Senaste nytt

Från Solkusten till Stillahavskusten - Puffigny, AA MD-82/83 och många tier points

Flying Finn

Medlem
Som jag redan i tier point run -tråden på BA/BAEC-forumet lovade, så kommer jag nu pröva berätta om min resa i live-reportageformat, i stället för att på efterhand skriva hela rapporten. Vi får se hur det lyckas. :)

Utgångspunkten för min inkommande resa är den att jag inte på några år varit längre borta än Sverige eller Estland. Det har varit rätt så mycket turbulens i livet. Under tiden har mitt status i BAEC gått ner till Silver-nivån. Där med ville jag vid jultiden jag hitta inspiration till en semesterresa från att återkvala för Gold, medan jag på samma gång gör en trevlig resa. Jag bokade min resa vid årsskiftet, vilket kommer att förklara hur mina AA-bokningar har förändrats så mycket p.g.a. tidtabellsjusteringar och 737 MAX -flygförbudet. Min utgångspunkt var att hitta en sådan kombination av olika fares att jag kassar in åtminstone 1500 TPs (kommer nu att få en ca. 1700) och jag hinner göra ordentliga planer för resan, så ingen blixtrea eller error fare var lämplig.

Jag måste erkänna någonting för er... Jag är en anglofil, kanske i den svåraste graden. :D Delvis förklarar det till en del varför jag är lojal till just BAEC inom OW. Dock finns det nog även rationella orsaker till det. På tanke med denna resa, så synns det från att min huvudbokning för resan utgår från Jersey. :) Tekniskt sett är resan konstruerad av sex olika bokningar, var av fyra av dem kommer at ge tier points (TPs).

Mitt första besök till Kanalöarna var 2016, då jag flög med BA LGW-JER-LGW och med BE GCI-JER. Då besökte jag huvudsakligen Jersey och Sark, med en natt på Guernsey i St. Peter Port. Jag besökte inte då Alderney, men jag fick annors också då en sådan känsla att jag kommer besöka öarna ännu ett flertal gånger. :) Så nur är det dags att göra min första visit till Alderney, i samband med att jag positionerar mig till Jersey för min TP run -bokning till Portland, OR, USA.

I fall någon känner sig förbryllad över trådrubriken, så det finns en enkel förklaring till varför just Solkusten - Costa del Sol. Ingen normal människa flyger först till Spanien och sedan via London till Jersey, i fall huvudsakliga destinationen ligger nära Stillahavskusten i USA. ;)

Ja, orsaken är ju enkel och en sådan som kanske är bekant för åtmistone en del BAEC-lojalister. AGP (Málaga) är 2 x 140 TPs från Håfors med Finnair (AY). Enkla 280 TPs totalt för ca. 500 € året rundt. Från ARN kostar det lite mera, men då blir det ju 220 TPs. AGP i sin tur är en god utgångspunkt för många fares med BA. Min bokning var ursprungligen AGP-MAD-LON-JER och v.v. I mars informerade dock BA om en tidtabellsförändring (IB flyttade på avgången för benet AGP-MAD), så jag skulle ha fått sitta i loungen på MAD lite för många timmar i min smak. Där med utnyttjade jag naturligtvis chansen till en ny routing och frågade om att få BA CityFlyer på AGP-LCY istället. Där med blir denna resa även min debut på LCY (t.o.m. en dubbel sådan - mera om det senare).

Förutom att jag har med AA en bokning JER-PDX, så kommer jag att kassa in TPs från en snabbspurt till SAL (San Salvador, El Salvador), var jag kommer att spendera några dagar. Jag kunde dock ha kanske valt lite slugare det resemålet, eftersom jag tänkte inte på att flygplatsen ligger ju nästan en timme utanför staden... :rolleyes: Nåja, taxiresan kommer att kosta 30$ per färdriktning. Hotellet har fixat mig en taxi vars chaffis kommer att vänta i ankomsthallen. Behöver inte börja förhandla priset, eftersom det tycks finnas rätt så många taxin som försöker ta överpris från turister på orten, så jag valde ett smidigare alternativ. Hoppas bara att ingen av vulkanerna i landet börjar ryka för mycket under min korta vistelse. :) Det kunde bli lite problematiskt på tanke med flyg.

Måste medge att jag har tappat bort hur många olika routings jag redan haft nu med AA. Delar med er de understående kartorna för att visa hur mycket planerma har levt under de gångna månaderna.

Min ursprungliga rutt...


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Så inhiberade AA min båda flyg mella PDX-PHX och jag fick luska ut en ny plan. Den versionen har jag dock tappat bort, men den var väl PDX-CLT-PHL på vägen tillbaka. Så inhiberades flyget mellan PDX och CLT, vilket berodde troligen på omplacering av flygplanet till något 737 MAX -flyg.

I mars skedde det igen en förändring och så fick jag stora svårigheter att nå Jersey i tid för min hemresa med min bokning hos BA. :confused: Men även denna gång var ExpertFlyer till stor hjälp, så jag fixade ihop följande routing:

Jag blev rätt så vågad i mitt förslag, som även godkändes, eftersom jag började bli rätt så utled med AA. Jag hade ju inte fått e-post angående mina nya routings och tidtabeller, utan jag fick kännedom av dem endast genom att jag alttid nu och då kollade upp mina bokningar hos AA på nätet. :eek:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

I ett skede fick jag en talgdank när AA kundtjänst frågade om jag lyckas ordna marktransport från LHR till LGW. Agenten tycktes vara orolig om lilla mig. :D Det slog mig att i fall jag inte skulle ha haft schematekniska begränsningar för mina flyg, så skulle man ju kunnat vara riktigt klurig/vågad och räkna upp AA0000 PDX-LAX, AA00 LAX-HKG, CX000 HKG-LGW och så skulle jag varit framme vid Gatwick för mitt flyg till Jersey utan oro om marktransport. Förmodar att det inte skulle ha gått i land, men man vet ju aldrig... ;)

Men så hände det sig att om några dagar försvann båda mina flyg mellan DUB och JER, så min bokning avslutade på fel ö.

