Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

famhanssons

Medlem
En vän och jag ska försöka hitta 2 F platser på LH vilket är en utmaning i sig. Vi ska betala med vars en Amex 2-for-1 och poäng från våra respektive konton. Dvs. Jag: 90,000 EB + 2-4-1 Vän: 90,000 EB + 2-4-1.

Dock läser jag i reglerna att jag inte kan ringa till Tallin och boka för oss båda samtidigt givet ovan premiser. Dvs vi måste ringa var och en för sig. Funderar över award ava styrning och om det kan vara så j*vligt att, även om vi ringer var och en för sig samtidigt, den ena award F ava:n försvinner då den ena bokningen har gått igenom.

Någon som har ställts inför samma problematik tidigare och har tips på hur ni löste det?
Använd Joels Trålerilåda (awards.nu) så kommer du se om det finns 2 platser dit ni vill (kan även fråga Tallinn). När ni sedan ringer var och en ska det mycket till att en får men inte den andra. Om så är fallet är det bara att cancelera biljetten. Poäng och pengar kommer då tillbaka. Borde inte vara ett stort problem.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

craftbrew

Medlem
Problemet är väl att vi inte har 180,000 EB någon av oss... Skulle hamna på 4500 SEK bara i överföringskostnad, om jag inte missat något dvs.

Testar och ser helt enkelt. Tack för tipsen!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Porsan

Medlem
Har plöjt denna tråden och kanske har missat det, men är det någon som ser någon logik eller system i hur Lufthansa släpper awardbiljetterna i F. Hoppas på biljett GIG-FRA 6/3 och det finns för tillfället 5 platser tillgängliga i F denna avresan. Kan man säga något om sannolikheten, i så fall hur stor chans är det att dom släpper en plats?
 
Har plöjt denna tråden och kanske har missat det, men är det någon som ser någon logik eller system i hur Lufthansa släpper awardbiljetterna i F. Hoppas på biljett GIG-FRA 6/3 och det finns för tillfället 5 platser tillgängliga i F denna avresan. Kan man säga något om sannolikheten, i så fall hur stor chans är det att dom släpper en plats?
Helt omöjligt att säga säkert. Men det finns en plats dagen innan t ex. De släpper inte heller nödvändigtvis alla platser 14/15 dagar innan, det händer att de också släpper platser tätare inpå.
 
Har plöjt denna tråden och kanske har missat det, men är det någon som ser någon logik eller system i hur Lufthansa släpper awardbiljetterna i F. Hoppas på biljett GIG-FRA 6/3 och det finns för tillfället 5 platser tillgängliga i F denna avresan. Kan man säga något om sannolikheten, i så fall hur stor chans är det att dom släpper en plats?

Helt omöjligt att säga säkert. Men det finns en plats dagen innan t ex. De släpper inte heller nödvändigtvis alla platser 14/15 dagar innan, det händer att de också släpper platser tätare inpå.
Men du, det finns ju biljetter från GRU (Sao Paulo) till Frankfurt den 6 mars. Och dessutom tillgängliga bonusresor från GIG till GRU samma dag, t ex 14:55 till 16:00, förvisso i economy men det kompenseras ju sen av First med Lufthansa kl 18:45. Boka det så länge så kan du ju alltid boka om sen om det öppnar upp en plats på direktflyget GIG-FRA.
 
Last edited:

Porsan

Medlem
Men du, det finns ju biljetter från GRU (Sao Paulo) till Frankfurt. Och dessutom tillgängliga bonusresor från GIG till GRU. Boka det så länge så kan du ju alltid boka om sen om det öppnar upp en plats!
Tack för ditt svar. Jo jag såg det, problemet är att tillgänglig connection GIG-GRU (iaf det jag hittat) är för tidigt för att jag ska hinna pga jobb.

Så även om LH har flera obokade platser i F så flyger dom alltså hellre med dessa tomma än att släppa för awardbokning, är det så det brukar vara eller?
 
Tack för ditt svar. Jo jag såg det, problemet är att tillgänglig connection GIG-GRU (iaf det jag hittat) är för tidigt för att jag ska hinna pga jobb.

Så även om LH har flera obokade platser i F så flyger dom alltså hellre med dessa tomma än att släppa för awardbokning, är det så det brukar vara eller?
Alla F-flighter jag har åkt på har haft tomma platser, men jag vet inte om de släppt dessa som award eller inte.
 

Porsan

Medlem
Alla F-flighter jag har åkt på har haft tomma platser, men jag vet inte om de släppt dessa som award eller inte.
Jag förstår. Verkar som sagt inte finnas någon logik överhuvudtaget, man kan ju förstå om dom alltid vill hålla några platser in i det sista för sena bokningar, men att ständigt flyga med flertalet tomma platser hellre än att släppa dessa för upgrade/award känns lite märkligt. Det är ju inte heller helt "billigt" med upgrade/award till F så skulle förmodligen inte bli fullt iaf. Jaja får hålla tummarna att det dyker upp en plats.

Edit: Det är ju även märkligt att det finns tillgång i F från GRU som är en stor affärsdestination men inte från Rio som är liten på affärsresenärer.
 
Last edited:
Toppen