Bekymringen for å bli smittet av det mye omtalte coronaviruset (covid19) preger mediebildet verden over. Mange velger å ikke reise med fly, og de økonomiske konsekvensene for flyselskapene er store da fly settes på bakken og destinasjoner tas vekk fra ruteprogrammet.

I løpet av de siste dagene har det kommet nyheter om at SAS kutter sine flygninger til destinasjoner hvor det er påvist coronasmitte. Fra i morgen berøres SAS-ruten mellom København og Hong Kong ved at den opphører inn til videre. Flere norditalienske destinasjoner er allerede kuttet ut. Europas største lavprisselskap, Ryanair har uttalt at de i en periode kommer til å redusere opp til 25 prosent av sine flyvninger. Dette er noen få eksempler. Noen rammes hardere enn andre. Cathay Pacific er blant dem som får svi mest. Halve flåten deres er parkert i Hong Kong. Og i dag kom nyheten at Lufthansa parkerer 150 av sine fly inntil videre. Men flyselskap over hele verden påvirkes av dette i større eller mindre grad.

I denne uhyggen, er det hyggelig å trekke frem tiltak som gjøres for at passasjerene ikke utsettes for unødig risiko. En rekke flyplasser måler passasjerenes kroppstemperatur med en liten scanner før de går ombord, eller ved ankomst til destinasjonen. Men det aller viktigste tiltaket er hygiene. Coronaviruset kan i likhet med andre virus overleve på overflater som dørhåndtak, flyseter. Under kan du se hva eksempelvis Thai Airways og Qatar Airways gjør for å trygge passasjerene mot viruset.

I tillegg er verdt å huske at moderne fly som blant annet Airbus A350 og Boeing 787 har gode systemer for rensing av luften ombord.