I forbindelse med at Emirates feiret 5 års jubileum for sin rute mellom Oslo Lufthavn Gardermoen og Dubai, var de på årsdagen innom Oslo Lufthavn i forrige uker sammen med en av sine såkalte Game Changere som bl.a. byr på deres nye First Class. Vi ble med ombord i ett av deres 9 «game changer» fly.

Det var ikke første gang et av selskapets «game changer» maskiner besøkte Oslo Lufthavn, det har skjedd en håndfull ganger, men normalt benyttes disse på ruter til bl.a. Maldivene og Tokyo – fra Dubai. Emirates er i dag det eneste selskapet som tilbyr First Class fra Norge, og i motsetning til flere andre selskap som bygger dette produktet satser Emirates på å tiltrekke seg kunder i det øverste sjiktet ved å ha et First Class produkt som i bransjesammenheng anses å være blant de absolutt beste.

Daglig flyr Emirates med First Class fra Oslo Lufthavn, og normalt sett er det 50 prosent belegg, noe Emirates er godt fornøyd med.

– Hvem er First Class kundene?

– Det er både forretnings- og privatreisende, men det er lite corporate reisende. Vi ser at reisepolicyen i mange norske selskaper ikke tillater First Class, og ofte ikke Business Class, men en forsiktig økende andel gjør det nå fordi vi har jobbet med å fortelle markedet at et Business Class produkt ofte kan være svært hyggelig priset. Vi ser også i økende grad at private velger seg First Class – fra dem som er nygifte og skal på en flott bryllupsreise, eller igjen andre som har spart for å unne seg opplevelsen av uovertruffen service som begynner med at man blir hentet med en luksuriøs privatbil på sin hjemmeadresse før turen går mot Oslo Lufthavn, sier Norgesjef hos Emirates, Terje Grue og fortsetter; – en annen fellesnevner for denne gruppen er at verdsetter god mat, godt drikke, design og rett og slett det gode liv, sier han videre.

Sammenlignet med tidligere produkt er de nye suitene nedtonet i utseende, og fremstår når mer elegante og tidsriktige etter vår mening.

De eksklusive suitene er det kun 3 av i bredden, så det er god plass både i suitene og ikke minst mellom dem. Suitene i midten inneholder flyindustriens første virtuelle vinduer slik at dem som sitter i midten også skal få utsyn. De øvrige suitene har også kikkerter tilgjengelig for dem som ønsker å sjekke ut detaljer man flyr over eller forbi.

De behagelige skinnsetene kan legges med noen tastetrykk ned til en behagelig seng. En artig detalj er den såkalte “zero-gravity” posisjonen man kan sitte å slappe av i. Vi testet, men kom ikke i graityposisjon i løpet av få minutter, dette er nok noe som bør testes på de lengre rutene.

Siden suiten er lukket kan man selv også bestemme temperaturen og ikke minst belysningen. Her er det mulig med skreddersøm av farger og fargetemperatur og palett.

Når det gjelder mat og drikkeutvalg, behøver ikke Suite-passasjerene å trykke på en knapp, eller åpne døren for å be om noe. Nei, det finnes en unik «video-call-funksjon» som setter deg i kontakt med en flyvert. Og maten, ja den serveres til deg gjennom et eget vindu som kan åpnes inn i suiten. Vi testet funksjonen som leseren ser i filmen. God lyd og bilde danner utgangspunkt for en ryddig beskjed til crewet.

Et unik detalj er er at hver suite er utstyrt med et «inspirasjonssett» som inneholder en lærinnbundet notatbok og en penn, et luksuriøst sett med hudpleieartikler fra Byredo og den mye omtalte fuktighetsgivende pyjamasen og Bulgari toalettveske.

Bagasjehyllene i taket skal romme mer enn før, og det er nå også klesskap som er høye nok til å henge opp bukser og andre lengre klær slik at de ikke krølles.

First Class suitene er inspirert av interiøret i Mercedes S-klasse, og det samme luksuriøse temaet vil være å finne på Business Class

Emirates har «fått litt pepper» for sin setekonfigurasjon ombord på deres Boeing B777 hvor man sitter 2 – 3 – 2. Hos konkurrent Singapore Airlines sitter man 1 – 2 – 1, så det sier seg selv at det er mindre plass.

Designet og formen på Emirates sitt nye Business Class sete på Boeing 777 har også hentet inspirasjon fra en moderne sportsbil ifølge Emirates. Med sydd mønster i skinnsetene og ergonomisk justerbare hodestøtter ser det hele elegant ut.

Setet har en avstand (pitch) på 72 tommer og blir nå til et fullstendig flatt sete. Underholdningssystemet styres fra en berøringsskjerm. Man har flere justeringsmuligheter for belysningen, og skjermer som felles opp mellom setene for mest mulig privatliv. Det er nå også kommet et eget rom for skooppbevaring, fotstøtte og en personlig minibar. Seteoppsettet er som før 2 – 3 – 2.

Et nytt Business Class sete er også ventet å dukke opp på de kommende Boeing 777X flyene som dukker opp i 2020. Det er ventet at det blir noe lignende setene på Airbus A380. Det betyr 1 – 2 – 1 konfigurasjon. Noen ytterligere detaljer har ikke Emirates avslørt.

Enn så lenge synes vi business class produktet til Emirates står seg godt i markedet – mange seter i bredden til tross.

Sjekk ut vår film fra Emirates Gamechanger Boeing B777-300ER her.