Senaste nytt

Norweigan planerar flyglinjer från Newburgh (New York) och Providence (Rhode Island)

Palazzi

Medlem
Blev inget norden i den iaf - Belfast, Edinburgh, Dublin, Cork och Shannon.

Pressmeddelanden - Norwegian

737 MAX utan ens Norwegian Premium, ren economy only.

Antar att konfigurationen handlar om att planet troligen också flyger vidare inom Europa o/eller USA. Möjligen kan de som enda aktör på direktlinjerna (åtminstone några angivna) ta mycket betalt för Eco-flex.
Antar att man förlorar lika mycket inom Europa, med färre säten, än de skulle vinna på att ha det över Atlanten.
Flygtiden är ungefär som mellan Oslo o Dubai; ca. 7h.

Optimalt, om möjligt, tror jag är att välja en slingning som innebär att 2-3 linjer skulle må bra av business-säten. Finns inte så många sådan rutter, men kan tänkas: Södra Karibien (leisure med mycket pengar) - New York/Boston-Edinburg-Tel Aviv. Kanske även Afrikanska destinationer när en sådan expansion blir aktuell.

Jag tittar på rutterna och ser att de verkar ha valt att lägga en gräns på 2.850nm i sträcka. Dels är det givetvis så att underlaget kanske är bättre i England, men jag tror även man vill ha lite marginal vid motvind. Inte lika lätt att mellanlanda i den riktningen.
Norska västkusten är ungefär samma distans, men sedan spelar man på marginalen.
A321neo kanske är bättre lämpat för Skandinavien.
 

Palazzi

Medlem
Dublin-New York.PNG


1.350SEK T/R New York (nåja...) om jag betalar med mitt kort. Det mindre planet sinkar dock flygtiden så att vi ändå landar på 8h till från Europa (7h hem).
Får de en shuttlebuss till centrala New York (eller iaf närmsta tunnelbanestation) på 1h20min så är det såklart ett alternativ.

Är själv inte så värst intresserad av USA, men en resa till Boston för en god hummer....tja...varför inte.
 

Palazzi

Medlem

Antar att Spanien blir utposten till Sydamerika, men ändå väldigt lång flygtid. Dubbelbyten för en nordbo (som iofs inte prioriterar Sydamerika högt ändå..), om man inte vill just till Buenos Aires eller Cordoba.

Iaf intressant att se hur Norwegian expanderar. Ytterligare 30 B787, 100 B737max o A320neo på beställning, och någonstans måste de väl placeras.
Argentina, Indien, Ethiopien (har nämnts), Sydafrika och sedan expansion på redan existerande marknader.
Tror Europa-expansionen prioriteras ned iom samarbetet med Ryanair. Enligt Italienska medier bekräftas det om bara några veckor.
 

Agö

Medlem
Visa bifogad bild 61323

1.350SEK T/R New York (nåja...) om jag betalar med mitt kort. Det mindre planet sinkar dock flygtiden så att vi ändå landar på 8h till från Europa (7h hem).
Får de en shuttlebuss till centrala New York (eller iaf närmsta tunnelbanestation) på 1h20min så är det såklart ett alternativ.

Är själv inte så värst intresserad av USA, men en resa till Boston för en god hummer....tja...varför inte.
Helt sjukt vad billigt detta är. Kommer garanterat att bli en succé.
 

Homer

Medlem
Antar att Spanien blir utposten till Sydamerika, men ändå väldigt lång flygtid. Dubbelbyten för en nordbo (som iofs inte prioriterar Sydamerika högt ändå..), om man inte vill just till Buenos Aires eller Cordoba.

Iaf intressant att se hur Norwegian expanderar. Ytterligare 30 B787, 100 B737max o A320neo på beställning, och någonstans måste de väl placeras.
Argentina, Indien, Ethiopien (har nämnts), Sydafrika och sedan expansion på redan existerande marknader.
Tror Europa-expansionen prioriteras ned iom samarbetet med Ryanair. Enligt Italienska medier bekräftas det om bara några veckor.


Förutom pris är väl direktflyg väl vitsen med norsken, och det är ju det som Kjosan pratat om


Norwegian kan komme til å fly mellom Buenos Aires og Oslo, London og Paris i løpet av de neste tolv månedene
Vil fly til Argentina for en fjerdedel av dagens pris - Norwegian Air Shuttle - Børs og Finans - E24
 

maswan

Medlem
Visa bifogad bild 61323
Får de en shuttlebuss till centrala New York (eller iaf närmsta tunnelbanestation) på 1h20min så är det såklart ett alternativ.

Metro north pendeltåg med hygglig frekvens är ju inte långt borta, på andra sidan floden. Även om det skulle ta lite längre totaltid ner till grand central, så skulle jag nog hellre ta det än att sitta över en timme i buss. Får vi hoppas på både och?
 

Palazzi

Medlem
Metro north pendeltåg med hygglig frekvens är ju inte långt borta, på andra sidan floden. Även om det skulle ta lite längre totaltid ner till grand central, så skulle jag nog hellre ta det än att sitta över en timme i buss. Får vi hoppas på både och?

Fast, det är även 15min till Salisbury Hill, från flygplatsen, innan resan "börjar" till Hoboken. Det tar 1h20min på nästa sträcka, och frekvensen är 1x/2h. Sen är det 30min till Times Square (bara ett exempel). Med byten och otur är det 4h.

Buss ser jag som ända rimliga alternativen. Finns en Shortline-avgång från Newburgh, men även där är det tidsödande.
Ser det som givet att en sådan buss kommer. Det är samma tid som Skavsta-Stockholm.
 

Palazzi

Medlem
Förutom pris är väl direktflyg väl vitsen med norsken, och det är ju det som Kjosan pratat om


Norwegian kan komme til å fly mellom Buenos Aires og Oslo, London og Paris i løpet av de neste tolv månedene
Vil fly til Argentina for en fjerdedel av dagens pris - Norwegian Air Shuttle - Børs og Finans - E24

Intressant. Ännu längre linjer alltså....

Själv har jag passerat smärtgränsen för direktflyg ner till Buenos Aires, men de flesta verkar föredra det oavsett reslängd.

Är lika långt mellan Oslo o Buenos Aires som mellan Dehli o San Fransisco. Med 787-9, med något lägra hastighet än vissa andra flygplanstyper, är det 15h.
Undrar var folks smärtgräns går för en resa med Norwegian (eller vissa andra bolag i ekonomiklass).

Blir intressant att följa oavsett :)
 

RickardG

Medlem
Visa bifogad bild 61323

1.350SEK T/R New York (nåja...) om jag betalar med mitt kort. Det mindre planet sinkar dock flygtiden så att vi ändå landar på 8h till från Europa (7h hem).
Får de en shuttlebuss till centrala New York (eller iaf närmsta tunnelbanestation) på 1h20min så är det såklart ett alternativ.

Är själv inte så värst intresserad av USA, men en resa till Boston för en god hummer....tja...varför inte.
Vad blir kostnaden om man vill åka från Stockholm? Jämfört med låga direktpriser med SAS till Newark som ligger på knappt 3000 kr skulle det vara intressant hur mycket mindre man behöver betala, om man accepterar ett byte och hamna längre bort från NYC.
 
Toppen