Senaste nytt

Diskussion om drönare nära flygplatser

ante_77

Medlem
Drönarflygning vid flygplats bör klassas som terror och straff utmätas efter detta.

Att leka med säkerheten på flygplatser är jävligt korkat.
 

Jönsson

Medlem
Drönarflygning vid flygplats bör klassas som terror och straff utmätas efter detta.

Att leka med säkerheten på flygplatser är jävligt korkat.
Tänk dig bara den dagen någon kommer på att man kan lasta ett improviserat sprängmedel på en drönare och flyga in i ett flygplan. Det känns för mig verkligen som en tänkbar utveckling, bara någon idiot kommer på det. Nej jag tror att det måste till strängare lagar och ett fullkomligt förbud att flyga med drönare utan licens. Det måste gå samma väg som exempelvis metalldetektorer, som inte får användas utan tillstånd från länsstyrelsen och då endast i det specifika geografiska område som angetts i ansökan.
 

ante_77

Medlem
Tänk dig bara den dagen någon kommer på att man kan lasta ett improviserat sprängmedel på en drönare och flyga in i ett flygplan. Det känns för mig verkligen som en tänkbar utveckling, bara någon idiot kommer på det. Nej jag tror att det måste till strängare lagar och ett fullkomligt förbud att flyga med drönare utan licens. Det måste gå samma väg som exempelvis metalldetektorer, som inte får användas utan tillstånd från länsstyrelsen och då endast i det specifika geografiska område som angetts i ansökan.

Borde bli en icke bonusberättigad resa till Guantanamo för idioterna.
 

RickardG

Medlem
Bara en nyfiken fråga: är det en rimlig proportion att stänga luftrummet när någon sett en drönare? Vad blir effekten av att ett större trafikflygplan krockar med en? Jag tänker närmast på t.ex. fåglar för att ha något att jämföra med. En fiskmås väger väl mer än en normalstor drönare som gemene man verkar köra med, och måsar finns i större antal, närmare själva flygplatsen och i ett större höjdspann.
Eller är det andra anledningar till att man agerar så kraftfullt? Eller har forskning visat att motorer eller annat tar betydligt mer stryk vid en krock med något som är lite hårdare?
 

Agö

Medlem
Bara en nyfiken fråga: är det en rimlig proportion att stänga luftrummet när någon sett en drönare?
En rimlig förklaring kanske kan vara att en drönare rent faktiskt kan användas för att orsaka de problem du nämner. Fiskmåsen däremot är en aning svårare att (fjärr)styra, något man får leva med helt enkelt.
 

RickardG

Medlem
En rimlig förklaring kanske kan vara att en drönare rent faktiskt kan användas för att orsaka de problem du nämner. Fiskmåsen däremot är en aning svårare att (fjärr)styra, något man får leva med helt enkelt.
Menar du risken att någon har för avsikt att styra drönaren på ett sätt som ska träffa ett plan och att det därmed handlar om förebyggande av möjligt terroristdåd? Eller menar du att effekten av en oavsiktlig träff antagligen inte är större än en krock med en större fågel, men att det vore orimligt att stänga luftrummet varje gång man ser en fågel men (hittills) rimligt att stänga luftrummet när någon ser en drönare?
 
Toppen