Håller på och avverkar en Mileage run till Istanbul i Biz med AirFrance/KLM. Förra fredagen hade jag följande bokning: Linköping - Amsterdam - Paris -Tel Aviv. Väl i Amsterdam blev jag snabbt ombokad till direktflighten Amsterdam -Tel Aviv pga snöoväder i Paris. När jag kom till Amsterdam hade AirFrance mailat om att jag var ombokad med KLM. Snabbt och effektivt hanterat av AirFrance.
I söndags flög jag Tel Aviv - Paris. För att dela upp min MR-bokning på 2 helger så hade jag bokat Paris - Stockholm på separat biljett. När jag checkade in till Stockholm i Paris så såg de mina 2 biljetter. De frågade om jag ville att de "kopplade ihop" mina 2 biljetter vilket de gjorde, även fast den ena biljetten är i Biz och den andra i Eco. Min nya sammanslagna innehåller 9 flighter i Biz och 3 i Eco. Positivt överraskad att AirFrance fixat så jag fått alla flighter på en genomgående biljett.
I måndags gick jag in på mitt Flying Blue konto. Smack, alla 4 flighter jag genomfört fredag - söndag hade bokförts och miles in på kontot. Då jag pga ombokning bara fått miles för flighten Amsterdam - Tel Aviv och inte enligt OCR ringde jag Flying Blue Gold supporten. Jag förklarade mitt ärende att jag förväntade mig miles för orginalbokningen Amsterdam - Paris - Tel Aviv. Agenten kollade på min bokning och online under samtalet hade hon korrigerat till korrekt tilldelning. Oerhört snabb och effektiv hantering av AirFrance.
Jag har efterregistretat miles hos SAS, AirFrance/KLM och British Airways. Har vid flera tillfällen fått miles korrigerat direkt under samtalet hos AirFrance/KLM. Hos SAS kan det ta längre tid, har just nu en miles claim förfrågan hos British Airways. Gäller en flygning med Qatar, trots flight i First och jag har Emerald status har jag väntat i 5 veckor just nu på mina miles utan resultat.