Senaste nytt

AmEx Gold (betal) vs nya AmEx SAS Premium (kredit)

Dafi

Medlem
Hallå BS!

I och med att de SAS-brandade AmEx-korten gått och blivit kreditkort med allt det innebär, tänkte jag att det kunde vara intressant att jämföra dessa med de vanliga betalkorten från AmEx.

Personligen går jag i köptankar vad gäller bostadsrätt, vilket gör att nyttjade krediter i UC ser dåligt ut. Jag är i början av min karriär och så som bostadspriserna ser ut i Stockholm är banker kinkiga.

Hade tidigare funderat på att skaffa ett AmEx SAS Premium, men har på senare tid börjat fundera över AmEx Gold istället. Syftet med kortet för mig är endast att samla EuroBonus-poäng och nyttja detta för enstaka resor/uppgraderingar. Har utlägg då och då, men förväntar mig inte uppnå en spend på 150k/år, såvida jag inte skaffar ett extrakort till flickvännen. Har tidigare använt 2-4-1 men ser det inte som rimligt i år. AmEx Gold ger som bekant ca 9 EB-poäng per 100 kr jämfört med AmEx SAS Premium som ger 15. Årsavgifterna är 1500 (Gold) jämfört med 1000 kr/år.

För oss som inte kommer nyttja krediten och vill ha bra UC-score ser jag få fördelar med kreditkortslösningen. Vad finns det för fler pros/cons mellan korten, och hur ser ni på kredit- vs betalkort?
 
Nyttjade krediter i UC ser dåligt ut.

- - -
För oss som inte kommer nyttja krediten och vill ha bra UC-score ser jag få fördelar med kreditkortslösningen.

Det är väl rapporterat i andra trådar att en outnyttjad kredit ses som positivt? Då klarar man ett likviditetsproblem lättare än om man inte har någon kredit.
 

blobloblo

Medlem
Det är väl rapporterat i andra trådar att en outnyttjad kredit ses som positivt? Då klarar man ett likviditetsproblem lättare än om man inte har någon kredit.

I den bank jag jobbar för så stämmer inte detta. Spelar ingen större roll om krediten är nyttjad eller onyttjad.. Det är ett av dom vanligaste "fällorna" många privatpersoner hamnar i. Man får kredit på byggmax, ikea, ICA osv men inte nyttjar krediten. Ligger fortfarande som en konto-/blankokredit i UC.

edit: Är krediten inte aktuell för användning längre ska man alltid avsluta den. Att säga att man då klarar av ett likviditetsproblem är farligt att resonera imo. Väljer man att betala lån/krediter med andra lån/krediter så kan det gå väldigt fort.
 

Fredrik

Medlem
Har själv nyligen skaffat Premium och har numer ett sexsiffrigt belopp i krediter från kort på min UC. Känns faktiskt inte helt positivt även om den är outnyttjad så jag förstår mycket väl TS.

Hursomhelst, jag valde Premium för att jag räknar med att nå en voucher tillsammans med den högre intjäningen. För mig är det heller inget problem att kortet inte ser ut som ett guldkort(el dyl). Jag vet att det finns olika skäl till att föredra den typen av igenkänning så det kan vara något att tänka på. Paketet av tänkt voucher, fler poäng och 500 kronor lägre i avgift är värt att ha en kredit - för mig.
 

ekf

Medlem
I den bank jag jobbar för så stämmer inte detta. Spelar ingen större roll om krediten är nyttjad eller onyttjad..
Enligt en handläggare på ett större finansinstitut jag pratade med angående bolån nyligen så bryr de sig bara om utnyttjad kredit och var väldigt undrande till att jag fyllt i vad jag hade för godkänd limit på mina kort...
Så uppenbarligen gör olika banker olika...
 

blobloblo

Medlem
Enligt en handläggare på ett större finansinstitut jag pratade med angående bolån nyligen så bryr de sig bara om utnyttjad kredit och var väldigt undrande till att jag fyllt i vad jag hade för godkänd limit på mina kort...
Så uppenbarligen gör olika banker olika...

Tror dig, men detta förvånar verkligen mig.

Det blir ett betydligt större risktagande för banken/institut som ska låna ut pengar. Säg att du söker ett kreditkort med 100' i kredit hos bank X. Samtidigt har du beviljade krediter/blanko för säg 1 miljon i bank Y (överdrivet för att göra en poäng). Men där har du har inte nyttjat 1 kr av din kredit. Samtidigt har du ju rätt att använda krediter upp till 1 miljon om du skulle vilja.

Bank X beviljar din kredit och samma månad spenderar du 1 miljon hos bank Y.. Du ser problemet?
 
  • Gilla
Reactions: ekf

agehall

Medlem
Bank X beviljar din kredit och samma månad spenderar du 1 miljon hos bank Y.. Du ser problemet?
Tycker du ger ett lysande exempel på varför tillgängliga krediter är ett uselt sätt att värdera kunder. De kan ju lika gärna ha kort utan kredit och försätts sig i samma sits..
 

blobloblo

Medlem
Tycker du ger ett lysande exempel på varför tillgängliga krediter är ett uselt sätt att värdera kunder.

Så fort det handlar om utlåning (speciellt utlåning där banken inte har någon säkerhet) sätter sig banken i ett risktagande. Det är pengar banken riskerar att inte få tillbaka. Med ditt resonemang menar du att onyttjade krediter inte ska räknas?

Om du visste att jag hade beviljat en stor kredit till person X. En kredit som person X hade kunnat nyttja när han/hon ville. Hade du lånat ut dina pengar till samma person där risken är stor att du inte får tillbaka pengarna. Samma person kan spendera min och din kredit men kan bara betala tillbaka en av oss. Ingen av oss har någon säkerhet till personen vi lånat ut pengar till. Dom pengarna ser vi inte igen.

De kan ju lika gärna ha kort utan kredit och försätts sig i samma sits..

Vad menar du? Vanliga debitkort? Ja, de går att övertrassera men det är småsummor och försumbart. Menar "betal-amex"? Varför finns det då interna limiter?
 

Dafi

Medlem
Har själv nyligen skaffat Premium och har numer ett sexsiffrigt belopp i krediter från kort på min UC. Känns faktiskt inte helt positivt även om den är outnyttjad så jag förstår mycket väl TS.

Hursomhelst, jag valde Premium för att jag räknar med att nå en voucher tillsammans med den högre intjäningen. För mig är det heller inget problem att kortet inte ser ut som ett guldkort(el dyl). Jag vet att det finns olika skäl till att föredra den typen av igenkänning så det kan vara något att tänka på. Paketet av tänkt voucher, fler poäng och 500 kronor lägre i avgift är värt att ha en kredit - för mig.
Ja, det är främst krediten som jag är rädd ska sätta käppar i hjulen. I övrigt är Premium-kortet bättre för mig sett både till EB-poäng samt årsavgift. Som det ser ut nu kommer jag antagligen avvakta i ett par månader tills bostad är inköpt, för att sedan skaffa Premium. Alternativt skaffa Amex Gold först för att sedan hoppa över till Premium, men har hört att även kreditupplysningar i UC kan vara negativa om banken är på dåligt humör (hört bl.a från Nordea - dock skulle Amex vara relativt ofarlig jämfört med t.ex Lendo. Lendo var deras exempel). I vilket fall som helst är spenden och EB-poäng som uppkommer med korten kanske inte så mycket värt när man sen sitter där utan bostad i diskussioner med banker i trotsåldern...

Om bara det gamla betal-Premium fanns kvar... Undrar hur många färre/fler kunder de får i år pga övergången till kredit.
 
Last edited:
Toppen