Senaste nytt

Medlemsanmeldelse: Singapore Airlines First Class til Osaka via Singapore

Redaksjonen

Medlem
67643-ec6a549dc53a9999b36bd6d818dcb25f-564x211.jpg

AV: Jonas C

Introduktion

SAS och Singapore Airlines inledde under 2012 ett joint venture på rutten mellan Köpenhamn och Singapore, som under den tiden flögs av en gammal Boeing 777-200ER. Mycket har hänt under dessa år, med en ny direktrutt till Arlanda som lanserades under våren 2017, samt införandet av en First Class kabin på Köpenhamnsrutten.

För EuroBonusmedlemmar medförde samarbetet en rad positiva förbättringar både när det kommer till att tjäna och använda SAS-poäng på Singapore Airlines flygningar. Förbättringarna innefattar bland annat ökad poängintjäning på Economy Class biljetter, samt möjligheten att boka bonusresor i Business och First Class på Singapore Airlines långdistansflyg.

Singapore Airlines har historiskt sett varit väldigt restriktiva med tillgången av bonusplatser i First och Business Class på sina långdistansflyg, där Star Alliance partners är blockerade från att komma åt dessa högt eftertraktade bonusplatser. Undantagna från denna blockad är Singapore Airlines joint-venture partners som sedan tidigare var begränsade till Lufthansa Gruppen och All Nippon Airways.

Kort efter att nyheten bröts om att Singapore Airlines First Class var bokningsbart med EuroBonus så kastade jag mig på luren till Tallinn med fem minuter tillgodo innan stängningsdags. Efter lite bollande på luren lyckades jag boka en resa till Osaka via Köpenhamn och Singapore över Valborgsveckan till det facila priset av 95000 EuroBonuspoäng, en Amex-voucher och 1010 SEK i flygskatter. Ett kap med tanke på hur barskrapad tillgängligheten är idag, samt faktumet att bränsletillägg inte debiterades under en kort period på Singapore Airlines resor.

Flygningarna mellan Köpenhamn och Singapore trafikeras av Boeing 777-300ER med den ”nya” First Class kabinen, men minst lika exalterad var jag över att prova den nya regionala Business Class produkten på Boeing 787-10 som vid bokningstillfället inte var offentligjord.

Utresa 27 April 2018

Resan ner till Köpenhamn skedde på fredagskvällen innan avgång då SAS inte hade några bonusplatser tillgängliga på morgonflygen ner till Köpenhamn på lördagen. Resan påbörjas i vanlig ordning i American Express Loungen på Arlanda med en Valenciasallad och senare en Caesarsallad, följd av ett glas rött vin. Valenciasalladen bestod till 90% av salladsblad, några bitar bränd korv, grapefrukt och mandelflingor. God men knappast mättande. Caesarsalladen var något mer matig i smak och presentation.


Valenciasallad.

Efter min sena lunch var det dags att boarda flyget ner till Köpenhamn med SAS. Lyckades knycka åt mig seat 1A på den tidigare avgången tack vare en no-show, vilket innebar att jag fick mer tid att spendera i Malmö där natten spenderades.


Fin utsikt från 1A.

Lördag 28 April 2018

Efter en trevlig kväll hemma hos min syster i Malmö var det dags att fortsätta resan vidare. Morgonen till ära rådde det fullständigt tågkaos till Kastrup på grund av spårarbeten i Citytunneln med kraftiga förseningar och överfulla tåg. Väl framme på Kastrup beger jag mig till incheckningsdiskarna för Singapore Airlines, där jag hälsas välkommen av station managern. Som dagens enda bokade First Class passagerare blir jag väl omhändertagen vid incheckningsdisken, och jag instrueras att infinna mig vid gaten cirka tio minuter innan ordinarie boarding. Med det magiska röda boardingkortet i hand beger jag mig till säkerhetskontrollen och vidare till SAS Lounge.



