Senaste nytt

Fördel att sitta långt bak i flyget?

nissefalk

Medlem
De fördelarna jag ser har ju nämnts redan, men, min erfarenhet är att längre bak kan man oftare få en plats ledig bredvid om planet inte är fullt, jag brukar ibland boka plats längre fram och vid boarding fråga om det finns några lediga rader längst bak och då gå till den raden istället, har ett par flygningar de senaste åren då jag fått en hel rad för mig själv och kunnat ligga ner och sova vilket ju är helt perfekt, en av dessa gånger försökte jag med BA att betala för att uppgradera till både Business och Premium Economy men fanns inga platser men fick då som sagt en hel rad på 3 säten för mig själv vilket kändes lite som en bonus mot att ha betalat för Premium Economy

Nackdel, när det blir turbulens så gungar det helt klart mer längre bak i planet, speciellt på en Airbus A340-5 eller 600 och den stora nackdelen speciellt i Mellanöstern och Africa är att man kommer av planet sist och har då 250 plus passagerare framför sig i immigration....
 

RickardG

Medlem
De som inte överlevde den kraschen var väl personer som inte hade satt fast säkerhetsbältet och "ramlade ur" planet vid landning.
Minns jag rätt var det en ganska bisarr olycka där flygvärdinnorna som var fastspända slungades ur tillsammans med stolar och allt, några andra som inte var fastspända längst bak flög också ut men överlevde, men jag tror att en av dessa blev överkörd av en brandbil på väg dit för att släcka...
 

palmen

Moderator
Minns jag rätt var det en ganska bisarr olycka där flygvärdinnorna som var fastspända slungades ur tillsammans med stolar och allt, några andra som inte var fastspända längst bak flög också ut men överlevde, men jag tror att en av dessa blev överkörd av en brandbil på väg dit för att släcka...
Jo det är vad mitt minne säger också att de som inte överlevde hade blivit påkörda av räddningsfordon. Om man hamnar i en krasch har man som sagt inte de bästa förutsättningar men G-krafterna man utsätts för är lägre bak jämfört med längre fram och det är ofta som främre delen av planet "går sönder" medan bakpartiet är "relativt" intakt.
Denna film på en 727 som de crashar i öknen visar på hur det kan se ut
 
  • Gilla
Reactions: jsn
Toppen