Det visade sig först efter några om och men, att det inte går flyga BA CityFlyer på DUB-LCY, som är en wetlease från Stobart Air och med Embraer i 1+2-konfigurering, p.g.a. MCT mellan LGW-LCY, fast redan två agenter hade bokat det för mig och på riktigt tre timmar räcker bra för det. Först den tredje agenten kom på tanken att mitt flyg kanske därför alltid blir avbokat automatiskt. :confused:

Så min slutliga routing innan avfärd ser ut så här:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det blir nu två gånger AA nya Boeing 787-8 (ATH-ORD och DFW-FRA) och troligen min första och sista flygtur med AA MD-82/83 på TPA-DFW. Har senast flugit med en MD-82/83 på HEL-CPH, då DAT djorde en wetlease för SK och jag åkte i tjänst till Skåne. Routingen via TPA är uttänkt, eftersom AA serverar en ordentlig måltid endast på flyg över 1000 mil och vid vissa klocktider. Man vill ju ha den maximala upplevelsen.

Även min bokning till SAL har förändrats, så nu flyger jag via LAX och inte CLT. Denna gång berodde det direkt på att 737 MAX fick flygförbud.

För övrigt ser den inkommande resan ut så här för Europas del:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

En förklaring till bl.a. Puffigny kommer att presenteras under de inkommande dagar. Nu är det dags att åka till Helsingfors-Vanda för kvällsflyget till Solkusten! :cool:
 

Flying Finn

Medlem
Det gick ju smort i T2. Ingen kö till Premium Security, vart jag hade tillträde med Finnairs Business-biljett. OWE ger inte behörighet som sådan, medan Finnairs statusmedlemmar har rätt till tjänsten. Mitt AMEX Platinum skulle också ha dugit, men enklare att endast skanna boardingkortet.

Så bara en 20-30 m och jag var framme i Finnair Lounge. Ankom flygplatsen ca. 19:50 och planet avgår 20:50 från en gate nära loungen. Han med allt detta och nu sitter jag i 1A ombord Airbus A320:n. :)

En mycket smidig start på resan och han ta lite småtugg. Nu är det dags att gå offline. I Málaga har jag 20 min från ankomsten till att sista stadsbussen avgår. Tack vare Schengen, endast handbaggage och gate nära utgången, så borde min plan fungera.
 

Flying Finn

Medlem
Hälsningar från luften i Frankrike!

Först måste jag rätta till mig själv: Airbus A321 - naturligtvis, inte A320. :)

Småtugget i Finnair Lounge:

PDX_001.jpg


Tydligen får AY+ Platinum- och Platinum Lumo-medlemmarna någon form av recognition på det här flyget. Nej, jag är inte sjuk av avund, utan jag vill enbart notera det positiva faktumet. Redan före flyget såg jag med ExpertFlyer att de två första raderna på högra sidan har seatblock och kommer att få hela raden för sig. Inte för det, även jag har sk. naturlig finsk seatblock. Vem skulle nu sitta i samma rad som en främling, om det finns alternativ. ;)

På basis av hur flytande hon talade svenska vid anropning, så antar jag att flygvärdinnan som ansvarar för kabinservicen - Marianne, är finlandssvensk hon också. Hon tog i beaktan Finnairs egna statuskunder i form av small talk, snabb serveringen av dryck efter avgång och de fick maten först. Jag själv blev alltså inte serverad först i första raden, men jag klagar inte. Tyvärr, jag kräver inte att jantelagen ska vara i kraft.

AY C Internet.jpg


Fakta: det här är min först resa med Finnair i affärsklassen, men på basis av FlyerTalk så hade jag en rätt så klar bild av vad jag bör förvänta mig. Den enda detaljen jag inte lagt märke till var att det finns Wi-Fi och att i Business så får jag terrorisera BC.se gratis en halvtimme.

PDX_002.jpg


Visste inte att denna champagn har även levererats till drottning Victoria. Victoria (sorry, inte er svenska Victoria) är kanske min favorit av alla de brittiska monarkerna i historien. Mmm, kejsarinna av Indien! Elisabet I kommer även rätt så nära i min ranking. Nå man lär sig alltid något nytt när man tar sig en klunk bubbel.

PDX_004.jpg


Alternativen till mat: oxbiff eller torsk med räksås. Båda rätterna serverades med en form av potatismos. Jag är inte norsk eller portugisisk, så jag prövade oxbiffen. Helt okej, kanske mera av typ husmanskost. Laxbiten var rätt så liten, så smakupplevelsen blev begränsad. Maten motsvarade det som jag förväntade mig. Av rent intresse skulle jag velat pröva hinduspecialmåltiden ex-HEL, men jag hörde från FlyerTalk att alla specialmålteider serveras med glutenfri bröd och efterrätt. Har inte något intresse att äta bröd som smakar sågspån, så jag beställde inget på förhand. Dock positivt att det fanns två alternativ som mat. Apropå, den här typen av brunsås som ser mysko ut, så brukar jag kalla för motorolja. ;)

En vacker kväll ovanför Småland. Öland kan ses i fjärran:

PDX_003.jpg


Hmm. Undrar hur mycket ålänningarna värderar det att Finnairs tidning Blue Wings skriver så här om öarna... ;)

PDX_005.jpg


Efter att jag gjort min översikt av resans första etapp med AY, så är det dags att skriva om min först egentliga destination/stopover.

