerade rutten var ARN-CPH-SIN-CPH-ARN men på grund av strejken blev den lite annorlunda.

Häng med på resan!

Detta var som sagt precis under SAS-strejken så flygningen mellan Stockholm och Köpenhamn blev inställd. Hade köpt upp en avbokningsbar biljett med Norwegian men som tur var slapp vi utnyttja den. SAS bokade om om via Billund till Köpenhamn istället.

Mycket inställda flyg från Arlanda
IMG_1786.JPEG
IMG_1788.JPEG

Mot Billund
IMG_1790.JPEG
IMG_1791.JPEG

...och sen vidare mot Köpenhamn
IMG_1792.JPEG

Trångt ombord men skulle bli bättre senare på resan :)
IMG_1795.JPEG

Vi landade i tid i Köpenhamn och gick direkt till gaten där det precis var dags för boarding för förstaklasspassagerare på SQ531 mot Singapore
IMG_1800.JPEG
IMG_1796.JPEG

Blev eskorterade ombord, mannen påpekade att det blivit en liten omväg för oss på väg till Köpenhamn ;)

Mer om upplevelsen ombord på Singapore Airlines i nästa inlägg.
 

Samosaguas

Medlem
Väl ombord på den Boeing 777 som skulle ta oss till Singapore så installerade vi oss på rad 1 och platserna C och D. En av de två resterande stolarna i första klass var upptagen av en person som jag tror var anställd på flygbolaget då han inte fick samma service som oss.
IMG_1801.JPEG
IMG_1804.JPEG

Snygga och mycket breda säten som så många andra konstaterat tidigare.
IMG_1813.JPEG

Efter att ha testat både 2009 Dom Perignon och 2004 Krug så kan jag som champagnenovis konstatera att jag gillade Dom Perignon bättre. Nedan följer menyerna för mat och dryck.
IMG_1833.JPEG
IMG_1834.JPEG
IMG_1835.JPEG
IMG_1836.JPEG
IMG_1837.JPEG
IMG_1838.JPEG
IMG_1840.JPEG
IMG_1841.JPEG
IMG_1842.JPEG

Inleddes med klassikern satay-spett
IMG_1815.JPEG

...och sen givetvis kaviar efter det
IMG_1818.JPEG

Efter det följde en mycket god Doubled Boiled Chicken Soup
IMG_1820.JPEG

Därefter följde Seared Iberico Pork Loin som var en helt ok rätt men nådde väl inte upp till några toppnivåer smak- och utseendemässigt.
IMG_1825.JPEG

Trevlig sallad till dock...
IMG_1822.JPEG

Mycket god efterrätt!
IMG_1828.JPEG

...och fina ostar med portvin som avslutning på en väldigt bra lunch med service på toppnivå.
IMG_1830.JPEG

Avslutade med en SilverKris Sling och lite film innan det var dags att sova.
IMG_1844.JPEG

Sov väldigt gott ombord och tyckte att sängen var mycket skön. Vaknade några timmar innan landning i Singapore och då var det dags för frukost.
IMG_1846.JPEG
IMG_1848.JPEG

Landade i Singapore enligt tidtabell. Väldigt lugnt på Changi på morgonen och väskorna dök upp först på bandet precis när vi kom fram så vi var ute från flygplatsen på väldigt kort tid.

En mycket bra flygning helt enkelt! Nu tar vi en taxi in till Singapore....
 

Samosaguas

Medlem
För de fem nätterna i Singapore var vi inbokade på Parkroyal on Pickering beläget mycket nära Chinatown.

Eftersom vi kom till hotellet väldigt tidigt på morgonen inledde vi med att ta det lugnt vid poolen några timmar.
IMG_1851.JPEG

Rummet var snyggt inrett men relativt litet och inget som kommer att komma ihåg som något särskilt.
IMG_1853.JPEG
IMG_1854.JPEG
IMG_1857.JPEG
IMG_1858.JPEG

Det mest spektakulära med hotellet var ändå de horisontella trädgårdarna på hotellets fasad.
IMG_1855.JPEG
IMG_1860.JPEG
IMG_2010.JPEG
IMG_2037.JPEG

Så här ser frukostområdet ut. Frukosten var bra - jag ger den betyget 4 av 5.
IMG_2218.JPEG
IMG_2219.JPEG

Så här såg utsikten från poolområdet ut på kvällen.
IMG_2006.JPEG
IMG_2007.JPEG
IMG_2008.JPEG

Sammanfattningsvis kan jag absolut rekommendera detta hotell. Främst på grund av det väldigt bra läget.

Nu känns det som att det är dags att ge sig ut på stan och testa lite olika hawker-ställen!
 

Jönsson

Medlem
För de fem nätterna i Singapore var vi inbokade på Parkroyal on Pickering beläget mycket nära Chinatown.