Singapore Airlines First Class boardingkort

I SAS Lounge serveras frukost bestående av havregryn, sojamjölk och äppelmos i frigolitkoppar. Långt ifrån den förstklassiga start på resan som man hade hoppats på. Efter en dryg halvtimme i SAS Lounge förflyttar jag mig till Eventyr Lounge som bjuder på en vacker utsikt över flygplatsen.

Singapore Airlines flight SQ351 Köpenhamn-Singapore

Väl framme vid gaten slussas jag förbi myllret av övriga passagerare och ombord till min plats 1A.



Seat 1A. Mitt hem under kommande 12 timmar…



Ett glas Dom Perignon 2006 serveras kort efter att jag gjort mig hemstad i stolen.

First Class kabinen på dagens flygning till Singapore går fullsatt. En pilot på 1C och två upgrades på 1D och 1F. Kort innan dörrstängning kommer station managern förbi och önskar mig en trevlig resa.



Yours truly.

Avgång sker enligt tidtabell och efter en dryg timme i luften påbörjas måltidsserveringen.



Serveringen inleds med ett glas Dom Perignon 2006 och Satay. Fantastiskt goda.



Detta följs av en Caviarservering och ett glas Krug 2004. Väldigt god Caviar, och man hade önskat att de var lite mer generösa med portioneringen.



Näst på tur stod förrätt nummer två: Baked egg with pickled vegetables, white sauce and gremolata. Ingen höjdare tyvärr då ägget var genomkokt, grönsakerna för söta och såsen smaklös.



Sallad: Också god, även om jag inte är ett större fan av grönsaker.



Varmrätt: Rapphöna med savoykål och pumpamos. Tyvärr ingen höjdare det heller.



Måltiden avrundas med dubbla efterrätter.

Resterande del av flygningen ägnas åt filmtittande, Champagnedrickande och en tupplur. Ankomst i Singapore sker en halvtimme innan ordinarie tidtabell och avstigning sker från dörr 1L. En fantastisk flygning har kommit mot sitt slut, och näst på tur väntar ett 7 timmars layover i The Private Room…

The Private Room

Ankomst sker en halvtimme före ordinarie tidtabell, och med drygt sju timmar att slå ihjäl beger jag mig till The Private Room. Som namnet antyder är loungen väldigt privat, och i ärlighetens namn kändes det mer som att sitta i ett bibliotek än i en flygplatslounge. Under större delarna av besöket var jag ensam i loungen, vilket var på gott och ont. Personalen var väldigt tillmötesgående och uppmärksamma, och de lyckades ordna fram en kanna ingefärste som inte fanns på menyn.

Loungen i sig erbjöd inga vilrum eller vilstolar, så efter min dusch och frukost nickade jag till och sov fyra timmar i en av fåtöljerna. Överlag en trevlig upplevelse, men ingen lounge värd att spendera extra tid i.



The Private Room. Folktomt under större delarna av dygnet.



Valet av frukost föll på den singaporeanska biffnudelsoppan.



Boardingkort.

Singapore Airlines flight SQ622 Singapore – Osaka Kansai

Efter vad som kändes som en evighet är det äntligen dags att boarda nästa flight på resan. Flygningen mellan Singapore och Osaka flögs av en Airbus A330-300 med den gamla regionala Business Class stolen.



Seat 16A, mitt hem under kommande 7 timmar.



Business Class kabinen på Airbus A330-300.

Kabinen var i mycket gott skick och stolarna är uppfräschade med ny klädsel i mörkbrunt läder, tillskillnad från den gamla klädseln som var i cognacsbrunt läder. Flygtiden till Osaka beräknades till 7 timmar och 30 minuter vilket motsvarar en Atlantkorsning från Storbritannien till den Amerikanska östkusten. Något man sällan tänker på när man talar om ”regionala” flygningar i Asien. Kabinen halvfull på denna flygning och till min stora glädje förblev gångsätet tomt.

