Senaste nytt

SAS koldioxidkompenserar Eurobonus-medlemmarnas flygbiljetter

mano81

Medlem
Bra nyhet tycker jag som både gillar att flyga men också har lite klimatångest.

January 31, 2019 09:00

Från och med den 1 februari koldioxidkompenserar SAS alla flygbiljetter där ett EuroBonus-nummer angetts vid bokningen.

Kompensationen är ett led i SAS ambitiösa program att reducera de klimatpåverkande utsläppen, där energieffektiva flygplan och ökat användande av biobränslen ingår.

När SAS nu inkluderar koldioxidkompensationen för medlemmar i EuroBonus-programmet betyder det att cirka 40 procent av SAS passagerarelaterade koldioxidutsläpp kommer att kompenseras. Sedan tidigare kompenserar SAS för Ungdomsbiljetter och egna tjänsteresor inom företaget. EuroBonus är Skandinaviens mest omfattande lojalitetsprogram inom resor och upplevelser med 5,6 miljoner medlemmar.

– Våra mest lojala kunder och frekventa resenärer delar vår önskan om ett mer hållbart flyg. Våra kunder som reser till, från och inom Skandinavien ska veta att SAS arbetar varje dag med att minska vår klimatpåverkan, säger Rickard Gustafson, vd, SAS.

SAS bidrag till att kompensera utsläppen baseras på statistik och genomförs av The Natural Capital Partners, en välkänd aktör inom koldioxidkompensation som förmedlar utsläppsreducerande mekanismer i olika projekt.

– Koldioxidkompensationen är ett av flera initiativ inom SAS miljö- och hållbarhetsarbete och utförs efter att vi genomfört allt vi kan med dagens teknik för att minska vår klimatpåverkan, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.

SAS kommer under året att ytterligare förenkla för kunderna att reducera sin klimatpåverkan genom att erbjuda möjligheten att uppgradera till biobränslen vid bokning av biljetter på nätet.

Målsättning för SAS är att minska koldioxidutsläppen med 25 procent till år 2030, då SAS har som avsikt att använda motsvarande mängd biobränslen som förbrukningen i SAS hela inrikestrafik inom Skandinavien.

SAS Hållbarhetsredovisning för 2018 publicerades den 29 januari och finns att läsa på sasgroup.net.
 

fcx

Medlem
Intressant initiativ. Med tanke på den extrema priskonkurrensen på biljetter kan det vara rätt stor del av marginalerna som går åt till detta.

Dock är jag förvånad över att bara 40% av resandet tillskrivs eurobonusmedlemar, trodde att det var betydligt högre.
 

Delayed

Medlem
Dock är jag förvånad över att bara 40% av resandet tillskrivs eurobonusmedlemar, trodde att det var betydligt högre.
Ja med tanke på att EB har nästan sex miljoner medlemmar och då medlemmar rimligen flyger mer än genomsnittspassageraren verkar det lågt.
 

imartin

Medlem
Riktigt smart enligt min spontan bedömning. Slår många flugor i en smäll. Ett bra sätt att bemöta den känslostyrda irrationella flygskam debatten (nu kan folk som påverkas flyga med gott samvete igen, så att säga, utan att lyfta ett finger ), positionera sig som hållbar aktör samt att generera nya EB medlemmar/kunder av SAS.
 
Toppen