Senaste nytt

Singapore – Stockholm i Business Class med Singapore Airlines

Redaksjonen

Medlem
IMG_1569-564x211.jpg

Etter noen varme, behagelige dager i Singapore var det klart for returen til mer nordlige breddegrader – denne gangen i Business Class ombord på en av Singapore Airlines 14 Airbus A350-900. Med avgang 00:20, får man full utnyttelse av dagen i Singapore, og også store deler av kvelden, som kan være gunstig dersom man skal delta på en firmamiddag eller lignende. Ved denne tiden er det «peak hour» på Changi Airport, men det oppleves aldri stressende og masete slik som nærmest er gjennomgangstema på andre store flyplasser rundt om i verden.

Jeg ankom Changi Airport ca. 21:30 og ble sluppet av på terminal 3 hvor jeg sjekket inn på en av First/Suites skrankene siden det var litt kø foran meg på Business innsjekk. Jeg hadde også en separat billett til Oslo Lufthavn Gardermoen på egen bestilling, men fikk uproblematisk sjekket inn min bagasje hele veien til Oslo.

IMG_1541-489x720.jpg


Fra innsjekk gikk turen via det automatiske immigrationsystemet hvor man man scanner sitt pass og siden en av tomlene. Akkurat slik det er ved ankomst på Changi. Da er det dog ikke automatisk system, men tommelscanning.

På Changi er sikkerhetskontrollen ute ved gatene, og det betyr at man lynraskt befinner seg inne blant alle de mange tilbudene flyplassen har. Vi i Business Class skal skrive en egen artikkel om dette på et senere tidspunkt.

Midt i terminal 3 finner man Silver Kris Loungen i andre etasje og etter en rulletrapptur er det bare å svinge til venstre, og så geleider personalet deg enten til den svært omfangsrike Silver Kris loungen evt. til First Class eller The Private Room. Sistnevnte er dedikert for dem som reiser i Suites eller på First Class med Singapore Airlines.

IMG_1538-480x720.jpg


IMG_1542-e1496999094317-480x720.jpg


IMG_1543-480x720.jpg


Denne kvelden var loungen fylt til randen med gjester, men etter litt leting fant jeg en plass i et stille hjørne og fikk meg litt salte nøtter og et glass Champagne siden jeg ikke ville ødelegge matlysten på flyturen siden jeg hadde bestilt en av mine favoritter fra Singapore Airlines tjeneste Book the Cook. Ca. 23:30 tok jeg turen innom et av toalettene og fikk skiftet til klær som var mer velegnet for de breddegrader jeg skulle tilbake til. Deretter ruslet jeg jeg mot gate B3 hvor SQ362 skulle gå fra. I forkant av B-gatene er det en rommelig og effektiv security check. Da jeg ankom gaten begynte boardingen med en gang, og som reisende i Business Class var det bare å gå rett ombord, men da mitt boardingkort ble scannet kom det pipelyder fra maskinen og jeg fryktet det verste – downgrade?!

Gatepersonalet kunne opplyse om at mitt sete – 11K hadde en malfunction på underholdningssystemet og at de hadde forsøkt å fikse dette flere ganger, uten hell. Jeg fikk tilbud om et annet sete, men takket nei siden dette var en nattflyvning og da er det fokus på søvn og ro for min del. Ved denne gaten var det en egen finger for Business Class-passasjerene, og det er jo fint siden man slipper all trafikk forbi setet fra dem som reiser i i de andre klassene. Inflight supervisor, Sam var verdens hyggeligste mann og beklaget situasjonen med underholdningssystemet. Etter noen minutter kom en tekniker med gul vest og forsøkte å løse problemet som lå i at fjernkontrollen med berøringsskjermen ikke kommuniserte med skjermen foran meg.

IMG_1546-720x480.jpg


Han greide ikke å fikse problemet. Men Sam ønsket å gjøre et forsøk så fort vi var kommet opp i lufta. På dette tidspunktet var varm klut og et glass Champagne (Charles Heidsieck Brut Réserve) avlevert ved mitt sete – også litt påfyll før vi taket mot rullebanen.

IMG_1569-720x480.jpg


Plutselig dukket Sam opp med en liten lapp hvor det stod 18F. «Jeg har blokkert 18F for deg. Jeg synes du skal spise og se litt film, og så komme tilbake til 11K når du vil sove. Jeg rer opp med en gang, Mr. Holm.» Dette synes jeg var et prisverdig initiativ.

IMG_1551-720x480.jpg


Selve setet er bredt og det er meget god plass til å legge fra seg småsaker i ulike oppbevaringsrom.

IMG_1561-480x720.jpg


De støyreduserende høretelefonene ligger i et eget rom og bordet feller man opp fra siden. Enkelt og greit.