Guernsey och Alderney

Som kanske en del av er mera historianördiga vet, så lyckades tyskarna faktiskt ta över en liten bit av det brittiska imperiet under andra världskriget. Hitler var nöjd med att kunna se ens en liten bit av britternas territorium bli övertaget. Kanalöarna var under tysk ockupation från 1940 fram till 1945, eftersom vid operation Overlord förbipasserade de allierade öarna. Det skulle varit meningslöst att försöka ta över öarna, som var delvis mycket bra fortifierade. Fast kriget i övriga Europa hade tagit vid V-E-dagen (Victory in Europe), så tog inte ockupationen slut ännu då på Jersey, Guernsey, Alderney och Sark. Varför jag tar upp detta beror på att jag ursprungligen kom ihåg fel datum för när Kanalöarna befriades. Min minnesbild var nämligen 10. maj 1945, men det var endast Sark som befriedas då i form av en ex tempore -botutfärd från Jersey, eftersom man hade sätt eld på ön. Nå sanningen var att man på ön firade befrielsen, fast tyskarna hade inte officiellt ännu kapitulerat på ön. Liberation Day, som firas som en allmänn helgdag på alla öarna, är på Jersey och Guernsey 9.5. I år är det alltså nu på torsdagen. På Alderney inträffar dagen först 16. maj, eftersom ön kapitulerade först då. Ön var kanske den bäst befäastade av alla.

Hur hänger det här ihop med min övernattning på Guernsey, före mitt flyg till ACI (Alderney)?

Jo, urpsrungligen schemalagde jag resan så att jag inte behöver vänta för mycket på mina förbindelseflyg vid varje vändning. Annors skulle det ta onödigt länge att flyga JER-GCI-ACI-GCI-JER. Först efter att jag hade bokat, så publicerade Aurigny att de kommer att återuppliva sin flyg på GCI-JER. I nuläget har endast Flybe (BE) och deras underleverantör Blue Islands - ett lokalt bolag från öarna (lik Aurigny är från Guernsey), flugit mellan JER och GCI. 2016 fög jag med BE på rutten i enkel riktning. Flybes flyg är alltid sådana som kommer från Storbritannien (ja, öarna är ju inte en del av den) och flyger först till någon av de två öarna och så återvänder planet. T.ex. Exeter är en av destinationerna.

När jag planerade min resa, så kom jag ihåg att 10. maj skulle vara Liberation Day och där med skulle jag inte vara på Guernsey då mera. Nå tydligen kom jag ihåg fel och där med är jag i St. Peter Port på själva dagen. :)

Ockupationen och befrielsen är en nyckeldel av identitenten på Kanalöarna i jämförelse med egentliga Storbritannien. Det är något som britterna på den stora ön inte har upplevt och som inte har påverkat traditionerna. Befrielsen syns i namnet för bl.a. St. Heliers huvudtorg (Liberation Square), var Union Jack lyftes upp 9.5.1945 på en balkong på Pomme d'Or Hotel som tecken på friheten. (Hotellet finns ännu även idag.) Bussbolgat på Jersey heter Liberty Bus. En krogkädja har fått som sitt namn Liberation Group.

Som det nu är - till min stora glädje, så kommer jag att anlöpa St. Peter Port, Guernsey, på Liberation Day och jag hinner bra ta del av feststämningen. Jag hinner även se fyrverkeriet i hamnen kl 21:30. Det finns dock bara ett stort men. Bara ett men...

Eftersom typ hela Guernsey festar, så betyder det ju även att restaurangerna är troligen fulla. Jag hade redan väntat stort att få käka på The Crow's Nest vid hamnen med havsutsikt och en iskall, lokal Rocquette-cider från Guernsey. När jag på måndagen upptäckte att jag tagit misste om när Liberation Day är utanför Sark, så var det ju för sent att boka bord på The Crow's Nest via Liberation Groups webbplats - inga lediga tider. Få nu se var jag får äta min middag på torsdagen. Ursprungligen skulle det bli resans första mera långartade måltid. Om jag inte hittar plats på någon restaurang på kvällen före fyrverkeriet, så då blir det typ den lokala korvgubbens "delikatesser" som får fredställa min hunger. :D

På talan om Kanalöarnas ockupation och hur plågad civilbefolkningen var, så vill jag ta upp en liten svensk petitess. Efter D-Day och de allierades framstäg i Normandiet, så blev öarna totalt avskurna från all proviantering m.m. från riket (d.v.s. Berlin). Öborna gick och svälte, eftersom det var svår brist på livsmedel och tyskarna naturligtvis besorgade en hel del. I december 1944 fick öarna den första humanitära hjälpleveransen av de fem som kom att nå öarna fram till maj 1945. Röda korsets internationella komité (ICRC) levererade från Lissabon fem gånger bistånd till de civila med S/S Vega. Som ni kan tänka er på basis av namnet, så var Vega en svensk ångbåt som hörde till Rederi Ab Svea från Sthlm.

Svea hade varit på väg från Hangö till Hull med gods, då tyskarna 1940 stoppade fartyget på Östersjön och beslagtog den. Under svensk flagga var ju fartyget neutralt, så den fick gå fri, efter att fiendes gods hade beslagtagits. Efter det här kom fartyget att chartras av Röda korset och den fraktade hjälp från Lissabon till Marseille, som var Vichy-styrt. Varför Vega är en del av Kanalöarnas befrielsesaga beror all den nödvändiga hjälpen som de civila fick via den livsviktiga linjen. Vid befrielsen noterades det att öborna var mycket spinkiga och såg utsvultna ut. Dessutom så var S/S Vega i St. Peter Port då befrielsen skedde och fartyget blec därmed en symbol av händelsen. Så det finns även en liten svensk petitess som ännu idag noteras på Kanalöarna, men som troligen ingen i Sverige vet om. :)

SSVega.jpg


Röda korsets biståndspaket kom från Röda korset i Kanada och NZ. Innehållet såg ut så här:

BBC skrev:
Red Cross parcels

The Canadian parcels contained:
  • 5oz Chocolate, 12oz Biscuits, 3oz Sardines, 16oz Milk powder, 6oz Prunes, 8oz Salmon, 12oz Corned beef, 7oz Raisins, 8oz Sugar, 4oz Tea, 4oz Cheese, 16oz Marmalade, 16oz Butter, 10oz Spam, 3oz Soap and 1oz Pepper and salt
And the parcels from New Zealand held:

  • 4oz Tea, 16oz Corned mutton, 12oz Lamb and green peas, 6oz Chocolate, 16oz Butter, 16oz Coffee and milk, 6oz Sugar, 7oz Peas, 14oz Jam, 16oz Honey, 12oz Cheese and 6oz Raisins
Mmm, skinka på burk. ;) Jaja, nog skulle även jag vara glad för det i nöd.

