Senaste nytt

Rapportering från Ethiopian Airlines inaugural fligh Stockholm - Oslo - Stockholm, 27 mars 2017

Brandten

Medlem
Har sugproppsfäste att låna ut för detta eminenta uppdrag, tyvärr i uppsala så kanske svårt att få över den om vi inte har nån här som kan leka transportbolag.
Grymt tack! Kollegan bor i Uppsala annars är jag på Arlanda varje helg på planespotting.

PM dig för att styra upp.
 

Brandten

Medlem
Fick mail igår att min flight was cancelled. Loggade in och fick detta meddelande.
upload_2017-3-17_10-38-35.png


Ringde och det visade sig att jag fått hjärnsläpp när jag bokade och valde "put on hold" (utan att betala). Gjorde en ny bokning nu med samma platser som ovan. Tur för mig så hade priset sjunkit till 2091kr t/r. :)
 

Brandten

Medlem
ExpertFlyers seatmap säger 13 säten bokade till OSL, medan 11 är bokade på flighten tillbaka.
Tack så mycket, kör en test på ditvägen. @Timotey fick du mailet och ska du testa uppgradering?

Edit: Puh och tack och lov för att jag glömde bocka i "I confirm that I accept the terms of service" så inte betalningen gick igenom. Hade nämligen lekt med spakarna och råkat ge 250USD på ditresan samt 400USD på hemresan. :eek:

Edit2: Ok det gick att köra cancel om det hade gått igenom enligt ovan.
Untitled.jpg
 
Last edited:

Timotey

Medlem
Var på plats hos ET på Arlanda idag (blev inbjuden till deras kontor) och snackade om flygningen. Tror jag ordnade så vi kan stanna kvar ombord efter avstigning (för andra pax) i Oslo. Skriver mer från datorn från hotellet senare. Snart flight mode här nu. :)
Låter skoj, möts vi upp på Arlanda du och jag innan boarding?
 

Brandten

Medlem
Låter skoj, möts vi upp på Arlanda du och jag innan boarding?
Har visserligen bokat P51 parkering från kl06 men har ändå inte bestämt om jag ska sova ute på Arlanda (på hotell alltså) natten innan. Hur som helst så ses vi såklart någonstans innan!

Vet inte varför jag envisas med att skriva så långt men ni som inte orkar läsa kan ju spola till stycket längst ner.

Eftersom jag var lite sugen på att göra något mer än bara sitta på min plats 1h när det först ska rapporteras om första flygningen, så ringde jag ET´s kundtjänst (öppet dygnet runt) innan jag bokade. Den engelsktalande medarbetaren hänvisade mig till att ringa tillbaka till det Svenska kontoret dagen efter för att prata med någon om detta.

När jag försökte ringa på något av de 3 nummer jag fick, så kopplades jag varje gång vidare till den samma engelsktalande supporten i alla fall. Under sista samtalet så fick jag dock informationen om att möta upp på Arlanda på ET´s biljettkontor för att diskutera mina frågor.

Min fråga var egentligen bara om jag/vi kunde få stanna kvar ombord när de sista passagerarna gått av flyget i Oslo för att fota lite, prata med crew, kika i cockpit och testa businessclassstolarna. Som vanligt blir man ju idiotförklarade om man nämner detta för sina närmaste. :rolleyes:

Hur som helst, skulle ikväll till Köpenhamn och hade någon timme extra på Arlanda innan avresa så gick bort till Ethiopian Airlines ticket desk som ligger längst bort i Sky City. Den såg till en början obemannad ut men efter ett diskret ”hallååå?” så dök det upp en person bakom disken. Det visade sig dock vara en mekaniker som inte kunde svara på mycket mer än att han också skulle vara med på första flygningen till Oslo på måndag. Hans supervisor var på väg tillbaka efter att ha vinkat av kvällens ET flight till Vienna. 5 minuter senare dök han upp och båda insisterade på att jag skulle komma in på deras ”kontor” för att diskutera.

Vi satt oss och jag presenterade mig vilket fick supervisorn att direkt utbrista:
”AHHH Mr Brandten, i have you here” och visade på skärmen där min bokning, av någon anledning, redan var uppdukad. Yes thats me sa jag förvånad.

Det var tydligen min businessclass-upgrade-request som dykt upp på skärmen tillsammans med en annan resenär vars namn börjar på T.... han gjorde några knapptryckningar och så försvann rutan. Hmmm…. ?! :D

Jag förklarade min något nördiga hobby att testa flygbolag, stolar, mat, lounger och pratade om alla er andra här inne på BC.se som har samma intresse. Han var mycket intresserad och skulle prata med crew´et för vår flygning, som anländer på lördag kväll för att försöka få igenom vår request. De var mycket glada över att vi ville publicera namn, material, bilder, info etc om deras flygbolag och såg positivt på att vi skulle få stanna kvar ombord efter att alla passagerare gått av för att få prata med crew innan flygplanet bogseras bort på remote parking innan kvällsavgången (som jag ju också är med på).

Ja det var det…. Då får vi bara vänta på:
1) Att uppgraderingen förhoppningsvis går igenom 48h innan.
2) Att crew för vår flight är positiva till det hela.
3) Att OSL inte vill ha bort kärran så fort som möjligt till remote parking då vi troligtvis inte får följa med bogseringen bort.

Ping @Timotey det här kan bli nice! Du hade ju inte så tight connection så vi borde hinna allt vi vill.
Ska ju försöka hinna på möten och jobba i Oslo också så får inte bli för roligt. ;)
 
Toppen