Senaste nytt

Stämmer flygbolag efter att ha utlovat champagne men serverat mousserande vin

Palazzi

Medlem
Nästan så att man misstänker att han bokade bara för att sedan kunna stämma? Synd att man inte bor i Nordamerika; Champagne på Sunwing hade man ju vetat att det var ett typo..
 

AABack2ARN

Medlem
Det här skulle ju kunna bli riktigt intressant :)

Personligen tror jag Sunwings advokater kommer hävda att det är underförstått att champagne betyder mousserande vin i Nordamerika (det är väldigt ofta använt på det sättet i just USA). Jämför lite hur många amerikanare fortfarande kallar att kopiera för "to xerox" oavsett vilket varumärke kopieringsmaskinen har.

OM domstolen dömer i Sunwings favör hoppas jag att Champagnehusen i Frankrike gör en motstämning utan dess like mot felaktigt nyttjande av deras varumärke.
 

Guiden

Medlem
Det här skulle ju kunna bli riktigt intressant :)

Personligen tror jag Sunwings advokater kommer hävda att det är underförstått att champagne betyder mousserande vin i Nordamerika (det är väldigt ofta använt på det sättet i just USA). Jämför lite hur många amerikanare fortfarande kallar att kopiera för "to xerox" oavsett vilket varumärke kopieringsmaskinen har.

OM domstolen dömer i Sunwings favör hoppas jag att Champagnehusen i Frankrike gör en motstämning utan dess like mot felaktigt nyttjande av deras varumärke.
Det finns faktiskt några tillverkare i Kalifornien som får kalla sina mousserande viner Champagne pga en lite lustig del av Versaillefreden. 2006 kom USA och EU överens om att inga nya tillverkare får använda "Champagne" men de som gjort det tidigare fick fortsätta göra det.

What's the story with the use of the word "Champagne" on American products? | Ask Dr. Vinny | Wine Spectator

The 100-Year-Old Loophole That Makes California Champagne Legal | VinePair
 
Last edited:
Toppen