Senaste nytt

Fråga kring uppgradering som gått fel

PatrickJ

Ny medlem
Hej

Vill börja med att tacka för ett fantastiskt forum - har under många år här hittat mycket inspiration, nyttig information och glädje!

Jag bokade för några månader sedan ett tur & retur biljett till mig och tjejen, från Kuala Lumpur till Stockholm. När biljetterna var bokade till mig och flickvännen insåg jag att jag hade poäng som var på väg att gå ut, och antalet var precis för att räcka till att uppgradera oss båda på returresan. Sagt och gjort, fyllde i uppgifterna på Qatars hemsida, och inom kort gick min uppgradering igenom. Flickvännens biljett genererade dock ett felmeddelande. Kontaktade Privilege Club som började undersöka. För att korta ned det kommande händelseförloppet låt mig i punktform förklara vad som hände därefter:
  • Får ett mejl från Qatar att flickvännens biljett behövde separeras från bokningen, så hon får nu ett eget bokningsnummer.
  • Ett par mejl fram och tillbaka om att de jobbar med uppgraderingen
  • Får tillslut en mejl där de bekräftar uppgraderingen - suveränt! :D

Veckorna går, och några dagar innan flygningen till Stockholm försöker vi boka sittplats på den ankommande flygningarna. Då kommer den stora överraskningen - flickvännens returbiljett är avbokad! Vi börjar undersöka, och efter många samtal med Qatar får vi veta att i det bekräftelsemejl jag fått som bekräftade att uppgraderingen gått igenom, fanns en länk som jag behövde klicka på. Går igenom mejlskörden, hittar mejlet och mycket riktigt står det halvvägs ner i bekräftelsemejlet att man måste klicka på en länk för en korrekt "reissue of ticket".

Vi har i cirka 2 veckor haft en dialog med Qatar, och tyvärr har det resulterat i att jag behövt köpa ny returbiljett till flickvännen från Stockholm tillbaka till Kuala Lumpur (kostnad cirka 2500 kr). Uppgraderingen är borta, så nu är hon bokad i ekonomi och jag i business, vilket givetvis innebär att jag reser i ekonomi och hon i business :). Försökte uppgradera igen, men inga lediga platser kvar i bc.

Jag har hela tiden i min kommunikation med Qatar sagt att jag mycket riktigt inte läste mejlet i tid - när jag såg att det var en bekräftelse trodde jag det var klart. Det felet tar jag på mig, det som irriterar mig är dock:

1. Om de nu har ett system där kunden måste genomföra någon form av handling, i detta fall klicka på en länk, och konsekvensen är en avbokad biljett, markera detta tydligt och tidigt i mejlet samt i rubriken.
2. Skicka minst ett, men gärna flera påminnelsebrev.
3. Rent generellt är det en konstig process, att en uppgradering kan leda till att hela biljetten blir avbokad utan kundens godkännande via varken mejl, telefon eller annat sätt. Jag haft större förståelse ifall uppgraderingen hade misslyckats och fallit tillbaka till originalbiljetten, men inte att hela returbiljetten går till spillo.
3. Mest av allt irriterar jag mig på tillvägagångssättet här. Denna typ av trams där flygbolag räknar med att kunden inte läser/missar mejl, terms & conditions etc korrekt och där konsekvensen innebär merkostnader, är något jag associerar med flygbolag som Ryanair, Airasia - inte Qatar airways!

Jag vill nu höra med forumet, om ni råkat ut för något liknande - är dessa "länkmejl" standard? Jag har fortfarande inte fått förklarat för mig varför min uppgradering gick smärtfritt och direkt, och varför flickvännens krävde allt detta extraarbete som dessutom resulterat i detta.

Tack på förhand, och slutligen - Glad Påsk!

Patrick
 
  • Gilla
Reactions: Gus

QR A319

Medlem
Hej Patrick. Oerhört märklig historia och låter inte som en uppgradering online från Qatar Airways. När du har tillräckligt med Qmiles/Q-Credits och det finns platser tillgängliga i premium för uppgradering så bockar du AKTIVT av de sektorer/ben som önskas uppgradera.
När du klickar vidare ombedes du fylla i ett OTP ( One Time Password ) som med automatik skickas till din email samt mobiltelefonnummer som du angivit i din profil. Denna 6 siffriga kod kommer omedelbart och du kan alltså inte gå vidare med din önskan om uppgradering utan den att fylla i OTP. Om man nu (helt oförklarligt) skulle missa att fylla i det lilla sifferfältet så händer naturligtvis inget med biljetten...... Misstänker att det har skett missförstånd här men det kan ju inte härledas till att bitar av er PNR har uppgraderats och att vissa har cancellerats.
Vad händer när du går in på MMB (Manage My Booking) med bokningsreferensen?

Häls Lillkärran
 
  • Gilla
Reactions: pep
Uppgraderingen är borta, så nu är hon bokad i ekonomi och jag i business, vilket givetvis innebär att jag reser i ekonomi och hon i business :).
Oerhört tråkig läsning om att det kan fallera så.
Ett litet tips, om du fortfarande vill ha en flickvän, gör en self-downgrade och flyg med henne i economy, alternativt låt henne flyga business class ;)
 

PatrickJ

Ny medlem
Tack för svaren!

Är också extremt förvånad, irriterad och besviken över hur detta har hanterats. Vill tillägga att allt har sköts direkt med Qatar, ej via ombud eller liknande. Bifogar nedan bekräftelsemejlet jag fick som gjorde att jag antog att det hela var klart och bokat (detta är dock inte mejlet med länken, som kom senare). Bägge våra namn står snyggt och prydligt listade (har dock raderat dessa för säkerhetsskäl), med korrekt PNR-nummer. Deras privilege service ger mig inte heller mycket förtroende, artiga standardsvar tillbaka där de i princip säger att det inte finns något de kan göra. Resan är ju redan påbörjad, så det finns inte annat att göra än att snällt acceptera att uppgraderingen är borta och betala för ny hemresa för flickvännen.

Får mig att tveka att använda Qatar framöver, då detta lämnar dålig eftersmak.

/Patrick

upload_2019-4-21_12-53-12.png
 

Attachments

  • upload_2019-4-21_12-37-20.png
    upload_2019-4-21_12-37-20.png
    267 KB · Visningar: 347
Toppen