Senaste nytt

SAS EuroBonus Lifetime Gold - nu efter 10 sammanhängande år som EuroBonus Gold

palmen

Moderator
Vi har sedan tidigare en gammal tråd för Lifetime Gold hos SAS, med de gamla reglerna så var man tvungen att ha fyllt 60 år för att kunna bli det, dessa regler har nu ändrats och vi skapar en ny tråd för detta.
Länk till gamla tråden:
SAS EuroBonus Lifetime Gold | Sida 11 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor


Hur blir man Lifetime Gold (LTG) på SAS?
Man ska under 10 sammanhängande år ha kvalificerat sig för EuroBonus Gold (eller högre)

Räknas poäng från Amex Elite och SAS MasterCard premium?
Ja, de statusgrundande poäng man får från Amex Elite (20k per år) samt från SAS MasterCard Premium (1.000 för varje månad kortet används) räknas mot ditt lifetime gold. Detta gäller åtminstone i skrivande stund 2019-01-03

Om jag köper baspoäng, räknas de poängen?
Det ska enligt rapporter räknas, oavsett om du köper med poäng eller cash. Finns dock inget officiellt uttalande om detta ännu.

Räknas det om jag fått ett EuroBonus Gold från någon som är Diamond?
Nej, det räknas inte, man måste själv tjäna ihop poängen, det går inte att få ett kort för att det ska räknas mot LifeTime.

Soft landing till guld, räknas det som ett kvalificerat år?
Nej, man måste som sagt tjäna in statusen varje år, det går inte att få den genom soft landing och tillgodoräkna sig det året.

Om man är föräldraledig eller liknande, kan man få uppskov ett år då?
Detta är lite oklart i dagsläget, som det är just nu verkar det inte gå att få uppskov ett år, men SAS har nämnt att detta ska vara möjligt framöver.

Hur kan jag se hur många år jag varit EuroBonus Gold?
Enklast är att logga in på följande sida hos SAS där du ser en sammanställning.
lifetime-gold | SAS
 

Canadien

Medlem
Värt att lägga till att soft landing år som guld från Diamond inte räknas heller. Under förutsättning att man inte kvalificerar sig till guld då det året...
Fast då är det redan försent. Om man softlandat så betyder det att man inte klarat guld året innan.
Ex år 1 kvalar Diamond, blir Diamond resten av året
År 2 är Diamond men flyger inget
År 3 softland till guld.
År 2 ovan räknas inte till gold4life
 

Trox

Medlem
Kanske värt att resa lite med poängsamlande privat i några år. Reser ingenting i tjänsten längre, men tillräckligt mycket privat för att hålla liv i guldkortet om jag spenderar lite extra på biljetten.

Tack för infon!
 

Brandten

Medlem
Fast då är det redan försent. Om man softlandat så betyder det att man inte klarat guld året innan.
Ex år 1 kvalar Diamond, blir Diamond resten av året
År 2 är Diamond men flyger inget
År 3 softland till guld.
År 2 ovan räknas inte till gold4life

Kan det vara under EBD-året @robertkniv menar?

Period 1 2018-01-01 - 2018-12-31 flyger jag in ett EBD och är därmed EBD under period 2
Period 2 2019-01-01 - 2019-12-31 flyger jag endast in ett EBG och är därmed EBG iom soft landing från EBD men även för LTG då jag flög in ett EBG.
Period 3 2020-01-01 - 2020-12-31 EBG...osv.
 

CoooC

Medlem
Kan det vara under EBD-året @robertkniv menar?

Period 1 2018-01-01 - 2018-12-31 flyger jag in ett EBD och är därmed EBD under period 2
Period 2 2019-01-01 - 2019-12-31 flyger jag endast in ett EBG och är därmed EBG iom soft landing från EBD men även för LTG då jag flög in ett EBG.
Period 3 2020-01-01 - 2020-12-31 EBG...osv.

Nej nu är du väl ute och cyklar @Brandten ?

Man får skilja på "Status Grace", "Status innan Kval", "Kval" och "Status efter Kval"

Period 1
Status Grace: EBB
Status innan Kval: EBB
Kval: EBD
Status efter Kval: EBD

Period 2
Status Grace: EBD
Status innan Kval: EBD
Kval: EBB/EBS/EBG/EBD
Status efter Kval: EBD

Period 3
Status Grace: EBD
Status innan Kval: EBG/EBG/EBG/EBD
Kval: EBG
Status efter Kval: EBG/EBG/EBG/EBD
 
Kan det vara under EBD-året @robertkniv menar?

Period 1 2018-01-01 - 2018-12-31 flyger jag in ett EBD och är därmed EBD under period 2
Period 2 2019-01-01 - 2019-12-31 flyger jag endast in ett EBG och är därmed EBG iom soft landing från EBD men även för LTG då jag flög in ett EBG.
Period 3 2020-01-01 - 2020-12-31 EBG...osv.

Nej nu är du väl ute och cyklar @Brandten ?

Man får skilja på "Status Grace", "Status innan Kval", "Kval" och "Status efter Kval"

Period 1
Status Grace: EBB
Status innan Kval: EBB
Kval: EBD
Status efter Kval: EBD

Period 2
Status Grace: EBD
Status innan Kval: EBD
Kval: EBB/EBS/EBG/EBD
Status efter Kval: EBD

Period 3
Status Grace: EBD
Status innan Kval: EBG/EBG/EBG/EBD
Kval: EBG
Status efter Kval: EBG/EBG/EBG/EBD

Tycker ni gör det hela lite mer komplicerat än det är, de räknar flighter och statuspoäng för varje år. Antingen skramlar man ihop tillräckligt under året för guld eller inte.
Easy, peasy.

Cheers,
/JC
 
Toppen