Senaste nytt

Miles & More - Förändring till spenderingsbaserat 12:e mars 2018

Canadien

Medlem
Extra spännande är att Lufthansa verkar vilja ge bort flera miljoner miles. Suffixet "M" är ju inte helt rättvisande om man säger så...
De misslyckades nog hitta unicodeteknet för partial strikethrough M
Mstrikethrough.JPG
 

Fredde18

Medlem
En intra-Europa på ekonomi-biljett som givit mellan 750-1250 awards innan gav nu i måndags... (trumvirvel, publikens förväntan...) exakt 116 award miles!! Wow, vart ska jag åka för alla dessa miles tro?? :D

Så nu krävs 10 resor för att komma upp i samma insamling som 1 resa innan.
 

Senator

Moderator
Känns svårt att motivera flytt från EB då trots att man endast flyger LH gruppen nu i stort sätt...

En intra-Europa på ekonomi-biljett som givit mellan 750-1250 awards innan gav nu i måndags... (trumvirvel, publikens förväntan...) exakt 116 award miles!! Wow, vart ska jag åka för alla dessa miles tro?? :D

Så nu krävs 10 resor för att komma upp i samma insamling som 1 resa innan.

Det beror på vem som betalar för biljetten och hur mycket :p Reser man i bokningsclass C eller J så är nog livet rätt bra, men åker man i P eller Z är det inte så roligt just nu.

Men som alltid är det ett givande och tagandes:
1. Kreditkortet i Sverige är rätt grymt
2. M&M hotell är bra deal
3. Det går att flyga andra bolag som ger bra utdelning
4. Får helt enkelt trixa runt detta med United/Air Canada ticket stock till Nordamerika och SAS ticket stock inom Europa. Det lämnar resten av världen, men täcker mitt behov till 80%

Jag har aldrig tjänat så mycket M&M poäng som jag gör nu, och jag har hållit på sedan 2001. Det handlar om att hitta lösningar på nuvarande "bekymmer". Och en sak har @Homer påpekat flera gånger, nämligen att det som var kasst förra året är kanske bäst om två år (inte att jag tror M&M blir bäst någon gång) :rolleyes:
 

EBGGOT

Medlem
Det beror på vem som betalar för biljetten och hur mycket :p Reser man i bokningsclass C eller J så är nog livet rätt bra, men åker man i P eller Z är det inte så roligt just nu.

Men som alltid är det ett givande och tagandes:
1. Kreditkortet i Sverige är rätt grymt
2. M&M hotell är bra deal
3. Det går att flyga andra bolag som ger bra utdelning
4. Får helt enkelt trixa runt detta med United/Air Canada ticket stock till Nordamerika och SAS ticket stock inom Europa. Det lämnar resten av världen, men täcker mitt behov till 80%

Jag har aldrig tjänat så mycket M&M poäng som jag gör nu, och jag har hållit på sedan 2001. Det handlar om att hitta lösningar på nuvarande "bekymmer". Och en sak har @Homer påpekat flera gånger, nämligen att det som var kasst förra året är kanske bäst om två år (inte att jag tror M&M blir bäst någon gång) :rolleyes:


Tycker det mest blir D och Z i Europa nu för tiden trots att biljetterna är ganska dyra. (+7500kr)

Senast hade jag 6 lägg i europa för 14,783kr (GOT-FRA-AMS-FRA-LHR-FRA-GOT) känns svårt att motivera kass intjäning då när SAS ger 6x 2000p.

Sedan är Amex 2-4-1 riktigt bra ....
 

Senator

Moderator
Det är svårt att bli klok på detta. Bokade en Swiss First 2-for-1 till Dubai. Jag trodde utväxlingen skulle bli ganska dålig. Men jag ser nu att jag har fått 300% + 25% på sträckan ZRH-DXB. Jag tror, och det ser jag på hemresan, att codeshare sträckan ARN-ZRH som blev med SAS i full C-class gör att systemet inte hänger med. Hemresan går med Swiss hela vägen.. Så kanske @ELOS det är en väg runt detta: boka LX/LH prefix men flyga SAS Plus (med nackdelar).

United tricket är nu dött eftersom United inte längre har A-fares.
 

ELOS

Medlem
Precis så tror jag också - så fort ett annat flygbolag än LH group är involverat blir det poängberäkning på gammalt sätt.
Jag flög CPH-ZRH-CAI där första leg va SK (LX code share ) och det blev full pott på alla segment.
Samma full utdelning Kairo-Zurich-Johannesburg där CAI-ZRH var Egypt air (code share LX)
I maj ska jag åka CPH-Rio 2-4-1 med LH first där båse SK, Avianca och Latam är involverat - ska bli intressant!
Ang United så ger deras P och Z klass utställda biljetter mer än samma biljetter utställda i LH group så det är fortf ett bra alternativ i business. Om man bokar Swiss med LX prefix men 017 biljett (UA) är de uppgraderingsbara till Swiss first.
 
Last edited:

ELOS

Medlem
Kan berätta att det kan bli bra med spend baserat också. Bokade W klass (economy) och uppgraderade med partner plus benefit poäng till business CPH-FRA-GIG. Enligt spend kommer det att trilla in ca 20 000 miles då biljetten kostar ca 12 000 SEK men enligt gamla systemet skulle W ge ca 8000 miles.
 
Toppen