Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Hafermann

Medlem
Jag var igår på Karlavägen 108 i Stockholm vet inte vad stället heter
Hade med mig foto men det dög inte satt lite snett på bilden, det finns en fotoautomat i lokalen så det var bara att ställa sig i kön, och sedan köa igen för att få handlingarna godkända för att få könummer till ansökningsluckan.
Jag hade missat att ta kopia på passets uppslag med fotot, de fixade de för 5kr.
Hade med mig kopior på SAS bokningen samt kopior på Hilton bokningarna, dessutom ville de ha resrutten skrivit på baksidan av flygbokningen och varför jag reser till Kina
För engångs skull höll jag käft, skrev det som står på SAS bokningen och skrev turistbesök, damen godkände detta, visumet är klart om 4 dagar.
Besök varade i 50 minuter och 1230kr fattigare men det blev några SAS EB poäng på kommunist statens ockerpris.

Hade de börjat med fingeravtryck?
 

011430121

Medlem
Jag skulle hämta mitt pass idag den 7:e, var runt klockan 11,00 och damen vid inskrivningen sa att de hade inga pass klar idag och viste inte när de skulle ha passen klara, om jag förstod henne så var någon sjuk på ambassaden. De skulle skicka SMS när passet var klart.
Vid 15 tider ringer en dam och säger at passen är inte klara och hon undrar när jag skall åka, inte förrän i mitten av januari säger jag, och undrar om jag kan hämta den på måndag eller tisdag nästa vecka, jag vet inte om det blir klart nästa vecka säger hon! Jag behöver inte passet före min USA resa i början av januari, hoppas att de hinner bli klara innan.
 
Ska till Nordkorea och behöver Kinavisum för två inresor, dit- och hemresa. Vid två inresor - anges "Date of arrival" som ankomstdatum på inresa 1 och "Date of departure" som avresedatum för inresa 2?
 

Tonton

Medlem
Ska till Nordkorea och behöver Kinavisum för två inresor, dit- och hemresa. Vid två inresor - anges "Date of arrival" som ankomstdatum på inresa 1 och "Date of departure" som avresedatum för inresa 2?

Ska du stanna en längre tid i Kina, eller bara ha en kortare layover/stopover? Baserat på hur länge och var i Kina du ska så behöver du ej visum.

Som svar på din faktiska fråga, hur du fyller i din ansökan, så är jag osäker.
 

Hafermann

Medlem
Jag har problem med konsulatet i Göteborgs sida bio.visaforchina.org. När jag påbörjar min digitala ansökan som ska fyllas i innan bokning av möte, så går det inte att fylla i samtliga fält på förstasidan. Därmed kommer jag inte vidare och kan heller inte boka möte som önskat då det inte går utan ifylld ansökan. Någon annan som stött på detta? Har mailat ikväll men vet inte hur jag bäst bemöter detta?
 

intuition

Medlem
OMG.
Den nuvarande visa-processen är hemsk. Finns det verkligen inget papper-formulär längre? Nu sitter jag och fyller i en 10-stegs ansökan på webben, som är mycket mer omfattande än någonsin tidigare. Den är långsam.
Så ska det laddas upp en bild som ska vara rätt på pixlarna när. Men när måtten är korrekta i cm / verklig storlek avvisas bilden av deras automatik. jag får manipulera och beskära. Sedan är bilden av för hög kvalitet (!) och jag får försämra den så att den accepteras. Och när man väl är klar så ska det i alla fall lämnas in ett bild på foto-papper vid den fysiska ansökan.... Hur f-n ska det gå till? En hårdkomprimerad 300px stor bild går inte att skriva ut med någon som helst kvalitet. Eller ska man lämna in en helt annan bild?
 

Grusja

Medlem
OMG.
... Eller ska man lämna in en helt annan bild?
Fick mitt M-visum igår. Den här gången har de faktiskt inte varit så petiga med ögonavstånd mm. Jag körde oldstyle, tog mig till en fotobutik, fick högupplösta bilder där (både elektroniskt och på pappret alltså) och sen komprimerade jag dem till under 120 kb. Ska du lämna din ansökan i Göteborg eller Stockholm? Finns en fotokiosk på visumcentret i Göteborg iaf så man kan lösa det hela på plats. Visumblanketten är ett rent helvete jaja.
 
Toppen