Premium economy byr på en hybridløsning mellom economy og businessclass. Et komfortabelt produkt for den prisbevisste og komfortorienterte passasjeren, hevder industrien. Men er det egentlig verdt prisen?

Problemet med premium economy er først og fremst prisen. Ofte kan prisdifferansen til en business class billett være relativt liten. Og det man får i premium economy forsvarer ikke prishoppet fra economy. Langt derifra.

Luftfartsindustrien er i stadige omveltninger, og kampen om kundene er knallhard, særlig kampen om dem som er villige til å betale ekstra for å ha en behagelig flyreise. Går vi noen tiår tilbake var benplassen i economy langt bedre enn hva den er i dag, faktisk så mye 5-7 cm mer benplass var vanlig.

Flyselskapene, i samarbeid med seteprodusenter som f.eks. Recaro, har utviklet flyseter som er slankere, mer ergonomiske og byr på ulike detaljer som f.eks. nakkestøtte. Dette er vel og bra, men den egentlige årsaken ligger i at flyselskapene på denne måten kunne skvise inn flere seterader, ikke gi passasjerene bedre komfort, selv om de hevder dette. Og da blir det naturlig å velge en klasse opp for å ha et snev av komfort.

Et annet bakteppe med Premium Economy er arbeidsgiveres reisepolicy. Mange krever at reisen ikke skal bookes i business class, selv om det ofte bare er snakk om småpenger.

Singapore Airlines som frakter mange forretningsreisende og feriereisende, innførte Premium Economy for noen år siden, og i følge salgssjef for Norden og Baltikum, Henrik Hanevold er de godt fornøyd med salget av Premium Economy setene.

– Jeg kan bare svare for Singapore Airlines her i Norden, men vi er absolutt fornøyd med belegget i Premium Economy på våre ruter fra København og Stockholm. Som forventet er passasjerene en blanding av privatreisende som velger å oppgradere seg til litt ekstra komfort og forretningsreisende som velger mellomklassen som et prisgunstig alternativ pga. policy i bedriftene de jobber for.

– Men prisen er ofte ganske høy?

– Prisen er veldig avhengig av når man bestiller og hvilke bookingklasser som er tilgjengelige. Bestiller man tidlig ligger Premium Economy som oftest plassert omtrent midt mellom økonomiklasse og de billigste billettene i business. Etter hvert som man nærmer seg datoen for avreise kan prisforskjellene noen ganger bli litt annerledes siden de baseres på belegg i hver enkelt klasse. For eksempel kan man noen ganger se at økonomiklasse er nesten fullt mens det fortsatt er mye ledig i premium Economy, og da kan prisforskjellen bli liten. I motsatt situasjon hvor Premium Economy er veldig fullt så nærmer prisen seg Business. De ulike klassene lever til dels sitt eget liv når det gjelder pris, så man ikke si det er en fast forskjell. Hvis både en rabattert Premium Economy og en rabattert Business er tilgjengelige så er forskjellen ganske betydelig, forklarer Hanevold.

– Og hva med selve produktet, er det verdt prisen?

– Vår erfaring er at det er viktig at Premium Economy er klart bedre enn vanlig økonomiklasse, og det ser man enkelt med vårt produkt. Noen selskap har en form for Premium Economy som egentlig bare er en vanlig økonomiklasse med litt ekstra benplass, og da er det vanskelige å synliggjøre forskjellen og å forsvare prisdifferansen, avslutter Hanevold.

Premium Economy produktene varierer veldig, og ser vi på dem som tilbys på interkontinentale flygninger er gjennomgangstema litt bredere seter, bedre muligheter til å legge setet bakover. Dette er kan være ganske ugreit dersom man ikke har sete på første rad i denne seksjonen. Premium Economy produktene inneholder gjerne også servering av Champagne, et litt bedre måltid og færre seter i bredden og ikke minst en egen seksjon i flyet.

Hva synes du om premium Economy? Har du erfaringer – del tankene dine i vårt forum.

Slik er Singapore Airlines sitt Premium Economy produkt. Som man ser er det best å velge fremste rad.

unnamed-1

unnamed

Lufthansas produkt.

Lufthansa-Premium-Economy-Invigningsflygningen-Frankfurt-Washington-Dulles-Boeing-747-8-41-1000x649

Lufthansa-Premium-Economy-Invigningsflygningen-Frankfurt-Washington-Dulles-Boeing-747-8-17-720x480