IMG_1563-720x480.jpg


På siden, i hodehøyde finnes leselamper – faktisk 3 ulike LED-lamper som lyser i ulike vinkler og de kan justeres i styrken. Dermed får du skreddersydd lyset til boken du eksempelvis leser.

IMG_1567-720x480.jpg


Når man sitter i setet ser man ikke sine medpassasjerer med mindre man lener seg frem. Dette er etter mitt syn perfekt og konfigurasjonen 1 – 2 -1 er en god idé. De midtre setene passer nok best for dem som reiser sammen, men også her kan man selvsagt felle opp en skillevegg for mer privatliv. Selve kabinen føles og ekstra luftig siden overheadbins kun er over vindussetene.

IMG_1627-720x480.jpg


Etter take-off og litt klatring mot marsjhøyde flyttet jeg meg til til 18F og fikk servert en Singapore Sling sammen med en liten skål med varme nøtter. Drinken var ganske raust blandet etter mine begreper men gikk ned som sovemedisin.

IMG_1594-720x480.jpg


Etter få minutter ble bordet dekket på med hvit duk og skikkelig bestikk lagt frem – ikke slik forminskede gaffler, kniver og skjeer, men ordentlige varer. Forreten kom kjapt i form av Crab Meat Salad with mango salsa and herb vinaigrette.

IMG_1621-720x480.jpg


IMG_1622-720x480.jpg


Jeg valgte også hvitløksmarinert brød til. Den var velsmakende. Til denne hadde jeg et glass 2016 Mud House Sauvignon Blanc fra New Zealand. Den fungerte såpass bra med forretten at jeg valgte å fortsette med den til min hovedrett fra Book the cook, som var Lobster Thermidor.

IMG_1624-1-720x480.jpg


Og det må jeg si, jeg imponeret over hvor velsmakende og korrekt denne var tilberedt. Her må jeg virkelig gi full honnør for en suveren rett. Fra Book the Cook har man man flere 10-talls retter å velge blant, men siden det var midt på natten Sinagapore tid ønsket jeg ikke fylle magen med en tung, blodig biff – uansett hvor fristende det var. Jeg kan i hvertfall sterkt anbefale Lobster Thermidor. Etterhvert ble tallerken fjernet og desserten servert – og det var Raspberry Millefeuille – flaky puff pastry with raspberry sauce.

IMG_1631-720x480.jpg


Den var helt ok, men føltes litt som et «samlebåndsprodukt». Etter dette tok jeg en liten ostetallerken med; «emmenthal, garlic cream and smokes mozarella served with garnishes. Det var godt, og jeg valgte på dette tidspunktet å avslutte etegildet og returnerte til mitt opprinnelige sete 11K som var klargjort for natten.

IMG_1641-1-480x720.jpg


Nå må det også nevnes at «standardrettene» som sereveres ombord også var attraktive. Du kan se flere detaljer på bildene.

IMG_1728-480x720.jpg


IMG_1729-480x720.jpg


IMG_1730-480x720.jpg


IMG_1731-480x720.jpg


IMG_1732-480x720.jpg


IMG_1733-480x720.jpg


IMG_1734-480x720.jpg


IMG_1735-480x720.jpg


IMG_1736-480x720.jpg


IMG_1737-480x720.jpg


IMG_1738-480x720.jpg


IMG_1739-480x720.jpg


IMG_1740-480x720.jpg


Vel tilbake i 11K spente jeg på meg beltet som inneholder en airbag. Jeg kjenner ikke detaljene rundt hvordan dette funker, men velger å tro det har en fordelaktig funksjon i en uheldig situasjon.

IMG_1615-720x480.jpg


Jeg la puten på plass og tok på meg teppet og sov ganske så bra. Heldigvis har ikke Singapore Airlines en veldig varm kabin. Det var varmere enn på mitt soverom, men helt ok å sove med klærne på. Jeg sov nok nærmere 6 timer – litt til og fra og skrudde også på «do not disturb skiltet» som man kan gjøre fra sitt sete. Knappen ligger ved siden de ulike seteinnstillingene. Jeg kunne nok ha ønsket meg en ekstra overmadrass siden man ved hoftepartiet kjenner baksiden på setet litt. Singapore Airlines seng lages ved at man feller seteryggen frem og ligger på baksiden av der man sitter.

På bulhead (rad 11 eller19 på Airbus A350) er setet litt bedre i form av at man ikke bare har en litt trang «hule» å putte bena inn i når man ligger ned, men faktisk har hele setebredden og kan skifte sovestilling uten å å butte i noen av veggene.

