Senaste nytt

Final Call 10 min innan boardingen börjat...

Enligt Wendover Productions "How Airports Make Money" (4:15 in i filmen) är det för att få folk att vistas i närheten av butikerna och spendera mera pengar.

Det är bra med flygplatser där butiker, lounger och restauranter ligger nära gaterna för då behövs inte just den varianten på gateleken. CPH är ganska rättfram på så vis att man vet på förhand om det är C-gate (om nu färden går utanför Schengen vill säga) och då behöver man inte bekymra sig. Planeringen blir enkel, det inträffar helt enkelt inte att det blir A-gate helt plötsligt i det läget.

Ur flygplatssynvinkel är det tveklöst mest optimalt att ha så korta avstånd som möjligt mellan shopping och gater - det är vid långa avstånd och satellitterminaler med begränsat utbud (LHR T5) som det blir "problem" med att "släppa iväg" paxen "för tidigt".

Sedan måste jag säga att i T5-fallet uppfattar jag att det numera spelas lotteri - en gång i tiden kunde man vara hyfsat säker på att transatlantisk flight innebar T5-B eller T5-C och att intra-Europa innebar T5. Inget 100% säkert men man kunde vara förhållandevis säker på detta. Inte nu längre, dock. Nu kan man hamna vid dessa satelliter ÄVEN när man anländer från CPH...

Jag föredrar T3, när man kommer dit på LHR kan man vara rätt lugn - uppfattar den som avstressande jämfört med T5 med satelliter.

Annars måste jag nog säga att min favoritterminal är JFK T7. Jag gillar den helt enkelt (jag syftar nu på avresa, ankomst är som en... vanlig terminal ungefär varken mer eller mindre). Liten, ändå OK utbud och korta gångavstånd till gaterna (spelar ingen större roll vilken gate man får, det blir ändå inte långt).
 

STO-ARN

Medlem
Ursäkta, men för att vara någon som normalt sett har väldigt väl underbyggda åsikter så undrar jag vad du har rökt på här, för det måste ha varit riktigt bra knark.

LHR har den absolut sämsta gatehanteringen i EU. Möjligt att det är bättre på T3 och T2, men på T5 är det ju en total katastrof att de inte kan meddela gater mer än 1h (och ibland inte ens då) till allmänheten. Det finns INGA bra anledningar till att de inte kan styra upp det. För min del är det fruktansvärt störande att jag måste stå och lurpassa på skärmen och vänta på att få veta om jag ska till T5C eller om jag ska till gaten precis bredvid loungen.
Apropå Gatehantering på LHR: Problemet där är bristen på Gater. Bör ju avsevärt ha förbättrats sedan Terminal 5 kom till, men när t.ex. SAS huserade i T-3 för några decennier sedan, så visste oftast ej ett landande flygplan vilken gate som skulle anvisas, förrän det taxat fram till terminalområdet. Ibland kunde det bli en remoteplats, rejält långt ifrån T-3, alt även en gate i T-2...
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror inte bristen på gater är så stor på LHR som flygplatsen ibland försöker ge sken av. Frågar man i loungen på T5 (och får tag på en person som är kompetent och service-minded) kan man ofta få reda på vilken satellit och även gate planet är planerat att gå från långt innan de annonserar detta. Dock är det inte helt ovanligt att det ändrar sig så en aspekt är att inte lura iväg folk till fel ställe.

Men konspirationsteoretikern i mig tror att de kommersiella skälen väger väldigt tungt när det kommer till att visa gate väldigt sent på LHR.

Avseende T3 är den så sliten att man blir bedrövad och lugn kallar jag den inte (i alla fall i den centrala delen där butikerna ligger). Att jag sedan trots detta blir lugnare när jag reser från T3 har troligen att göra med lounge-utbudet än avsaknaden av sateliter. :)
 

axeteg

Ny medlem
Jag upplever samma problem regelbundet på Landvetter när jag flyger GOT-CDG.

När gaten ska öppna för boarding enligt boardingkortet går dom direkt till "final call" men när du kommer till gaten så har dom inte ens öppnat.
Tyvärr så sker det här så ofta så jag har lärt mig hur det fungerar och helt enkelt skiter i vad det står på tavlorna och vad dom säger i utropen.
 
Jag har varit med om en SAS flight där boarding var satt till 12:40 och avgång 13:05 eller liknande.

Jag satt i loungen (detta inrikes) och går ned minuten efter boarding påbörjats...
12:46 var jag vid Gate, för att då få se ”gate closed”. Frågar personal vad problemet är?

Får som svar...
Vi har stängt dörrarna, och du har missat planet!

Tyckte de var sjukt konstigt.
Fick dock en gratis biljett av SAS på nästa flight.
 

igelkotten

Medlem
Jag har varit med om en SAS flight där boarding var satt till 12:40 och avgång 13:05 eller liknande.

Jag satt i loungen (detta inrikes) och går ned minuten efter boarding påbörjats...
12:46 var jag vid Gate, för att då få se ”gate closed”. Frågar personal vad problemet är?

Får som svar...
Vi har stängt dörrarna, och du har missat planet!

Tyckte de var sjukt konstigt.
Fick dock en gratis biljett av SAS på nästa flight.

Samma hänt mig, skulle flyga Stockholm till Visby. Handlade om bussgate då, var det samma för dig?
 
Toppen