Senaste nytt

Möjlighet att ändra biljett samma dag med British Airways

Berglund

Medlem
Du fortsätter misstolka detta. Expertflyer kan absolut visa hur många faktiska stolar som finns, men den kan också visa nästa veckas korrekta lottorad. Problemet är att detta inte behöver vara 100% korrekt eftersom siffrorna visar vad bolagen vill sälja, inte hur många stolar som finns kvar. Ofta kan detta betyda precis samma sak, men inte alltid.

Om man börjar övertolka siffrorna så kommer man förr eller senare att hamna i problem. Det är något som både du och jag vet och vi är även rutinerade nog att hantera sådana problem. Men som generell rekommendation, med tanke på att många här kanske inte är riktigt lika rutinerade, så anser jag att det är fel att ge rekommendationer som bygger på övertolkning av information. Med andra ord - tillgänglighet enligt EF är troligen ett nödvändigt men inte ett tillräckligt krav.
Fast här är jag beredd att hålla med @Senator, väl medveten om att jag kanske i bästa fall har hälften så många flyg under bältet som någon av er två. Bevisligen har Senator tillräckligt hög hitrate på sina observationer, för att det skall vara lönt att ställa klockan på midnatt och då kliva upp och försöka göra sin gratis ombokning på day of departure.

Jag förstår absolut din rekommendation Agehall och den är korrekt i sak men i det här fallet handlar det om frågan
"är det lönt att ställa klockan på midnatt, kliva upp och prova att boka om"?
Det värsta som kan hända i det här fallet är att det inte går, för att det är som du säger, att det kanske, trots Expertflyers "lottorad", inte finns faktiska platser ombord. Då får man helt enkelt gå och lägga sig igen och antingen resa enligt sin gjorda bokning, försöka ringa kundtjänst och boka om till helt annan dag eller vaska hela resan. När insatsen är att möjligen förlora en timmes sömn, då är det en rimlig indikator såsom @Senator föreslår, att Expertflyer visar tillräckligt många platser för att "indikativt" göra det lönt att ställa klockan.

Att det sedan kanske inte är den ultimata, exakta sanningen må vara hänt. Men som någon form av hjälp, för att göra det lönt att ens ställa klockan och kliva upp och prova, så tycker jag att det verkar duga alldeles utmärkt i det här fallet med den empiri och faktiska utfall som presenterats.
 

Senator

Moderator
Fast här är jag beredd att hålla med @Senator, väl medveten om att jag kanske i bästa fall har hälften så många flyg under bältet som någon av er två. Bevisligen har Senator tillräckligt hög hitrate på sina observationer, för att det skall vara lönt att ställa klockan på midnatt och då kliva upp och försöka göra sin gratis ombokning på day of departure.

Jag förstår absolut din rekommendation Agehall och den är korrekt i sak men i det här fallet handlar det om frågan
"är det lönt att ställa klockan på midnatt, kliva upp och prova att boka om"?
Det värsta som kan hända i det här fallet är att det inte går, för att det är som du säger, att det kanske, trots Expertflyers "lottorad", inte finns faktiska platser ombord. Då får man helt enkelt gå och lägga sig igen och antingen resa enligt sin gjorda bokning, försöka ringa kundtjänst och boka om till helt annan dag eller vaska hela resan. När insatsen är att möjligen förlora en timmes sömn, då är det en rimlig indikator såsom @Senator föreslår, att Expertflyer visar tillräckligt många platser för att "indikativt" göra det lönt att ställa klockan.

Att det sedan kanske inte är den ultimata, exakta sanningen må vara hänt. Men som någon form av hjälp, för att göra det lönt att ens ställa klockan och kliva upp och prova, så tycker jag att det verkar duga alldeles utmärkt i det här fallet med den empiri och faktiska utfall som presenterats.

Alternativet som presenterades var också att ringa British Airways. Så frågan som fortfarande inte är besvarat IMHO är vilken inventory kundtjänst skulle ha sådär 17.59 dagen innan (Bremen stänger 18.00) som inte finns på ExpertFlyer som dom skulle kunna besvara frågan med? :confused: Nu är det så att jag har en liten hemlis: jag testade detta (bud)ord av nyfikenhet, samt för att fiska lite empati som småbarnsförälder, och kolla vad vi hade för alternativ. Jag träffade på en av de väldigt kompetenta agenterna i Bremen, som jag har talat med en handfull gånger innan. Min empiriska studie säger hon har koll. Hon såg EXAKT SAMMA INVENTORY som ExpertFlyer och kunde erbjuda mig att boka om till den flighten jag såg hade plats för.....drumroll......... 10.000kr! Exakt samma pris som online, och samma flighter som jag hade hittat! Jag måste be henne skicka in en lottorad hon också, hon verkar också ha ett otillförlitligt IT-system :p Jag sa till henne: "tack för hjälpen, men då är det bättre att jag kliver upp i natt och bokar om gratis med SAME DAY CHANGE". Hon svarade mig att det förstod hon, men kunde självklart inte garantera att det fanns platser om sju timmar (klockan var då 17.00).

Jag tror det är dags att köpa Keno, Lotto, V75, Stryktips och skraplotter :D
 
  • Gilla
Reactions: Pho

Homer

Medlem
BA 2-4-1 är utan tvekan helt fel produkt för Senatorn, för då handlar det ju om att hänga på låset
vid midnatt GMT för att kunna boka de mest attraktiva rutterna i F.
 

Senator

Moderator
Förlåt att jag är tjatig, men nu har jag testat detta igen och ExpertFlyer är så långt 100% tillförlitligt. Jag bokade den billigaste Club Europe avgången som var R-klass med BA775 kl 13.15. Hade aldrig avsikt att åka med den men har spanat in BA781 kl. 18.00 som har varit tjock hela veckan.

Mini bjöd på sovmorgon till 06.30 och jag kollade direkt när jag klev upp. Då stod det såhär:

ac6a8be7d7dc0c9feb512d8d8911d4a2.jpg


Sen var alla flighter tillgängliga att boka om dock ej BA781.

a8d8f4ce510fac2e26e282177c189083.jpg


8032cf0fa7f8c5cdf02516ad9510ef3f.jpg


Så jag bokade in BA779. Gillar verkligen detta!
 
Toppen