Senaste nytt

Norrköping får ny flyglinje till München

Fredde18

Medlem
Suck, sitter och ska trycka på knappen till vår resebyrå för en jobbresa i maj. Nu lutar det åt att det blir från Linköping via Amsterdam (dest MXP) men det hade ju suttit fint om någon ny linje dök upp från hemma-byn, gärna Köpenhamn eller Frankfurt. Inser att det kanske är kört men kanske vågar vänta några dagar till. :D

Håller mig dock till regionen och fortsätter vägra Arlanda!
 

jerixon

Medlem
Varför skulle det komma fler linjer? Var väll inte speciellt välbefolkat på linjen över hudud taget?
Har själv ej flugit men flertalet kollegor.
Knappast så att de har lika bra snurr på linjen som de har från Linköping i vilket fall och redan där har de gått till mindre plan :)
Bara att acceptera att Norrköping inte funkar längre ur en affärssynpunkt för flygbolagen och även om jag tycker det är trist att ej ha alternativ så hade jag nog hållit mig borta som flygbolag.
Dessutom har ju KLM riktigt bra service, bra staff och sköna stolar. Skulle hellre köra 30 min och flyga bra personligen.


Suck, sitter och ska trycka på knappen till vår resebyrå för en jobbresa i maj. Nu lutar det åt att det blir från Linköping via Amsterdam (dest MXP) men det hade ju suttit fint om någon ny linje dök upp från hemma-byn, gärna Köpenhamn eller Frankfurt. Inser att det kanske är kört men kanske vågar vänta några dagar till. :D

Håller mig dock till regionen och fortsätter vägra Arlanda!
 

Fredde18

Medlem
Nä, jag inser också att det nog inte blir nåt. Var bara en rent egoistisk tanke då jag har 3 minuter från hemmet till incheckning på NRK. KLM funkar dock fint för mig också. Sen åker jag dessa 30 minuter (drygt) dagligen då jag jobbar i Linköping så ibland kan det vara skönt att slippa den trippen ;) ( fast jobbet bokar iof taxi till flyget...)
 

Fredde18

Medlem
NT (Norrköpings tidning) beskriver idag flygplatschefens och kommunbolagets tanke på en lösning efter den snöpliga sortin i och med Flybmi konkurs.
Samarbete med Jönköping och Karlstad! Man tänker sig SAS eller, citat: -”Det ska vara med en operatör som kan erbjuda samma känsla som om man flyger med SAS med bonuspoäng och annat..” till Köpenhamn.

Kärran går Norrköping-Jönköping-Köpenhamn. I Jönköping tajmar man in Karlstad-Jönköping-Frankfurt och de som vill kan då byta mot Frankfurt. (Lufthansa-samarbete).

Man talar vidare om bränslesnåla plan för ca 70 pax. ATR i SAS färger kanske?

Jönköping som mini-hubb, det låter det va? :D

Kan väl funka om det blir bra tider och kort turn-around i Jönköping.

(Länkar inte artikeln då det är betalsida...)
 

Alf

Medlem
Man kan ju alltid ha det som önsketänkande. Det gäller då som du skriver @Fredde18, det måste till en kort turn -around tid i Jönköping om det skall fungera. Det blir då 1,5 tim till CPH från NRK. X2000 tar ca tre timmar med avgång en gång i timmen.

Får ju hoppas att det inte är turboprop mellan JKP-FRA, då lär det inte bli fullsatt.

Med tanke på hur mycket skattepengar man får betala för en sådan förbindelse är det kanske bäst att det är som det är nu.
 

ekf

Medlem
Det gäller då som du skriver @Fredde18, det måste till en kort turn -around tid i Jönköping om det skall fungera.
Flyget från Karlstad stod still i Jönköping ca 20 minuter innan det fortsatte till Frankfurt, det vore nog inte orimligt med något liknande om det blev en NRK-JKG-CPH.

@Fredde18 Står det något om hur konkreta planerna är? Ligger det något bakom, eller är det rent önsketänkande?
 

Fredde18

Medlem
Står det något om hur konkreta planerna är? Ligger det något bakom, eller är det rent önsketänkande?
...”är noga med att framhålla att än så länge bara är en idé till lösning. Det krävs flera knutar att lösa och ett beslut från kommunfullmäktige innan idén kan bli verklighet.”

Men man nämner flygbolag vid namn och ”outar” man planerna kan det ju inte vara helt otänkbart.
Fast jag skulle föredra direkt till Köpenhamn. Diskussion kontra tåg kommer uppstå och snabbaste tåg är ca 3:40h plus incheck på större flygplats. Plus osäkerhet med SJ ;)

Men jag kan förstå idén med hänsyn till ekonomi..
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Toppen