Senaste nytt

Kidnappa flickvän till London?

axo

Medlem
Hej!

Har förberett en överraskningsresa för min flickvän i sommar GOT-CPH-LHR med SAS och vill göra det till en riktigt spännande överraskning för henne, därför tänkte jag inte i förväg berätta var vi ska.

Tror det blir ganska straight-forward att flyga GOT-CPH utan att hon förstår var vi ska efter CPH, om jag checkar in och ansvarar för boardingkort o.s.v.

Men nu till min lite mer galna idé: det vore ju väldigt spännande om tjejen inte fattade att vi var påväg till London när vi väl lyft från CPH, utan att hon får den härliga överraskningen när vi landat! Därför tänker jag mig att man skulle kunna kombinera sovmask + öronproppar + Bose-hörlurar från efter passkontrollen i CPH till efter kaptenen har hälsat alla välkomna ombord och meddelat om cruising altitude 33000 ft.

Kommer gate-personalen i CPH låta mig boarda oss två med flickvännen frånvarande? Någon som har erfarenhet av något liknande äventyr? Dela gärna med er isåfall! :)
 

palmen

Moderator
Din flickvän lär behöva vara där vid boarding men om du pratar med dom i loungen/checkin kanske de kanaler göra något. I gate lär destination meddelas så proppar och lurar lär behövas.
 

Nemo

Medlem
Kom ihåg att du måste ange apis till UK, så du behöver låna hennes pass vid incheck. Är hon hyfsat van resenär förstår hon redan då vart ni ska. Klura ut redan nu hur du löser detta :)
Pass och visum: USA, Storbritannien, Ryssland, Europa och övriga världen | SAS

STORBRITANNIEN
Här är några saker att tänka på när du reser till Storbritannien.

  • Alla flygbolag måste skicka in APIS-information (APIS = Advance Passenger Information) för passagerare som reser mellan Skandinavien och Storbritannien.

  • Du måste tillhandahålla uppgifter från ditt pass eller nationella ID-kort när du checkar in online, i en automat eller vid en disk

  • Om du checkar in online eller i mobilen måste du även registrera passuppgifter när du checkar in ditt bagage. Om du endast har handbagage med dig på resan måste du registrera dina passuppgifter i en SAS Self Service-automat på flygplatsen.
 
  • Gilla
Reactions: axo
Hej!

Har förberett en överraskningsresa för min flickvän i sommar GOT-CPH-LHR med SAS och vill göra det till en riktigt spännande överraskning för henne, därför tänkte jag inte i förväg berätta var vi ska.

Tror det blir ganska straight-forward att flyga GOT-CPH utan att hon förstår var vi ska efter CPH, om jag checkar in och ansvarar för boardingkort o.s.v.

Men nu till min lite mer galna idé: det vore ju väldigt spännande om tjejen inte fattade att vi var påväg till London när vi väl lyft från CPH, utan att hon får den härliga överraskningen när vi landat! Därför tänker jag mig att man skulle kunna kombinera sovmask + öronproppar + Bose-hörlurar från efter passkontrollen i CPH till efter kaptenen har hälsat alla välkomna ombord och meddelat om cruising altitude 33000 ft.

Kommer gate-personalen i CPH låta mig boarda oss två med flickvännen frånvarande? Någon som har erfarenhet av något liknande äventyr? Dela gärna med er isåfall! :)

Jag har gjort liknande mellan Luleå-Arlanda-Barcelona med min fru. Hon var helt inställd på weekend i Stockholm, men jag fortsatte mot terminal 5 och gav henne ett boardpass i handen. Jag förstår din idé om total överraskning men för egen del skulle jag vara rädd för en ”backfire”. Om jag skulle sätta ögonbindel och öronproppar på min fru på Arlanda/Köpenhamn skulle hon förvänta sig en en longhaul i business/first. Och i den situationen vill man (läs jag) inte säga, -TADA, Barcelona! ;)

Tillbaka till din situation, jag tror det kommer gå utmärkt med boarding etc, men vid genomgång av säkerheten ombord kommer dom proppsa på att hon är närvarande.

Lycka till!
 
Jag gjorde en liknande grej, där jag rotade upp ett ställe i Kroatien som hade ett namn liknande Maldivernas huvudstad. Flög via Istanbul (skyllde omvägen på att det var en poängresa).
Det höll två timmar in på flighten från Istanbul innan hon började få panik och fick för sig att vi var på fel plan.
Några fallgropar att undvika:
Incheckningen. Men den kan ni undvika genom att inte checka in bagage, alternativt att bara du gör det.
Passkontrollen. I vårt fall var den i Göteborg och där fick jag säga att vi skulle till Istanbul. Borde gå bra i Köpenhamn.
I ditt fall blir det också lurigt med gate, boarding, utrop osv, men finns ju vanligtvis inte interaktiva kartor ombord på sas short haul. Oklart om de släpper ombord någon

Jag tror att det blir svårare att säga att ni ska resa någonstans men inte var, än att säga att ni ska till A men istället åker till B.
 

axo

Medlem
Tack för råden!

