Du kan ställa ersättningskrav till vilket av dem du vill.Råkade ut för försenat bagage på en resa med SAS till Miami nyligen. Väskorna dök upp drygt ett dygn försenade och under den tiden gjorde vi en rad utlägg för bland annat badkläder och hygienartiklar. Resan är betald med American Express Premium. Jag undrar nu om jag ska kontakta antingen SAS eller American Express för ersättning av våra utlägg?
Du kan ställa ersättningskrav till vilket av dem du vill.
Amex har nog lägre ersättningslimit än SAS skulle jag tro.
Flygbolagets skyldigheter (ersättningsnivå) är enligt Montealkonventkionen eller Warszawakonventionen medean Amex ersättningsnivå begränsas av försäkringsavtalet.
Du kan ställa krav till båda om du vill men jag tror att det finns någon klausul i försäkringsvillkoren där det står att försäkringsbolaget inte ersätter (eller drar av summan) ifall andra parter (i detta fall flygbolaget) ersätter dig.Följdfråga: tar försäkringsbolaget över skadeståndstalan mot flygbolaget om man begär ersättning från försäkringen, eller kan man rent tekniskt sett söka ersättning från båda parter?
Right. Annars hade det ju inte varit helt orimligt att de bara förde talan gentemot flygbolaget själva, så gör ju försäkringsbolag i andra typer av skadeståndsmål..Du kan ställa krav till båda om du vill men jag tror att det finns någon klausul i försäkringsvillkoren där det står att försäkringsbolaget inte ersätter (eller drar av summan) ifall andra parter (i detta fall flygbolaget) ersätter dig.
Köp det ni behöver när affärerna öppnar. Står det efter 6h så kan det ju knappast vara utanför avtalet om du handlar efter 16h30min. Avtalet ger dig rätt att inhandla nödvändiga artiklar tills du har väskan i hand.Jag har fått försenad väska för första gången!!! ÄNTLIGEN!!
Vi landade här i windhoek, Namibia idag kl 16.30 och våra väskor kommer anlända imorgon till hotellet ca kl 12.30. Vi har inte hunnit shoppa ikväll eftersom att butikerna hann stänga efter vi installerat oss på rummet.
Resan är köpt med Santander mitt kort och efter 6 timmar får vi handla saker för 2000 kr per person. Om vi köper saker imorgon kl. 9, kommer försäkringsbolaget då tycka det är för sent? Och tycka att vi lika gärna kunde vänta på våra saker i 3.5 timmar till?
Vi fick korrekt ersättning utan någon diskussion från försäkringsbolaget. Vi hade fått handla för 6000 kr men vi handlade för "bara" 2500 kr.Visa bifogad bild 61313
Det blev en varsin safarimundering till oss!