Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

aldrighemma

Medlem
Ska absolut kolla UK efter att ha ringt HH- agenten ikväll. Vilken resebyrå använde du där?
Jag bokade direkt på RCCL's UK hemsida, det går säkert för de andra rederierna också. Jag var även i telefonkontakt med UK's kundtjänst efter bokning, och det var inga konstigheter att jag bor i Sverige. Antar att även kryssningar ingår i EU's fria rörlighet av varor och tjänster?

Dock försöker de att kanalisera kunderna till respektive lands hemsida, så det kan vara lite meckigt att komma åt andra länders sidor. För att överhuvud taget komma åt USA sidan t ex så fick jag använda en Proxy i USA.
 

nissefalk

Medlem
@M.K fick detta mail idag, kanske en del av anledningen att du inte fick boka.

72683-c8d980ace1e2be0457e07692a344b537.jpg
 

Attachments

  • Screen Shot 2018-12-07 at 14.41.04 PM.png
    Screen Shot 2018-12-07 at 14.41.04 PM.png
    244,7 KB · Visningar: 329

M.K

Medlem
Fick ett liknande mail ikväll med samma budskap. Då var det definitivt slut på detta. Hade varit bra med någon annan agent där vi kunde tjäna poäng i framtiden. Rör sig ofta om stora belopp så vi får hålla tummarna.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Har hittat en kryssning med Costa Cruises i februari som utgår från Guadelope. Kryssningen kostar 12 000 kr (2 vuxna, 2 barn) och jag får då mina 4 sista länder till att nå 100 länder! :) Att flyga till Guadelope verkar enkelt, Norwegian flyger direkt från FLL! Men att ta sig tillbaka till FLL är svårare då Norwegian inte verkar flyga under våra datum. Andra flyg kostar ca 3500 kr per person (enkel resa) och det är för mycket.

Någon som vet om det finns någon resebyrå i USA (typ som Apollo eller Ving) som har chartrade plan som avgår i bra tid med kryssningar från Guadeloupe?
 

Frisk78

Medlem
Jag har inte läst igenom hela tråden, men mina erfarenheter är att kolla upp vilken sorts kryssningen det är och vilken målgrupp den vänder sig till.
Tidigare när jag gjorde min research kring kryssningar så tänkte jag att jag ville åka med något anrikt rederi (läs: Cunard, Holland America Line etc).

När jag hade gjort min research så visade det sig att jag inte alls ville kryssa med dem.
Jag ville inte ha bordsplacering med white tie/black tie. Jag vill kunna välja när och var jag ska äta, med vem och någorlunda vad jag ska ha på mig för kläder.

Mitt val föll på Norweigan Cruise Line (NCL). Där är det mer, klä upp dig om du vill. Samt i "betalrestaurangerna" så är det skjorta och byxor som gäller. Det är mer min melodi. Vill man dinera i shorts och Crocs så går det bra i den "allmänna" restaurangen.

Så mitt tips är, kolla av vilken målgrupp rederiet vänder sig till. Är du komfortabel med att vara galaklädd varje kväll i 16 kvällar i rad. Kör på det!

Jag reste 2018 en kryssning med NCL Miami till Los Angeles via Panamakanalen och var riktigt nöjd med kryssningen.
Planerar helst mina resor själv men det var väldigt bekvämt med att kryssa, så det blir en till kryssning Jan-2020.
 

ski

Medlem
Mycket bra råd. Försök även få en uppfattning om medelåldern på de olika fartygen. De klassiska som Holland America Line har hög medelålder. Celebrity som vi åkt med flera gånger har de gångerna haft någonstans mellan 50-60 i uppskattad medelålder och mycket få barn. Många attraktioner ombord=mycket barn. Färre attraktioner och pooler+ längre kryssningar= högre medelålder och färre barn/ungdomar. Läs på och försök hitta det som passar er. Denna webbplats har tips om det mesta från val av hytter etc. Cruise Critic Message Board Forums: Ask a Question - Cruise Critic
 

Bankiren

Medlem
Vi har bara åkt med MSC, och då fick vi dryckespaket med vissa alkoholhaltiga drycker inkluderade.

Ni som har åkt med Royal Caribbean, brukar de ha erbjudanden där man får dryckespaket med på köpet? Vi dricker inte till värdet av 50-60 dollar, så det är inte motiverat att välja till deras deluxe-paket för det priset.
 

aldrighemma

Medlem
Vi har bara åkt med MSC, och då fick vi dryckespaket med vissa alkoholhaltiga drycker inkluderade.

Ni som har åkt med Royal Caribbean, brukar de ha erbjudanden där man får dryckespaket med på köpet? Vi dricker inte till värdet av 50-60 dollar, så det är inte motiverat att välja till deras deluxe-paket för det priset.
Det händer då och då, vet inte hur ofta men det känns som att det är kanske 2 gånger per år. Sist jag kryssade så bokade jag via UK sidan, just för att den då hade ett erbjudande med deluxe paketet inkluderat i priset.
Så det kan löna sig att kolla andra sidor än den svenska, dock lite svårare med den amerikanska då dom kräver ett kreditkort från USA, men inom EU är det inga problem.
 
Toppen