IMG_1556-720x480.jpg


Rad 11

IMG_1613-480x720.jpg


Rad 18

IMG_1655-720x480.jpg


Rad 11

IMG_1596-1-720x480.jpg


Rad 18

For øvrig er setet på Singapore Airlines sitt nyeste businessclassprodukt svært godt. Det er bredt, det gir god separasjon fra øvrige passasjerer og det eneste man i så mate savner er muligheten til å lukke døren – men dette finnes jo på Suites-produktet. Dog synes jeg at det nye business class produktet gir langt bedre avskjerming enn det tidligere produktet. Setet byr nå også på en god «recliner/movie-posisjon». Ved å sitte på sete 11K er man lengst unna både toalett og galley. 11A har noe toalett-trafikk siden toalettet er på den siden, og rad 19 eller i nærheten av denne bør unngås på nattflyvninger. Jeg våknet når vi hadde begynt innflygningen til Moskva og jeg noe omtåket ba Sam om en kjapp frokost og han svarrte; «what do you want, sir?» og sa, «well, something easy, some fruit, croissant, juice and black coffee».

IMG_1643-1-720x480.jpg


Det gikk ikke mange minuttene før dette var i orden og jeg forsikret Sam om at jeg skulle spise hurtig. «- Please don´t rush, mr. Holm. We have time». Og etter at frokosten ble ryddet gikk det ikke mange minuttene før final approach mot Moskvas Domododevos flyplass. Jeg rakk en kjapp trur innom toalettet og fikk freshet meg opp med tannpuss etc. Singapore Airlines deler ikke ut komplette amenity kit i business class, men før avgang ble det delt ut sokker, tøfler og eyeshade og i tillegg finnes det et bra utvalg av ting man har behov for på toalettene, slik som fuktighetskrem og tannbørste for å nevne noe.

IMG_1591-720x480.jpg


Vi landet på rutetid i Moskva, og etter få minutter var jeg ute av flyet ganske hurtig sammen med alle personlige eiendeler. Regelverket tilsier at alt må fjernes fra kabinen og glemmer du noe ombord sørger russiske myndigheter for at dette fjernes. Transit på denne tiden av døgnet er ikke noe man ønsker seg, men siden jeg satt helt foran kom jeg kjapt av flyet og tror jeg var første passasjerer i transit til Stockholm. Etter dokumentsjekk x 2 og security tok jeg turen opp til loungen som denne morgenen var nesten folketom. Det ble en kopp kaffe latte og litt vann før det var klart for ny boarding fra gate 13A. Tilbake i flyet hadde jeg nå sete 11A.

IMG_1646-1-720x480.jpg


Tidligere inflight supervisor Sam spurte om jeg ønsket å bytte til dette setet siden passasjeren som hadde dette fra Singapore til Moskva hadde gått av flyet. Det takket jeg ja til, og nå kunne jeg nyte mer av alt det gode innholdet og ikke minst det suverene brukergrensesnittet i underholdningssystemet Kris World. Skjermen på 18 tommer er lyssterk og god å se på.

IMG_1651-720x480.jpg


Man navigerer seg gjennom en smarttelefonaktig fjernkontroll med berøringsskjerm som også har noen knapper på seg. På denne korte turen til Arlanda fra Moskva rakk jeg ikke å se en film, men jeg konstaterer at utvalget var bra med en rekke nye film og serie-titler samt et godt utvalg av musikk. En kul detalj er at man kan pare sin mobiltelefon med setet slik at man enkelt kan navigere i Kris World-systemet med egen telefon. Dette fungerte utmerket med min Samsung Galaxy S7. Dette er også en funksjon som er tilgjeneglig Premium Economy. Turen videre til Stockholm denne tidlig lørdag morgen foregikk i pent vær, og etterhvert åpenbarte Stockholmsskjærgården seg og vi landet pent og takset inn til en av de ytre F-gatene.

IMG_1658-480x720.jpg


Jeg tok turen op i SAS-loungen mens jeg ventet på min forbindelse videre til Oslo. Og heldigvis kom bagasjen helt frem – selv om det var en separat booking. Som jeg har skrevet tidligere, er den nye ruten mellom Stockholm og Singapore et kjærkomment tilskudd, men i den ideelle verden skulle Moskva-øvelsen ikke vært der. Men på den annen side, så er det billigere å fly denne ruten til Singapore enn f.eks. via København, og vi i BusinessClass-redaksjonen håper og tror at reiseglade skandinavere sørger for så godt belegg på denne ruten at man ikke behøver å fly via Moskva. Singapore Airlines har et svært godt business class produkt som ligger langt foran de fleste andre flyselskaper. Ikke bare er selve business class produktet svært godt, men servicen og øynene for detaljer gjør at man ikke bare føler seg som en passasjer, men som en ønsket gjest ombord.

Les mer >>
 
Toppen