På talan om Vega, så namnet påminner mig alltid i första hand om Nordenskiölds skuta.

Efter kriget återgick S/S Vega i tjänst, men den höggs upp i Travemünde 1954. Några bilder från tiden innan kriget finns på Fakta om fartyg - min favoritsajt för att kolla upp fartyg. Om jag är flygentusiast, så är jag även mycket intresserad av sjöfart och att åka med olika passagerarfartyg.
 
Last edited:

Flying Finn

Medlem
Han riktigt bra till stadsbussen och var först ute från planet. Dags för första hotellet och övernattning med lojalitetsstatus under denna resa.

På basis av kartan så skulle det vara en flod intill hotellet (till höger på övre bilden), men det är redan nu så torrt att floden har sinat. Inte för det, mitt rum är åt andra hållet, så inte skulle det bli någon flodvy för mig. :)

Ibis Málaga Centro

PDX_006.jpg


PDX_007.jpg


Mitt status med Le Club AccordHotels är Gold. Fick en dryckkupong till hotellets bar för en alkoholfri dryck och på rummet fanns en flaska vatten, plus ett utskrivet välkomstkort. Rummet är inget speciellt, t.ex. det fattas en papperskorg. Rätt så standard Ibis-hotell. När jag promenerade hit från busshållplatsen, så lokaliserade jag även Ibis Budget och Novotel. Det goda är att frukost serveras fram till kl 12 och mitt flyg avgår på eftermiddagen, så det är ingen brådska. Det tar en 11-12 min med lokaltåg till aeropuerto. Nu så kom flyget så sent att tåget inte var i trafik mera.

P.S. Beklagar några klanttiga stavfel i mitt förra inlägg. Var inte precis på alerten.
 

Flying Finn

Medlem
Efter en natt i en dålig säng, så vaknade jag rätt så murrig. Efter frukost på hotellet i Málaga, så tog jag en promend i centrum och passerade förbi bl.a. katedralen. Rätt så mycket turister i farten.

PDX_008.jpg


Jag skulle ursprungligen bifoga ett bildexempel på hur god information man får med TripIt Pro i sin smarttelefon när det kommer förseningar och dylikt, men min LG tycks inte sammarbeta för att ta en screenshot. Fick redan ute på staden push-meddelande, SMS och mejl om att flyget blir försenat. Nya avgångstiden uppskattades till 15:30, medan 14:25 var den ursprungliga tiden. Idag på flygplatsen (AGP) fick jag igen en ny push och ett nytt SMS, eftersom avfärden uppskattades bli 15 min tidigare. Behövde inte följa med skärmarna för information. BA-appen fungerade inte bra idag, utan den kraschade.

Det finns många provkörningsdimensioner i den här resan. Målet med mitt experimenterande är att göra mina framtida resor smidigare, optimera min standardutrustning i både storlek och funktionalitet, och så även spara min tid. TripIt Pro är ett av mina experiment. En annan är min nya resekamera, med vilken alla bilderna är tagna - Sony RX100 Mk VI. För övrigt har jag optimerat även min reseklädsel med strykfria skjortor och prövar nu Bluffworks nya resejeans. Har redan tidigare blivit mycket övertygad av deras långbyxor för resebruk. Jag har ju redan tidigare nämnt annanstans på BC.se att jag skaffat Curve Black och kortet har nu idag i London varit för första gången i sådant bruk som den är optimal för. Det blir intressant att se om kortet fungerar utan problem under hela resan. Medvetet resande är något som har många dimensioner och som modus operandi kräver det personlig R&D för att förbättra ens reseupplevelser. :) Idag har TripIt varit riktigt lysande. Jag hade ingen brådska att ta mig till flygplatsen.

Intressant nog så tycks tyska vara typ det viktigaste främmande språket för flygplatsen, eftersom skyltningen är även på tyska och dessutom så är tyskan ovanför engelskan på skyltarna. För övrigt måste jag nog säga att jag blev positivt överraskad med flygplatsen. Modernt och bra med olika servicealternativ.

PDX_009.jpg


Jag visste redan på förhand från Aenas webbplats att det finns check-in-automater endast för Kjoswegian och Vueling. Där med förväntade jag mig att jag måste besöka en disk för att få mitt boardingkort. Som appkraschen visade idag, så är jag inte personligen intresserad av att använda mobilboardingkort. Det krävs bara ett tekniskt fel och så har du inte kvar ditt tillstånd för att gå ombord flyget. Tog ingen bild av Kjoswegians köar, men dokumenterade nog hur bra vi betjänades som BA:s kunder. Hela fyra diskar för Club Europe och BAEC/OW-statusmedlemmar. :) Och så en bag drop -disk. Iberia skjöter om marktjänsterna här.

Har ingen bild av det, men hade tillgång till fast track -säkerhet, som i praktiken var en genväg förbi hela kön till vanliga säkerhetskontrollen. Blev stoppad för sprängmedelsanalys med franska säkerhetsteknologibolaget Safrans snabbanalysmaskin. Personligen tycker jag att den analysen är resonabel och den kränker inte. Det här är ännu småpotatis i väntan på vad allt "skoj" det kommer att vara med TSA. Det blir troligen igen rätt så många fysiska trakasserier gentemot min fysiska integritet, eftersom jag beviljar inte att man utsätter mig för onödig strålning.

