Senaste nytt

Brittiska Civil Aviation Authority inleder granskning av "seating policy"

JohnR

Medlem
Det tror jag det är även i UK. I USA är det definitivt reglerat och leder till en del upphettade diskussioner på FlyerTalk när någon tvingats flytta för att ett barn skall sitta bredvid sin förälder. Så det håller jag med om att det är en hygienfaktor att få det rätt oavsett bolag.

Men jag tror inte är det är barnfamiljer som är den stora massan av svaranden i enkäten ovan. Men vad vet jag? ;)

Detta stämmer inte. Kongressen röstade iof igenom lagen 2016, men Transportation Department har inte skrivit förordningen än, så det är en liten gråzon. Flygbolag kan fortfarande komma undan detta. Däremot tycker jag att det är det borde vara sunt förnuft att få familjer seatade tillsammans, om inte annat för övriga passagerares trevnad.
 

AABack2ARN

Medlem
Detta stämmer inte. Kongressen röstade iof igenom lagen 2016, men Transportation Department har inte skrivit förordningen än, så det är en liten gråzon. Flygbolag kan fortfarande komma undan detta. Däremot tycker jag att det är det borde vara sunt förnuft att få familjer seatade tillsammans, om inte annat för övriga passagerares trevnad.

Intressant! Däremot verkar en del bolag (tänker främst på American som jag har mest erfarenhet av inrikes USA) flytta runt passagerare när det är barn involverade i bokningen. Men det kan ju vara frivilligt från American trots allt. Och jag har i alla fall inte själv varit med om någon situation ombord där problem med barn uppstått - däremot en hel del andra seatingproblem varav en del absolut inte lösts till allas nöjdhet :(
 

JohnR

Medlem
Intressant! Däremot verkar en del bolag (tänker främst på American som jag har mest erfarenhet av inrikes USA) flytta runt passagerare när det är barn involverade i bokningen. Men det kan ju vara frivilligt från American trots allt. Och jag har i alla fall inte själv varit med om någon situation ombord där problem med barn uppstått - däremot en hel del andra seatingproblem varav en del absolut inte lösts till allas nöjdhet :(

Jag åkte själv med United för två veckor sedan, när en kvinna satte sig brevid mig i mittsätet. Hennes son (ca 5år) hade blivit seatad 3 rader bort i ett annat mittsäte. Sonen började storgråta, och hon försökte trösta honom remote. Ädel som jag är, bytte jag bort min fönsterplats mot nämnda mittsäte. Men tror jag fick god karma då jag fick en courtesy upgrade till Business class på nästa flight.

Nu vet jag ju inte om de hade frågat om att bli seatade tillsammans, antagligen inte.
 

AABack2ARN

Medlem
United vågar väl inte flytta en enda passagerare numer efter vad som hände med doktorn för något år sedan ;)

Och risken finns väl att American och de andra bolagen är på väg åt samma håll :( I synnerhet med allt fler försålda/förvalda platser som försvårar utplacering av barnfamiljer.
 
Toppen