@Nemo : Jag har foto på hennes pass sen tidigare resor, så det som krävs att fylla i online har jag redan, däremot när vi checkar in så kanske hon anar något... hon är en van resenär men totalt ointresserad av det vi gillar på detta forum, om det inte innebär gratis champange och skönt business/first - säte ;)

@Mattias Holmén : Kul! Du har en poäng där... tänker också på när vi passerat pass-kontrollen ut till C-piren i CPH så kanske hon förväntar sig en riktigt trevlig longhaul, och så blir det "bara" SAS Plus, a320neo ;)
 

axo

Medlem
@Jakob Österberg : Snyggt! Bra tips! Det blir nog incheckning, men det kan vi lösa som du säger med att hon får göra något annat under den tiden :). Det där med säg A, flyg till B är ju smart! Men finns väl knappast något ställe som jag kan föreslå vid passkontrollen i CPH som "trumfas" av London? Kanske Moskva/St. Petersburg iofs? ;)
 
@Jakob Österberg : Snyggt! Bra tips! Det blir nog incheckning, men det kan vi lösa som du säger med att hon får göra något annat under den tiden :). Det där med säg A, flyg till B är ju smart! Men finns väl knappast något ställe som jag kan föreslå vid passkontrollen i CPH som "trumfas" av London? Kanske Moskva/St. Petersburg iofs? ;)

Ett alternativ är att helt enkelt att lura i henne att ni ska bo i Köpenhamn, och istället resa vidare. Som jag gjorde. Jag byggde upp det hela under flera olika moment, i form av 4 kuvert. Hon fick alla 4 kuvert ca 1 vecka innan avresa. Alla kuvert hade datum och klockslag på när dom fick öppnas.

Kuvert 1
Fick öppnas kvällen innan, innehöll boardingcard luleå-Stockholm

Kuvert 2
fick öppnas klockan xx:xx (ca 15 min efter vi anländer till Stockholm), innehöll boardingcard Stockholm-Barcelona

Kuvert 3
Fick öppnas till middagen på kvällen (i Barcelona), innehöll x antal euro dedikerar till hennes shopping.

Kuvert 4
Fick öppnas vid middag dag 2 i Barcelona, innehöll konsertbiljetter till Bruce Springsteen på camp nou.

Eftersom jag inte ville checka in något bagage på utresan så hade jag bokat in ett incheckat bagage på hemvägen. Så hon köpte en extra väska och fyllde den för de euro hon fick i kuvert 3 :)
 
Förra året gjorde tog jag min flickvänn på en överraskningsresa till japan som hon fick i födelsedagspresent av mig.
Hon fick inte veta något förens i loungen på ARN.

På födelsedags middagen dagen innan fick hon dock detta egengjorda boarding pass som ledtråd.
Hon trodde innan att vi skulle åka till fjällen som vi alltid gör den veckan.
20180526_203731.jpg

Jag hade gjort eget kuvert, sleev och varsitt boarding pass.
Det enda som stämde på boarding passen var att vi utgår från Arlanda och vilken dag.
Inget annat kunde hon få fram från ledtråden.

Hon fick där veta att vi ska flyga iväg men inte vart.
Lättare för tjejen att packa själv än att jag ska packa åt henne.

Efter som SAS har generella diskar som gäller för alla SAS flygningar så kunde hon inte se på någon display vid check in.
Väl på Arlanda förklarade jag för check in personalen att allt var en överrasking,
Jag hade sambons pass och allt bagage.
Dom sa att dom måste se henne men att det räckte att dom såg henne på lite avstånd.
Så hon behövde inte vara direkt vi disken.
Även vid fast track så förklarade jag och dom var behjälpliga.
Jag gav fram hennes biljett som dom scanade, sen la sig personalen över skärmen och lät sambon passera så hon inte skulle se något.

Alla jag ev behövde hjälp med att ev dölja vart vi var på väg var väldigt hjälpsamma.
Så be sambon vänta på ev avstånd och förklara för personalen där du tro ev att hon kan råka se vart ni ska så hjälper dom nog er.

Ps. säg till om du vill ha "falska" boarding pass, har lite papper kvar som jag kan göra på
 
Toppen