PDX_010.jpg


Det finns endast en lounge, Sála VIP, som drivs av flygplatsoperatören Aena. Mina val till fika:

PDX_011.jpg


Utbudet var inget speciellt, men jag gillar alltid då det finns ett gott utbud med alkoholfria drycker att väja från i en kyl. Kikade inte på spriten, för jag var för trött det. Det blev två små färdigt förpackad pastasallader, läsk och flera flaskor vatten. Men så såg jag något jag inte har tidigare sett i en lounge. Glass i ett frysskåp! :cool:

PDX_012.jpg


Medan jag var inne i Sála VIP, så kom det till mitt bord en bordsgranne. Jag vet inte hans nationalitet, men jag tippade på att han skulle varit rysk och skulle flyga med SU till SVO (Moskva). Svenskarna och danskarna i loungen var typiskt okej/förnuftiga i jämförelse med den här filuren. Varför noterar jag honom?

Han måste vara ordentligt uthungrad! :eek: Stackarn hade fyra sallader, fyra kivifrukter, fyra biror och tre små skålar med tapas eller vad det nu än ska föreställa. :D

PDX_013.jpg


Men så började det hända. Salladerna och birorna försvann i väskan... Hmm, en stereotypisk tysk turist vid frukostbuffén? Så hade han även en bunte med engelskspråkiga damtidningar (Cosmopolitan m.fl.) som han började blädra i. Så försvann även den bunten i väskan. Dessa veckotidningar hade på spanska och engelska en etikett att de endast är för att läsas i loungen. På vägen ut så noterade jag att det blev inte just några veckotidningar kvar på hyllan. Min sista observation om den här filuren var att han hade hämtat fyra flaskor tomatjuice. Jag har ingen tvekan om vart även de hamnade... Jag misstänker att provianterade inte endast sig själv inför flyget, utan kanske även fru eller några kompisar. Eller är det så här ryssarna undviker EU:s Krim-sanktioner? :rolleyes:

Hur som haver, så fan vilket as... :mad: Med låg profil så anmärkte jag om tidningarna till personalen, men de tycktes vara maktlösa. Det tycks hända regelbundet att veckotidningar snattas.

Men så tillbaka till det egentliga resereportaget. Jag hade redan före min nya routing planerat den här dagen så att jag skulle ha vid behov flera timmar att komma in i landet på Heathrow och ta mig till mitt hotell. När jag bokade i januari, så var det ju mycket osäkert vad som skulle hända i slutet av mars. Där med är den här resan upplagd med åtmistone 2-4 timmar extra tid vid alla passeringar via Storbritannien. Även dagens nya routing var en del av det, eftersom en hård Brexit såg mycket sannolik ut vid den tidpunkten då BA informerade mig om att tidtabellen förändras. Jag försnillade 20 TPs när jag offrade benet AGP-MAD, men jag kvalar i varje fall till guld. Jag räknade med att LCY skulle vid en hård Brexit vara det säkraste alternativet för att komma in i landet så smidigt som möjligt. Mina förlorade Avios och 20 TPs är ett minimalt pris för att försäkra att ens plan kommer att fungera, även om HMG skulle fått genom sin kompromiss i parlamentet.

Det här var min första gång med BA Cityflyer och min första ankomst till LCY. Dessutom så var det här min andra gång med Embraer, den första gången var AY till GOT för flera år sedan. (Landvetter var så usel att jag inte flög tillbaka? ;) ) Min förväntning var en kall lunch, eftersom planet är inte försett med en ugn. Jag blev överraskad att det fanns menykort. Alternativen var:
  • Kiln-roasted Scottish salmon with potato and horseraddish salad.
  • Heirloom tomato and quinoa salad with mozzarella and basil pesto.
PDX_015.jpg


Laxrätten blev mitt val för den här gången. Inte illa! Jag har redan tidigare tyckt om kalla måltiderna med BA och tydligen tycks även Cityflyer vara okej. BA utbud i Club World/Europe är ju inte världens bästa, men jag vill till en viss grad försvara dem. Kallrätterna har i genomsnitt varit bättre än vad utbudet är i inrikes-First med AA. I sin helhet är deras "First" mindre värdt pengarna än den motsvarande Club Europe -produkten. Där med försöker jag minimera mina inrikesresor inom USA med AA, om det inte krävs för TPs.

Dryckutbudet var naturligtvis hyffsad, fast som champagne är Joseph Perrier (det som AY har) bättre. Castelnau (läs: Castelnasty) är inget som jag personligen skulle köpa. Dock jag är ju en finsmakare när det angår champagne och där med dricker jag hemma primärt prestige cuvée. ;)

PDX_014.jpg

PDX_016.jpg


Framme på marken vid City Airport och ett mera behagligt väder:

PDX_017.jpg


Jag bokade Ibis London Earl's Court för att experimentera läget ur en logistiksynvinkel. West Brompton och Earl's Court ligger utanför zon 1 för TfL (Transport for London), så en transferövernattning i samband med LHR-LGW eller v.v. är billigare än att åka till t.ex. Paddington. Det är ju inte frågan om att jag skulle vara pank eller att det är för dyrt att åka via zon 1, utan det är frågan om att jag gillar att göra optimala planer och undersöka hur man kan göra ekonomiskt effektiva lösningar eller vara annors bara snäppet slugare. :) Samma angår t.ex. mina hotellbokningar. Det är helt okej för mig att boka allt mellan Ibis Budget och Pullman/Sofitel för mig själv. Jag väljer pris- och komfortklassen enligt behov, inte så att jag alltid behöver det bästa som finns. Det kommer ***** ett par gånger i slutet av året i Asien.