Eftersom vi kom till hotellet väldigt tidigt på morgonen inledde vi med att ta det lugnt vid poolen några timmar.
Visa bifogad bild 91652
Rummet var snyggt inrett men relativt litet och inget som kommer att komma ihåg som något särskilt.
Visa bifogad bild 91653 Visa bifogad bild 91654 Visa bifogad bild 91657 Visa bifogad bild 91658
Det mest spektakulära med hotellet var ändå de horisontella trädgårdarna på hotellets fasad.
Visa bifogad bild 91655 Visa bifogad bild 91659 Visa bifogad bild 91663 Visa bifogad bild 91664
Så här ser frukostområdet ut. Frukosten var bra - jag ger den betyget 4 av 5.
Visa bifogad bild 91665 Visa bifogad bild 91666
Så här såg utsikten från poolområdet ut på kvällen. Visa bifogad bild 91660 Visa bifogad bild 91661 Visa bifogad bild 91662
Sammanfattningsvis kan jag absolut rekommendera detta hotell. Främst på grund av det väldigt bra läget.

Nu känns det som att det är dags att ge sig ut på stan och testa lite olika hawker-ställen!
Det måste vara ett tämligen enkelt hotell för en fasadklättrare att ta sig in på. Tänker på alla hängande växter. :)
 

Alf

Medlem
Tack för ett trevligt reseinlägg. Tråkigt att SIA First försvinner från CPH men det går väl inte att leva enbart på att sälja poängresor. Men trevligt för oss poängsamlare.

Noterade att dom missat i caviarserveringen, var finns den smakhöjande kalla vodkan?
 

Samosaguas

Medlem
Tack för ett trevligt reseinlägg. Tråkigt att SIA First försvinner från CPH men det går väl inte att leva enbart på att sälja poängresor. Men trevligt för oss poängsamlare.

Noterade att dom missat i caviarserveringen, var finns den smakhöjande kalla vodkan?
Haha jag fick självklart frågan om vodka, men tackade nej. Flygvärdinnan tyckte detta var mycket märkligt :D
 

Samosaguas

Medlem
Så klart måste man testa olika hawker-ställen när man är i Singapore. Utfärdar redan nu en varning att detta inlägg innehåller väldigt mycket bilder.

Först testade vi Michelin-belönade hawker Chan som numera har en riktig restaurang i Chinatown. Vi stod kanske 30 minuter i kö för att testa deras Soya Sauce Chicken Noodle.
IMG_1862.JPEG
IMG_1864.JPEG
IMG_1865.JPEG
IMG_1867.JPEG

Mycket gott men måste säga att jag har svårt att se att detta skulle vara värt en stjärna.

Nästa besök på ett hawker-ställe var på People's Park Food Centre.
IMG_1978.JPEG
IMG_1979.JPEG

Kändes genuint och inte alls turistanpassat. Vi åt yong tau foo på ett ställe vi hade fått rekommenderat.
IMG_1981.JPEG
IMG_1982.JPEG

Ser kanske inte mycket ut för världen men oj va gott det var! Vi testade också lite dumplings och kyckling med (mycket!) chili och drack sockerrörsjuice till.
IMG_1983.JPEG
IMG_1984.JPEG
IMG_1985.JPEG

Nästa food center som testades var den mycket mindre Lucky Food Centre på Orchard road. Där testade nasi lemak men också en mycket god laksa. Vilket värde för drygt 30 kronor!
IMG_2016.JPEG
IMG_2017.JPEG
IMG_2019.JPEG
IMG_2020.JPEG

En annan dag begav vi oss till den mer turistiska Telok Ayer Market för att äta grillade satay-spett.
IMG_2050.JPEG
IMG_2073.JPEG
IMG_2077.JPEG

Mycket folk och gott med grillat! Glöm inte ta med egna våtservetter att torka fingrarna med.

Ett av de bästa ställena som vi testade var 88 Hong Kong Roast Meat och deras Char Siew Rice (testa också det mycket trevliga caféet Chye Seng Huat Hardware om ni är här).
IMG_2098.JPEG

Slutligen gjorde vi också ett besök på Maxwell Hawker Center där vi åt Hainanese Chicken Rice på det kända hawker-stället Tian Tian som också är omnämnt i Guide Michelin. Jag tyckte riset var godare än kycklingen ;)
IMG_2181.JPEG
IMG_2183.jpeg

Avslutar med några bilder från Old Airport Road Food Centre.
IMG_2228.JPEG
IMG_2225.JPEG
IMG_2226.JPEG

Vi testade bland annat rojak som tyvärr var bland det sämsta vi åt under hela Singapore-resan. Passade inte våra smaklökar alls så åt inte ens upp. Kokosvattnet var dock gott!

Efter denna overload av hawkers känns det som det är på sin plats att testa lite olika cocktail-ställen! Mot baren...
 

okejob

Ny medlem
Man blir lätt avundsjuk på alla dessa matbilder. Finns det något jag saknar så är det alla Hawker Centers och Food courts. Vill bara flytta tillbaka, GRYM rapport!
 
Toppen