Senaste nytt

Booking.com, hotels.com m fl lämnar ut kortnummer och CVC-koder i klartext till hotellen

NyfikenGrau

Medlem
Det verkar ha skett en förändring hos Booking.com under den senaste veckan eller så, jag får numera välja mellan att betala vid incheckningen eller direkt via webben vid bokningstillfället. Jag valde det senare och på mitt kreditkortsutdrag står det "Hotel On Booking.Com".

Detta har blivit allt vanligare under senaste året ungefär, men är inget nytt i sig. Eller gäller detta på alla bokningar numera? Det vore i så fall nytt. Jag har hittills fått för mig att det är ett rent önskemål från boendet i sig, för att ha en bättre garanti mot oseriösa bokningar.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ok, jag fick välja på ca 5 av 10 bokningar jag gjorde i januari, men det känns som det kanske införs efterhand då.
 

E.K

Medlem
Jag bokade ett par nätter i Düsseldorf via Aegean Air:s Booking.com sent igår kväll.
Det räckte med kortnumret utan att ange CCV koden.
I mitt fall så fanns enbart det flexibla alternativet där jag skulle kunna avboka kostnadsfritt någon dag innan samt att jag betalar på hotellet.
 

Homer

Medlem
Bodde nyss på ett ställe som var bokat och betalt i förskott via Hotels.com.
Jag betalade med Amex.
När jag checkade in gav hotellet mig ett kvitto som det stod Mastercard på(!)
De förklarade att de tagit betalt med ett virtuellt Mastercard som de fått av Hotels/Expedia
Så i detta fall stämde det inte att de skickade kreditskortuppgifterna vidare.
För övrigt var det en prisskillnad på ca 17%, mellanskillnaden behöll väl Hotels/Expedia.
(förmodligen var det inte heller meningen att jag skulle få det kvittot)
 

Homer

Medlem
Dessa onlinebyråer brukar ju ta 15-30%. Ju mindre hotell, desto större provision brukar huvudregeln vara.

Går därför ofta att förhandla direkt med hotellet om en bättre rate!


10% från Welcome Rewars, ytterligare någon procent via cashback sidor, kunna betala med Amex fast hotellet inte tar det.
så inte värt besväret annat än om det handlar om stora summor
 

NotRyan

Medlem
Bodde nyss på ett ställe som var bokat och betalt i förskott via Hotels.com.
Jag betalade med Amex.
När jag checkade in gav hotellet mig ett kvitto som det stod Mastercard på(!)
De förklarade att de tagit betalt med ett virtuellt Mastercard som de fått av Hotels/Expedia
Så i detta fall stämde det inte att de skickade kreditskortuppgifterna vidare.
För övrigt var det en prisskillnad på ca 17%, mellanskillnaden behöll väl Hotels/Expedia.
(förmodligen var det inte heller meningen att jag skulle få det kvittot)
Det är ju exakt vad som rapporterats att det är när du betalar på plats på hotellet som dom skickar uppgifterna, men INTE när du förbetalat ;)
 
Last edited:

Homer

Medlem
Det är ju exakt vad som rapporterats att det är när du betalar på plats på hotellet som dom skickar uppgifterna, men INTE när du förbetalat ;)

Glömde påpeka att det var avbokningsbart till samma dag och hotellet drog pengarna i samband med incheckning.
Kommer fö inte på någon annan anledning att välja betala på hotell i sådana falla annat än att slippa ligga ute med pengarna.
 

NotRyan

Medlem
Glömde påpeka att det var avbokningsbart till samma dag och hotellet drog pengarna i samband med incheckning.
Kommer fö inte på någon annan anledning att välja betala på hotell i sådana falla annat än att slippa ligga ute med pengarna.
Jo, om det var avbokningsbart fram till samma dag så förstår jag att hotellet inte får betalt av Hotels.com före incheckning, men Hotels.com/Expedia snodde väl dig på degen vid bokningen?
 
Toppen