Jag har egentligen bara väldigt gott att säga om KLM (och Air France - förutom CDG), är lifetime Platinum från i år med många tusen XP. Jag har inte behövt fundera över att behöva kvalificera mig (eller de nya reglerna) pga carry over- miles, dvs att miles utöver gränsen till Platinum ligger kvar som bas till nästa år. Kort sagt, jag är inte bra på reglerna för allt detta.
Enda rejäla nackdelen med Flying Blue är att jag tycker det är väldigt "dyrt" att boka bonusresa. Det konsumeras sjukt många poäng. Uppgraderingar är betydligt bättre. Att uppgradera från economy till business över Atlanten kostar ca 30.000, ungefär samma som för SAS.
En annan nackdel är att det har gått inflation i Platinum. Hur många som helst har platinum (ungefär som Diamant på SAS) på tex långresor, så man är lite som vem som helst. Man får inga fördelar. Men att resa business är alltid bra.
När man flyger inrikes i USA på Delta har man inga förmåner i praktiken utöver tidig boarding. Det går i praktiken tex inte att bli uppgraderad till First eftersom de prioriterar sina egna med hög status först. Jag skrattade en del i förra veckan, hade en economybiljett och stod med på listan för uppgradering till First. På 36e plats... Då hade de 8 platser i First, och dessa var redan fullbokade.
Sedan är de små KLM-husen roliga att samla på.
Fast jag har tyvärr slarvat mycket, så jag har inte så många som jag borde.