Matts Lindmark
Medlem
Enligt Wendover Productions "How Airports Make Money" (4:15 in i filmen) är det för att få folk att vistas i närheten av butikerna och spendera mera pengar.
Det är bra med flygplatser där butiker, lounger och restauranter ligger nära gaterna för då behövs inte just den varianten på gateleken. CPH är ganska rättfram på så vis att man vet på förhand om det är C-gate (om nu färden går utanför Schengen vill säga) och då behöver man inte bekymra sig. Planeringen blir enkel, det inträffar helt enkelt inte att det blir A-gate helt plötsligt i det läget.
Ur flygplatssynvinkel är det tveklöst mest optimalt att ha så korta avstånd som möjligt mellan shopping och gater - det är vid långa avstånd och satellitterminaler med begränsat utbud (LHR T5) som det blir "problem" med att "släppa iväg" paxen "för tidigt".
Sedan måste jag säga att i T5-fallet uppfattar jag att det numera spelas lotteri - en gång i tiden kunde man vara hyfsat säker på att transatlantisk flight innebar T5-B eller T5-C och att intra-Europa innebar T5. Inget 100% säkert men man kunde vara förhållandevis säker på detta. Inte nu längre, dock. Nu kan man hamna vid dessa satelliter ÄVEN när man anländer från CPH...
Jag föredrar T3, när man kommer dit på LHR kan man vara rätt lugn - uppfattar den som avstressande jämfört med T5 med satelliter.
Annars måste jag nog säga att min favoritterminal är JFK T7. Jag gillar den helt enkelt (jag syftar nu på avresa, ankomst är som en... vanlig terminal ungefär varken mer eller mindre). Liten, ändå OK utbud och korta gångavstånd till gaterna (spelar ingen större roll vilken gate man får, det blir ändå inte långt).