Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Wannabee

Ny medlem
Om de generellt hävdar det, så är det ju enkelt att motbevisa med t.ex. Google Flights. Det kanske inte finsn något på Lufthansas egna kärror, men det beror ju på att de ställt in den. Verkar ju finnas platser med Turkish, med Thai via ARN, CPH eller ZRH redan idag.

Tack, men de säger nej... Det är Thai de bokat om oss med.
De säger att det beror på snö, men det går ju en flight till Frankfurt 18:50?
 

Wannabee

Ny medlem
Det verkar onekligen vara lite kaos i Frankfurt om man kikar in på Lh's facebook-sida. Kanske inte så konstigt att det inte går att komma fram på telefon då :)
Alla väder-appar visar dock på pyttemängder snö, kan de verkligen hävda 'extremt väder' och neka ersättning då?
 
Last edited:

Sahlen

Medlem
Det verkar onekligen vara lite kaos i Frankfurt om man kikar in på Lh's facebook-sida. Kanske inte så konstigt att det inte går att komma fram på telefon då :)
Alla väder-appar visar dock på pyttemängder snö, kan de verkligen hävda 'extremt väder' och neka ersättning då?
Det var kaos i Frankfurt igår. SK638 till Arlanda blev inställt tillsammans med gissningsvis 10-20 andra flyg. Vi fick ta oss hem via Helsingfors med en kortare hotellnatt på fyra timmar och sedan fakiren till Arlanda.

Vad avser vädret är det min fråga också, kan verkligen snö i december i norra Europa konstituera extraordinära omständigheter?
 

Zniper

Medlem
Hej!

Jag flög eller rättare sagt skulle flyga Arlanda-Kalmar igår men när vi närmade oss Kalmar så fick vi cirkla i nästan 25min pga att dom inte kunde få landningsbanorna tillräckligt plogade så tills slut landade vi i Ronneby istället och där blev det busstransport till Kalmar. Skulle ha landat 15:30 med SK195 i Kalmar. Var framme i Kalmar med bussen strax innan kl 19.00. Förseningen var ca 3.5h. Skickade in ett claim till SAS nu på morgonen och har redan fått ett svar där dom säger att

”Vad bra att du hör av dig när din resa inte går som planerat.

Flight SK195 blev omdirigerad till Ronneby då landningsbanorna i Kalmar var för hala för att planet skulle kunna landa på ett säkert sätt. Förseningar som uppstår på grund av väderrelaterade omständigheter anses vara så kallad extraordinära omständigheter vilket innebär att jag tyvärr inte kan kompensera dig och din dotter i enlighet med EU261/2004.

Har ni däremot haft extra utgifter för t.ex. mat och dryck under förseningen hjälper jag er gärna med dem.

Maila mig i sådana fall kvitton så anordnar jag en överföring snarast.

Ha en fin dag!

Med vänliga hälsningar,XXX”

Är det verkligen extraordinära omständigheter att det snöar på vintern och att det ger halka? Jag tror snarare att dom inte skickade ut plogbil och liknande i tid.
 

agehall

Medlem
Ställ er frågan "På vilket sätt kan ett flygbolag styra över snöröjning på en flygplats?" - däri anser jag att svaret ligger. Det är ju inte flygbolagen utan snarare operatörerna av flygplatsen som ställer till det här (i 99.9% av fallen iallafalll).

Det står er ju fritt att pröva detta i domstol, men jag tror det är dit ni måste om ni vill försöka pröva detta.
 

palmen

Moderator
Hej!

Jag flög eller rättare sagt skulle flyga Arlanda-Kalmar igår men när vi närmade oss Kalmar så fick vi cirkla i nästan 25min pga att dom inte kunde få landningsbanorna tillräckligt plogade så tills slut landade vi i Ronneby istället och där blev det busstransport till Kalmar. Skulle ha landat 15:30 med SK195 i Kalmar. Var framme i Kalmar med bussen strax innan kl 19.00. Förseningen var ca 3.5h. Skickade in ett claim till SAS nu på morgonen och har redan fått ett svar där dom säger att

”Vad bra att du hör av dig när din resa inte går som planerat.

Flight SK195 blev omdirigerad till Ronneby då landningsbanorna i Kalmar var för hala för att planet skulle kunna landa på ett säkert sätt. Förseningar som uppstår på grund av väderrelaterade omständigheter anses vara så kallad extraordinära omständigheter vilket innebär att jag tyvärr inte kan kompensera dig och din dotter i enlighet med EU261/2004.

Har ni däremot haft extra utgifter för t.ex. mat och dryck under förseningen hjälper jag er gärna med dem.

Maila mig i sådana fall kvitton så anordnar jag en överföring snarast.

Ha en fin dag!

Med vänliga hälsningar,XXX”

Är det verkligen extraordinära omständigheter att det snöar på vintern och att det ger halka? Jag tror snarare att dom inte skickade ut plogbil och liknande i tid.
Väder är extraordinärt (eller force majure) då det ligger utanför flygbolagets kontroll. Vad menar du att sas skulle göra här för att undvika detta? Det är inte sas something plogar banan och ser till att allt är ok.
Att det snöar i världen är inget konstigt i sig men ligger utanför flygbolagets kontroll.
 

palmen

Moderator
Tack, men de säger nej... Det är Thai de bokat om oss med.
De säger att det beror på snö, men det går ju en flight till Frankfurt 18:50?
Även om vissa flighter går så kan det vara snö eller annat. Det händer tex vid dåligt väder att start och landning tillåts men med mycket större avstånd mellan starter och landningar vilket gör att färre plan kan komma iväg och då riskerar att ställas in.
Kan också vara så att de kanske bara har hälften av banorna igång för att de inte hinner ploga alla banor samtidigt och fokuserar på att kunna operera med nedsatt kapacitet istället.
 
Toppen