Idag åkte jag med Overground från Stratford till West Brompton och även den resan är utanför zon 1. Endast ett byte, medan via centrum skulle det blivit två. Resetiden var nästan den samma. Imorgon prövar jag det eventuellt billigaste alternativet för att resa till LGW. Jag har ju aldrig sagt något annat än Ryanair är ett nej för mig. Där med kan jag bra pröva easyBus. ;) Den här rutten är den enda som easyBus själv trafikerar med 16-platsers minibussar. Min biljett bekostade mig hela 4,6 € (debiterades i € utanför UK) och bussen avgår från Lillie Road, d.v.s. här utanför hotellet på samma gata, inom ett kvarter. Jag kan tippsa er om att det lönar sig köpa National Express till LGW och STN via easyBus, eftersom priset är billigare där. Till midsommaren bokade jag National Express på LGW-Victoria Coach Station via easyBus för 2,26 €. :D National Express själv ville ha över £10 för samma resa. Närmare 20 kanske, minns inte exakta summan nu.
 
Last edited:

Flying Finn

Medlem
Ibis London Earl's Court

PDX_018.jpg


Vilken vacker och romantisk betongkloss från 70-talet! (Eller t.o.m. 60-talet?) I Finland och Sverige var vi ju speciellt goda på att bygga sådana här.

Mitt hotell ligger vid Lillie Road, som är en typisk, klassisk gata i Fulham, men som har moderniserats starkt under årtionderna. Earl's Court ligger mycket nära och West Brompton är den närmaste stationen på District Line och Overground. Från LHR är det direkt med Piccadilly till Earl's Court och så promenerar man eller byter till District mot Wimbledon. Från LGW är det tåg via East Croydon och Clapham Junction till West Brompton. Från LCY är det DLR + Overground via Stratford. Från LHR-LGW-logistikens synpunkt är det här inte det perfekta läget, med jag kommer under den här resan och på midsommaren pröva ett mera optimalt alternativ för det och både med Ibis och Best Western.

Mitt rum är på 10. våningen (finns rum upp till 12. våningen) och fick igen en motsvarande kupong som i Málaga. Inget kort på rummet den här gången. Rent, men lite slitet på rummet och i de allmänna utrymmena. Hotellets utseende är ju brutal, men det stör inte min sömn. :)

PDX_019.jpg


Lillie Road är en kombination av nytt och gammalt:

PDX_020.jpg
 

Flying Finn

Medlem
Vakande en 1,5-2 timmar innan min väckning. Tydligen är min interna klocka ännu i finsk tid. Dessutom så morgonsolen gassar in på rummet utan hinder. Hade lämnat gardinerna öppna för att beskåda vyn på natten från sängen. (Vyn från rummet finns i tråden med hotellrumsutsikterna.)

Fortsätter mina skriverier i väntan på att avgångstiden för cypriotbussen till Gatwick South närmar sig.

Innan jag återgår till Kanalöarna, så vill jag kort återkomma till temat easyGroup/easyJet (U2) och Ryanair (FR). Olikt Michael O'Leary, så Stelios Haji-Ioannou är inte en karaktär som får mig rulla på ögorna eller ogilla hans affärsverksamhet. Jag är inte intresserad av att flyga med LCCs som sådant, men jag har fått på basis av TV-serien Airline UK ett intresse att någon gång pröva flyga LTN/SEN-XXX-LTN/SEN för att se hurdan service man i praktiken får med deras Flex-biljetter. Det finns annprs också så lite alternativ att få Luton (LTN) avcheckad från sin lista på flygplatser jag inte ännu besökt, så U2 är det enklaste alternativet, om vi bortser LY (El Al). Southend (SEN) går ju att flyg till/från även med mera traditionella alternativ som Loganair.

Jag måste medge att jag har alltid gillat det hur U2 har en egen färg och branden skiljer sig till sin fördel från LCC-konkurrensen. I mitt tycke är Stelios som person är inte en sådan som O'Leary, som försöker dra nytta av all typ av publicitet. Eller åtmistone gör han det mera resonabelt i så fall. O'Leary och avgiftsbelagda toaletter m.m. har fått mig tycka illa om hans sett att kommunicera. Jag förstår nog vad hans PR-strategi är, men personligen tycker jag att ett bolag behöver inte gå så ner att den till vilket pris som hälst försöker vara i rubrikerna. Även U2 har byggts upp mycket med Stelios personliga inblandning i verksamheten och han har blivit en personlighet inom branschen.

Så tillbaka till ötemat...

Puffigny

Smeknamet Puffigny är något som jag själv kommit under fund med för att kalla Aurigny Air Services Ltd. (GR) eller kortfattat Aurigny. Namnet är på normandiska språk, t.ex. guernesiska, och franska namnet för Alderney, så det förklarar ursprungen. GR har på alla sina flygplan en lunnefågel (Atlantic puffin) som taildekor. Orsaken till detta är ju att de branta klipporna på Kanalöarna (speciellt Alderney) är ett hem för tusentals lunnefåglar. :) För oss nordbor är ju fågeln bekant speciellt på Island och i Norge. Om man kombinerar namnet Aurigny med ordet puffin, så blir det ju Puffigny - "Lunneflyget." :)

På talan om lunnefåglar, så jag väntar med ett stort intresse kommer jag att se av dem nu på Alderney. Om inget annat, så finns det nu experimentellt tre webkameror för lunnespaning på den obebodda lilla holmen Burhou, som tillhör Alderney. Häckningen för i år har börjat och nu eller inom kort borde det finnas ett egg i de underjordiska lunnehålorna. Ännu tar ett tag före det kläcks små sillätare.

Webcams - LIVE: Teaching Through Nature (kamerorna är livestreamade)

Aurigny är ett flygbolag som jag inte ännu har flugit med, men som har en egen karaktär och som jag väntar med stort intresse att få uppleva. Huvudsakliga destinationen för GR är Guernsey (GCI), vart GR flyger från flera olika städer i Storbritannien. Dessutom så finns det säsongrutter till kontinenten, bl.a. vintertid till Grenoble för skidsemestrar. Aurignys "flagskepp" är deras Embraer 195, som bolaget inskaffade för att ha större kapacitet på rutten LGW-GCI, som är bolagets huvudrutt in till London. Flygplatsen på Guernsey har samma typ av restriktioner som JER, så det går endast att utnyttja små jetplan.

