Senaste nytt

Nästa bolag att gå under, FlyBmi Regional

ekf

Medlem
Är det någon som vet vart FR24 och liknande tjänster plockar avgångs/ankomstdata från? Jag har noterat att just FR24 indikerar FlyBMIs flighter som inställda rätt så sent inpå ordinarie avgångstid sedan förra helgen. Vid det här laget borde väl kännedom om att alla flyg är inställda ha spritt sig?
0C21DE28-3EF2-42B5-9B72-A8E237CEB4D1.jpeg
 

Valley

Medlem
Alltid intressant när företrädare för flygplatsen uttalar sig.
Allt är ljust och vackert. Och lönsamt..........
Det måste vara därför som man är så villig att lämna ut statistiken över antal passagerare som flyger t/r Frankfurt.

"När flybmi flög till Frankfurt fick de ekonomisk ersättning från Karlstad och Jönköping. Men från Karlstads sida hoppas man slippa det nu då linjen, enligt Karlstad Airports ordförande Mikael Lundström, är väl inarbetat och lönsam."
Karlstad och Jönköping förhandlar om ersättare till flybmi – flyg24nyheter

"Totalt reste 81 884 passagerare till och från Karlstad Airport förra året jämfört med 89 936 år 2017, en minskning med 8 052 passagerare"
2018 bottenår för Karlstadsflyget | SVT Nyheter
 

Agö

Medlem
Flygtorget kör en artikel om Norrköpings flygplats i efterdyningarna av bmi Regionals konkurs.

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Efter konkursen: Nu hotas flygplatsens framtid

Och SR hakar på med en intervju med Norrköpingsliberalen Reidar Svedahl. Nedan ganska intressant i debatten.

"Norrköpings kommun har varit generös tidigare. Mellan 2013 till 2017 omsatte flygplatsen 233 miljoner kronor. Av dom kom 60 procent i form av bidrag från kommunen. 139 miljoner kronor sammanslaget.


– Vi ska glömma bort de tjänster och intäkter som flygplatsen ger. Själv var jag på en flygplats i Kiruna i helgen. En flygplats som garanterat går med förlust men som går med en otrolig samhällsekonomisk vinst.


Allra mest sponsrade kommunen 2017: tre fjärdedelar av den totala omsättningen. Men efter Flybmi:s konkurs tror Reidar Svedahl att flygplatsen går en osäker framtid till mötes.
– Flygplatsen är mycket, mycket, mycket mer värd om den har ett reguljärt flyg, säger Reidar Svedahl."


"Flygplatsen kan vara borta om 15 år" - P4 Östergötland | Sveriges Radio
 

Fredde18

Medlem
Vi ska glömma bort de tjänster och intäkter som flygplatsen ger.
Lyssnar man på radioinslaget ska det in ett ”inte” mellan ska och glömma. Kom också ihåg att Reidar är lite av en sensations-politiker.

Sen förstår jag inte haussen runt Skavsta. Flygplatsen hamnar på ett bi-spår från en framtida snabbjärnväg som inte blir så snabb. För en östgöte kan det handla om få minuter i skillnad mot idag. Och ska Skavsta funka som något annat än LCC-flygplats som den är idag måste mycket av infrastrukturen göras om i grunden, enligt mig. Känslan av boskapstransport är väldigt påtaglig på Skavsta som den är byggd idag tycker jag...
 

Alf

Medlem
Jag håller med @Fredde18 om att Reidar är en lite ovanlig politiker som är mer van att driva företag inom resebranchen. Jag blir därför lite förvånad när han säger att flygplatsen går en oviss framtid till mötes. Vidare har han rätt i att en flygplats utan reguljärflyg inte är någon riktig flygplats.

Jämförelsen med Kiruna tycker jag är ganska haltande, det går inte ens att jämföra. Kiruna har inga alternativ till flyg, inte ens tåget. Att prata om att en flygplats drar in stora pengar till kommunen i Norrköpings fall är ju nonsens. I varje fall när man saknar reguljärflyg. Charterflyget subventioneras också kraftigt och är ren förlust.

Jag är övertygad om att flygplatsen kommer att avvecklas senast när Ostlänken är klar. Charterflyget kan enkelt flyttas till Skavsta. Skavsta löser inte reguljärflyget, LCC flygets utbud är inget att ha för de som reser i tjänsten. Det man kan hoppas på är att några av de större flygbolagen etablerar sej på Skavsta när Bromma läggs ner.

Nu lär jag med all sannolikhet aldrig få uppleva Ostlänken men jag tror att tåg till både Arlanda och Köpenhamn kommer att bli ett bra alternativ för Norrköping.
 

Valley

Medlem
Flygtorget kör en artikel om Norrköpings flygplats i efterdyningarna av bmi Regionals konkurs.

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Efter konkursen: Nu hotas flygplatsens framtid

Och SR hakar på med en intervju med Norrköpingsliberalen Reidar Svedahl. Nedan ganska intressant i debatten.

"Norrköpings kommun har varit generös tidigare. Mellan 2013 till 2017 omsatte flygplatsen 233 miljoner kronor. Av dom kom 60 procent i form av bidrag från kommunen. 139 miljoner kronor sammanslaget.


– Vi ska glömma bort de tjänster och intäkter som flygplatsen ger. Själv var jag på en flygplats i Kiruna i helgen. En flygplats som garanterat går med förlust men som går med en otrolig samhällsekonomisk vinst.


Allra mest sponsrade kommunen 2017: tre fjärdedelar av den totala omsättningen. Men efter Flybmi:s konkurs tror Reidar Svedahl att flygplatsen går en osäker framtid till mötes.
– Flygplatsen är mycket, mycket, mycket mer värd om den har ett reguljärt flyg, säger Reidar Svedahl."


"Flygplatsen kan vara borta om 15 år" - P4 Östergötland | Sveriges Radio

"Själv var jag på en flygplats i Kiruna i helgen." Den är vacker.
Har de så många att välja på att han inte kunde precisera vilken det var.

Kiruna ägs väl fortfarande av Swedavia. Men kanske han vet att den "garanterat går med förlust"
 

Valley

Medlem
Skall vara på gång med ersättningsbolag till Karlstad, enligt flygplatschefen. Men man har bara närmast sig en lösning.
Får vi se om det går att hitta lite rykten någonstans om vad det kan vara för något.
 

Agö

Medlem
Vad händer på de berörda flygplatserna just nu? Inne på tredje månaden utan ersättningstrafik nu. @Fredde18 - har du snappat upp något nytt?
 

ekf

Medlem

Fredde18

Medlem
Ja, Jönköping är ju lite mer optimistiska, åtminstone i media. De har ju dock förlorat 3 linjer nu i år (Bromma snart, Arlanda och Frankfurt) då lever de kanske på hoppet och vill väldigt gärna.

Vad gäller Norrköping är det intet nytt som kommit ut men till helgen kommer jag förmodligen träffa en person i flygplats-ledningen. Kan ju försöka luska lite då...
 
Toppen