Då jag fortfarande var mätt från frukosten och hellre ville sova några timmar så bad jag flygvärdinnan om att servera min middag halvvägs in i flygningen. Detta gick alldeles utmärkt och efter fyra timmars god sömn var det dags för middag.







Valet av måltid föll på den japanska ”Hanokoireki” menyn som smakade utsökt. Vacker presentation och bra kvalité på råvarorna.

Ankomst i Osaka sker en halvtimme efter ordinarie tidtabell på grund av den ovanligt långa flygtiden, och efter ankomst sätter jag mig på direktbussen till Kyoto där nästföljande fyra dagar spenderas.

Osaka & Kyoto

Här följer lite bilder från min vistelse i Osaka och Kyoto.



Första natten spenderades på 9 Hours Capsule Hotel i Kyoto. Ett futuristiskt kapselhotell som var förvånansvärt trevligt.



Resterande tre nätter spenderades på ett traditionellt gästhus i utkanten av stan.




Långpromenad i skogarna utanför staden.





Det berömda Kinkaku-ji templet.







Kyotos botaniska trädgård.



Fushimi-Inari templet.





Dag och natt i Dotonbori, Osaka.



Osaka Castle.





Tsutenkaku i Shinsekai distriktet.

Lördag 05 Maj 2018

Efter en fantastisk vecka i Kansai-regionen är det dags för den långa resan hemåt. Att få prova på Singapore Airlines nya regionala Business Class på Boeing 787-10 var på många sätt resans andra höjdpunkt och något som jag var minst lika exalterad över som att prova First Class på Singapore Airlines.

Resan ut till Kansai Airport tog drygt 40 minuter, och jag ankommer till flygplatsen cirka två timmar innan avgång. Kön till incheckningsdiskarna var lång, och efter tio minuters väntan fick jag mina boardingkort och lounge-inbjudan utskrivna. Singapore Airlines använder sig av Japan Airlines Sakura Lounge på Kansai Airport, och som Business Class resenär får man välja mellan att antingen besöka loungen, eller nyttja en voucher på 2000 Yen på flygplatsens restauranger och caféer.

Då jag inte ville äta mig mätt på sushi och ramen innan flygningen, så valde jag att besöka loungen, som låg i nära anslutning till gaten. Loungen erbjöd en fin utsikt över plattan, samt gott om sittplatser. Matutbudet bestod av smörgåsar, sushibitar, sallad, soppa och japansk curry. Efter en dryg timme i loungen var det dags att röra sig mot gaten.


Boardingkort för resan till Stockholm via Singapore och Köpenhamn

Singapore Airlines flight SQ619 Osaka – Singapore


Singapore Airlines andra Boeing 787-10 i flottan 9V-SCB flyger mig till Singapore denna förmiddag.

Väl framme vid gaten påbörjas priority boarding för Business Class passagerare och PPS. Vid gaten pep det rött, vilket till min stora lättnad visade sig vara mitt inbjudningskort till The Private Room som incheckningsagenten hade glömt att skriva ut.


Business Class kabinen på Singapore Airlines Boeing 787-10.


Seat 17K. Mitt hem under kommande 7 timmar.

Mina första intryck av kabinen var övervägande positiva. Stolen är ytterst snarlik den som ANA använder på sina Boeing 787, och den kan utan problem användas på långflygningar. Kabinen följer samma färgtema som övriga premiumkabiner i flottan, med kaffebrunt läder, inslag av kolfiber och alcantara vilket kan härröras till flygbolagets tidigare samarbete med BMW Designworks.

Dagens flygning är fullsatt till sista stol, och kort efter att jag gjort mig hemstad serveras ett glas Champagne följt av menyer. Avgång sker enligt tidtabell och serveringen inleds en dryg timme in i flygningen.


Takeoff från Kansai Airport


Lunchen inleds med satay och jordnötssås. Smarrigt!