Rutten till Alderney (ACI) är på så sett unikt att endast GR trafikerar ön, fast konkurrenten Blue Islands (franchisee för Flybe) har t.o.m. sitt registrerade kontor på ön. Idag flyger jag med Blue Islands ATR-42 på JER-GCI och det är BE-kodat och -biljetterat (BE = Flybe). Alderney är rätt så isolerat i jämförelse med de större öarna Jersey och Guernsey, eftersom de enda rutterna är till GCI och Southampton (SOU). Flygplatsen är ännu mindre än den på Guernsey, så GR har en skild flotta av Dornier Do 228 och Do 228 NG för att trafikera GCI-ACI och SOU-ACI. Jag vet inte ännu vilken dera som flyger mig på fredagen och lördagen, men jag tippar på NG. Har reserverat plats direkt bakom styrhytten på båda benen. Det finns ju ingen cockpitdörr, så det blir att följa med manövrerna. :)

Ännu på talan om GR, så bolaget hålls i hög förakt på Guernsey och Alderney. Bolaget lär ha god service, eftersom konsumenttidningen Which? utmärkte GR i fjol som det bästa regionala flygbolaget.

Aurigny skrev:
Aurigny is Which? best short-haul airline

Respected consumer and travel magazine Which? has rated Aurigny Air Services as their number one short-haul airline.

The Which? survey that rated Aurigny number one is based on customer responses to key criteria that can be rated; seat pitch, punctuality, boarding, seat comfort, cabin environment, customer service and value for money.

Chief Executive, Mark Darby said: “We are thrilled to be rated number one in this survey, that is ultimately determined by our customers. Whilst we may be a small airline, we pride ourselves on customer service and providing our customers with the best possible customer experience.”

He continued: “Our staff are our biggest asset and our dedicated team provide full customer support from booking to arriving at a destination. The individuals that make up a community airline cannot be underestimated, and I would like to thank all our staff for their contribution in achieving this rating.”

By comparison other well-known airlines are also listed within the survey, with Norwegian coming fourth, Easyjet eleventh and British Airways just fifteenth.

Along with coming first in the short-haul ratings, Aurigny also gained praise from Which? for removing its ‘no-show’ clause, that is been seen by many in the industry as potentially breaching the consumer protection law. Which? called the clause a sneaky extra and wrote to airlines, they said: “We wrote to potential Which? Recommended Providers (WRPs). Only Aurigny agreed to remove it.” In practice, whilst the clause was in Aurigny terms and conditions until recently the local airline did not ever enforce it, mindful of the connectivity issues faced by its customers.

Stiliseringen inom citatet är mitt eget. :D Källa: https://www.aurigny.com/news/post/aurigny-rated-1.

Bolagets nivå på servicen går inte endast att mäta med de faktorerna som Which? utnyttjar sig av, utan det finns en viss skillnad i det operativa tankesättet GR har. Vädret i den Engelska kanalen är ju mycket omväxlande och under vintermånaderna kan det speciellt bli försäningar. Eftersom bolaget vet att deras flyg är av ytterst stor vikt för livet på Guernsey och speciellt Alderney, så har de inte som praxis att inhibera sina flyg totalt på lätta grunder, utan de försöker trafikera en så stor del av flygena som möjligt, även om punktligheten kan tidvis lida av det. :)

En del av Aurignys markandsföring är deras tag #loveAurigny. Om bl.a. HM:s officiella representant på Guernsey yrkar gott om bolaget, så kan det ju inte vara dåligt? ;)

https://www.aurigny.com/testimonials/vice-admiral-sir-ian-corder

Lik Jersey, Alderney och Sark, så är ju Guernsey en del av det Normandiska hertigdömet och där med direkt en ägodel av kronan och inte en del av Storbritannien eller UK. Detta förklarar varför kronan har en egen representant lik de länder var den brittiska regenten är ännu också den högsta ledaren, t.ex. St. Lucia. Förutom Kanalöarna, så Manön är en direkt ägodel av kronan. Förutom att "Bettan" är drottning för UK och hertig för Normandiet, så är hon Lord of Mann. :)

Till slut en liten funderingen angående dagets flyg med Flybe (opererad av Blue Islands):

Jag måste medge att namnet för flygbolaget Flybe (BE) får mig att småle när jag tänker på det politiska läget i Storbritannien. Förmodar att att BE måste byta namn vid Brexit, eftersom etymologin för det förkortade namnet är ju Fly British European. ;) Det är ju dock sant, att med eller utan EU, så är ju Storbritannien alltid en del av Europa. När man har följt med debatten i landet de senaste åren, så tidvis har man inte kunnat undgå att få ett sådant intryck att britterna tänker skaffa sig några bogserbåtar och bogsera ön någonstans ut på Atlanten, eftersom man ofta talar om att "lämna Europa." :rolleyes:
 

Flying Finn

Medlem
Resan med easyBus motsvarade ganska bra det intrycket jag fått på FlyerTalk. Måste först rätta till att minibussen (Ford Transit) hade 14 platser, inte 16.

