Senaste nytt

Fråga om tåg i Ryssland

Howdy
Ska till Sochi för att se fotboll i midsommar tillsammans med 2 vänner. Har försökt hitta en anständig rutt dit, men Turkish tider (CPH-IST-AER) suger verkligen så jag letade vidare.

Vi kan flyga med Austrian via Wien med bra tider, men då hamnar vi i Krasnodar (KRR). Från Krasnodar kan vi ta tåget till Sochi. Enligt kartan är det ca 20 mil, men tåget tar 4 1/2 timme. Någon som åkt liknande sträckor i Ryssland? Stannar det vid varje mjölkpall på vägen, eller kör de i promenadtakt? Inget problem egentligen, kan vara kul med en sightseeing av södra Ryssland från tågfönstret. Är bara nyfiken på hur tågen fungerar.

Fråga två är om någon känner till KRR flygplats, och hur transport in till stans centrum fungerar? Antar att det finns vanliga tax, men vill helst inte bli rånad på vägen. Alla tips är välkomna!

Tredje frågan gäller hemresan: ENligt Austrian är bytestiden från KRR-VIE-CPH bara 30 min. Låter väldigt kort i mina ögon eftersom man kommer från ett icke-Schengen land. Vi har iofs bara handbagage vilket borde snabba upp det lite. Vad är MCT på Wien?

Sista frågan: Hur köper man tågbiljetter på säkrast sätt i Ryssland? Har hittat flera sajter som säljer, men har svårt att avgöra hur säkra dessa är och hur de är kopplade till själva tågoperatören. Någon som har tips?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mr Basic

Medlem
Vi har bokat tåg Moskva-Nizhny Novgorod ToR via russiantrains.com
OT. Vi flyger Moskva(SVO)-Sochi(AER) med Ural Airlines
 
Vi har bokat tåg Moskva-Nizhny Novgorod ToR via russiantrains.com
OT. Vi flyger Moskva(SVO)-Sochi(AER) med Ural Airlines

Vi har, baserat på track record, valt att undvika alla ryska inrikesflyg.

Hur fick du din biljett från russiantrains? Hur betalade du?

Var kommer ni att bo i Sochi? Vi hittade ett hyfsat billigt "pensionat" som heter Coocoorooza Pansionat. Hoppas det inte är vad det heter :)
 

Mr Basic

Medlem
Vi har, baserat på track record, valt att undvika alla ryska inrikesflyg.

Hur fick du din biljett från russiantrains? Hur betalade du?
Vi köpte tågresan via hemsidan och betalade med SAS MC Premium (ringde även MC för att höra om russiantrains.com var ngt man skulle undvika).
E-ticket utfärdas ca 2 månader innan resa (i samband med seating). Chattade även med russiantrains.com och de verkade legitima.

Kollade Ural Airlines på Aviation Herald och de få incidenter de haft har hanterats bra, så vi testar :oops:
Däremot kommer vi vara försiktiga vid av- och påstigning, handlingbolaget de använder (i Moskva?) var inblandad i en olycka där ett spädbarn omkom.
 
Last edited:
Vi kommer bo på Dve Sosny Guest House (inte riktig koll på vart det ligger :rolleyes:)

Har grävt lite till, och det är så att arenan ligger inte i Sochi utan i Alder. Enligt google ska det ta 2 timmar att åka kollektivt från vårt hotell i Sochi till areanan, så vi har avbokat Sochi och hittat nytt boende i Alder. Där finns massor med hotell och "guesthouses". Kunde blivit en otrevlig överraskning med tanke på att det nog är några fler som tänker åka bussar före/efter matchen. Flygplatsen ligger dock i Alder, alltid något.
 

osgood

Medlem
För att återkoppla, jag bokade upphämtning från hotellet - bodde på Hilton i Krasnodar och det var inga problem. Skulle nog rekommendera någon liknande lösning då de vanliga taxibilarna som man såg på stan var av sedvanlig rysk kvalitet (dvs inget man frivilligt sätter sig i). Trafiken är också rysk med allt vad det innebär...

Flygplatsen i Krasnodar vill man inte spendera extra tid på, när jag skulle genom första tullen så kom Austrians personal och sa att det var lite kaos vid passkontrollen då flyget innan hade ett tjugotal tadzjiker som skulle utvisas och som tydligen inte gick smärtfritt. Loungen har inte Austrian något avtal med, men man kommer in med Priority pass. Dock verkligen inget att hänga i julgranen, lite färdiga mackor, vatten, kaffe/te och ett glas vin är vad som erbjuds. Nog en av de mer deprimerande flygplatser jag varit på.

Krasnodars flygplats kan för övrigt ha den längsta taxibanan jag varit med om för en flygplats där det står fem plan på apron (och inga gater finns), kändes typ som att ha landat i Shanghai med den taxivägen...

Gällande transfertid så hade jag 35 min från ARN i Wien, det var inga problem. Men på vägen tillbaka så har jag nu 3h så om 30 min räcker på vägen tillbaka vet jag inte.

Så summa sumarum, det är skönt att flyga Austrian och slippa de ryska inrikesflygen. Ha inga förväntningar på flygplatsen eller lounger eller liknande. Om du inte har rest i Ryssland innan så förbered dig på en kulturkrock, det är ett speciellt land på många sätt. Jag börjar bli ganska luttrad, men ser aldrig fram emot en Rysslandsresa...
 
Toppen