Valet av meny föll på den japanska, likt den förra flygningen. Vackert upplägg och makalöst gott.

Överlag var detta en mycket behaglig flygning, där resterande tid ägnades åt att titta på film och sova. Som 1.80 lång kunde jag ligga raklång i stolen utan problem, men utrymmet för knäna blev lite trångt om man som jag föredrar att sova på sidan. Besättningen var trevliga och serviceinriktade på denna flygning, men de utmärkte sig inte speciellt tillskillnad från tidigare flygningar.

7 timmar i Singapore & The Private Room

Ankomst i Singapore sker enligt tidtabell och med drygt 7 timmar att slå ihjäl så ägnar jag större delen av dessa åt att möta upp en god vän på flygplatsen.


Singaporeansk fika bestående av kaya toast och kaffe.

Med cirka tre timmar kvar innan avgång säger jag adjö till min vän, och beger mig åter tillbaka igenom passkontrollen och vidare till The Private room.

Under kvällstimmarna är loungen betydligt mer välbesökt än under övriga timmar på dygnet, och då jag vid detta läge kände mig lite hungrig så beger jag mig direkt till restaurangen.


Sallad Nicoise till förrätt.


Lobster Provençeal och ett glas Dom Perignon vintage 2009.

Resterande tid av besöket ägnas åt Champagnedrickande och YouTubetittande, innan det var dags att röra sig mot gaten.

Singapore Airlines flight SQ352 Singapore – Köpenhamn

First Class kabinen på dagens flygning var fullsåld sedan flera veckor tillbaka, och när jag bokade resan fanns det bara gångsäten kvar. Övriga passagerare i kabinen var tre kostymklädda farbröder, och ombordstigningen sköttes exemplariskt.

Väl ombord serveras ett glas Krug 2004, följt av amenity kits, tofflor och pyjamas. Jag byter snabbt om till pyjamas innan jag gör mig hemstad i seat 1C. Avgång sker enligt tidtabell och en halvtimme efter start påbörjas middagen. Då detta är en nattflygning så uteblev Satay-serveringen.


Yours Truly…


Förrätt nr 1: Pilgrimsmussla, caviar, färskpotatis och gräddfil. Gott.


Förrätt nr 2: Foie Gras med portvinsgelé.


Varmrätt från book the cook: Wagyu Sirloin with Japanese vegetables and rice. Väldigt mör köttbit med god marmorering. Perfekt medium rare.


Efterrätt: Bananasplit eclair.

Efter middagen ber jag besättningen att bädda sängen. Under tiden går jag bak till Business Class kabinen, och tog tillfället i akt att provsitta en av de tomma stolarna. Märkligt nog uppskattades detta inte av personalen i Business Class, som bryskt bad mig att återvända till min sittplats. En något märklig situation att tillbakavisa en First Class resenär från Business Class, men jag valde att inte göra en grej av det.

Väl tillbaka på 1C går jag omedelbart till sängs och sover i 7 timmar innan jag väcks för frukostserveringen.


Frukosten inleds med färsk frukt.


Varmrätt från book the cook: Pocherat ägg med hummer och hollandaisesås. Tyvärr var äggen genomkokta och hummern seg.

En mycket behaglig flygning lider mot sitt slut, och ankomst i Köpenhamn sker enligt tidtabell. Till min stora förvåning leds vi direkt ut i gaten och inte via transit security. Oklart om detta är en ny förändring på Köpenhamn för ankomster utanför Schengen/USA.


Reality check: Tillbaka på bussen upp till Stockholm.

Efter ankomst till Stockholm åker jag raka vägen hem för en dusch och en tupplur. En minnesvärd resa har kommit till sitt slut, och jag är väldigt glad att ha lyckats bocka av Singapore Airlines First Class från min bucketlist.



Tack för att ni läste!

Hälsningar
Jonas

Les mer >>
 
Toppen