Upplevelsen kan kanske bäst beskrivas så att, i fall U2 skulle operera sina flyg på samma vis, skulle deras olycksstatistik troligen vara av en rysk karaktär. :D Nej, vi krockade inte, men den afrikanska chauffören var nog inte i samma proffsighetsgrad som flygbolagets piloter. Troligen är arbetet inte så bra betalt i jämförelse med t.ex. lokaltrafiken. På A3:n körde vi ett tu tre till sidan av motorvägen och chauffören öppnade sin sidoruta för att fresha sig med regnvatten. :confused: Och så gasade vi på i en nerförsbacke, fast framför oss var det på kommande stående trafik. Själva minibussen var helt okej, men körstilen var inte imponerande. Dock har jag sett även mycket farligare prestationer. Med 3-punktsbelten har man ju en säker känsla i kabinen. ;)

Bussen avgick 11:46 (avgångstid 11:40) och den publicerade körtiden till LGW South på 1:20 höll ungefär. Ankom lite efter kl 13:00. Busshållplatsen BB är som vilken stadsbusshållplats på Lillie Road, direkt bredvid Ibis-hotellet. Stadsbussar anropar hållplatsen regelbundet. Det finns inget som tyder på att cypriotbussen skulle trafikera därifrån. Den orange vagnen bara uppenbarar sig vid avgångstiden. Man får nog intrycket att det skulle vara en riktig low cost -verksamhet. :D

Bussen har på sidan texten: From Stelios the creator & owner of the easy family of brands.

PDX_021.jpg


Jag skippade hotellfrukosten idag, eftersom jag hade planerat mitt schema så att jag skulle vara tidigt på flygplatsen för en á la carte -lunch. Eftersom BA flyger nu till/från South, är Priority Pass -loungeutbudet annorlunda än när jag senast har varit här. Det här är ett av de få flygplatserna i loungenätverket med en restaurang som "lounge." Detta innebär att kortet ger £15 kredit per gäst och den dras av notan. Detta medför att man har ett brett utbud med s.k. riktig mat och inte bara småtugg eller färdigt förpackade livsmedel. Jag undersökte Grain Store på förhand på nätet, så jag visste vad som finns att få.

PDX_022.jpg


PDX_023.jpg


Om jag skulle varit slug, skulle jag gästat någon från den allmänna väntesalen och bjudit på en bira, men utnyttjat själv majoriteten av den sammanlagda £30 krediten. ;) Min beställning kostade något över £15, så jag betalar lite extra. Var inte ännu sugen på en G&T, så väntar till flyget (LGW-JER).

Beef Burger och läsk:

PDX_024.jpg


Det råkar sig att min nya routing på hemvägen från Portland, OR, kommer att vara via Tampa, FL (TPA), var det också finns en Priority Pass -akkrediterad restaurang, The Cafe by Mise en Place. Eftersom jag har en 2-3 timmar före mitt flyg med AA MD-82/83 till Dallas-Forth Worth (DFW), så passar jag på att besöka den. Vanligen i USA så är ju loungeutbudet inget att tala om, men i det här fallet borde det vara okej. :) På Mise en Place är kreditet t.o.m. $28 per gäst, fast den relativa prisnivån är inte högre än t.ex. här på Grain Store.

I fall någon av er är på TPA vid samma tidpunkt, så välkommen som en gäst med $28 att käk och sprit. ;)
 

Flying Finn

Medlem
BA tycks alltid leverera on god upplevelse i Club Europe på rutten till Jersey, fast den egentliga flygtiden är ju kort. Nu tog resan en 35 min i luften. Måltiden var mindre än sist, då jag åt lunch. P.g.a. att Jersey är från cateringperspektivet ett flyg i s.k. Band 1, så serveras det eftermiddagste i Club Europe på denna rutt när avgången är kring kl 15. För min del var det nog mera sprit än te. ;)

Smörgåsarna från Club World är nog trevligare än de här, men på den här rutten får man bråttom att äta även de här:

PDX_025.jpg


Scones är alltid något som jag gillar med BA.

Måste medge att nu var jag nog den största alkoholkonsumenten i Club Europe. Man kände sig ju nästan som att man var spritberoende.Ta i beaktan att jag åt maten i den överstående bilden och drack alla dessa drycker på 20 minuter, så det var inte precis en lugn och långartad testund, utan det liknade mera frosseri. :D G&T:n fullbordade jag under landningen.

Som tur nog var mitt te inte eldhett där gången (mjölken kanske hjälpte), för annors skulle det varit svårt att hinna med all vätska.

PDX_026.jpg


PDX_027.jpg


Airbus A319 är det största flygplanet som kan landa på JER. För BA är rutten inte dålig och det finns en efterfrågan för Club Europe, så affärsklassen får hyffsad service. På ön bor ett stort antal Gold Guest List- och Premier-lojalitetskunder från BAEC, åtmistone i propotion till befolkningsmängden för Jersey. Under den här resan flyger jag sex gånger till/från JER och fyra av dem är med BA i Club Europe. Det blir intressant att se får jag en god sallad nästa gång.

Väl framme på en solig ö utan Bergerac:

PDX_028.jpg


Det finns inga direkta inomhusgångbroar (jetbridge) på JER, men man behöver inte gå långa vägar för att komma in i terminalen.

Om man vill pröva på att flyga Club Europe, så rekommenderar jag att flyga till JER för att se hur effektivt man leverar mjukvaran på en så kort rutt. :) Även på MAN lär det vara tidvis, om inte alltid, överraskande god service i jämförelse med flygtiden. Om jag jämför inom samma allians, så AA är nog undermålig i sin inrikes-First i jämförelse med vad Club Europe är hos BA i sådana fall där rutten är 1-3 timmar - lik LGW-JER.

Vi ankom till gate 1, så Executive Lounge (BA/OW-statuskunder och Priority Pass) är direkt intill den. Jag hade redan gjort min check-in på nätet och receptionen på Ibis i London hade vänligen skrivit ut mitt boardingkort från PDF-filen, så jag behövde inte gå landside på JER. Jag kunde gå direkt till loungen med Priority Pass.

Utbudet var ju helt annorlunda än vad jag hade fått i restaurangen på Gatwick med Priority Pass, men jag gick till Executive Lounge närmast att få i mig något att balansera kroppen efter all catering (läs: sprit) inom den korta tiden på flyget till JER. :D Jag vet att man borde dricka cappuccino endast på morgonen, men personligen jag struntar i det utanför Italien, eftersom jag tycker mera om det än espresso.

PDX_029.jpg
 
Last edited:
Toppen