Blev inget norden i den iaf - Belfast, Edinburgh, Dublin, Cork och Shannon.
Pressmeddelanden - Norwegian
737 MAX utan ens Norwegian Premium, ren economy only.
Antar att konfigurationen handlar om att planet troligen också flyger vidare inom Europa o/eller USA. Möjligen kan de som enda aktör på direktlinjerna (åtminstone några angivna) ta mycket betalt för Eco-flex.
Antar att man förlorar lika mycket inom Europa, med färre säten, än de skulle vinna på att ha det över Atlanten.
Flygtiden är ungefär som mellan Oslo o Dubai; ca. 7h.
Optimalt, om möjligt, tror jag är att välja en slingning som innebär att 2-3 linjer skulle må bra av business-säten. Finns inte så många sådan rutter, men kan tänkas: Södra Karibien (leisure med mycket pengar) - New York/Boston-Edinburg-Tel Aviv. Kanske även Afrikanska destinationer när en sådan expansion blir aktuell.
Jag tittar på rutterna och ser att de verkar ha valt att lägga en gräns på 2.850nm i sträcka. Dels är det givetvis så att underlaget kanske är bättre i England, men jag tror även man vill ha lite marginal vid motvind. Inte lika lätt att mellanlanda i den riktningen.
Norska västkusten är ungefär samma distans, men sedan spelar man på marginalen.
A321neo kanske är bättre lämpat för Skandinavien.