Ombord på et fly er søvn den ultimate luksus. Særlig er dette viktig på langturene.

Blir du ikke misunnelig på dem som forsvinner inn i drømmeland nesten allerede før take-off? Du kjenner sikkert igjen situasjonen. Din nabo i kabinen lener seg tilbake og finner en bekvem posisjon og sovner inn etter minutter. Selv sitter du time etter time uten å få sove. Ben og ledd verker og irritasjonen over å ikke å få sove gnager. Flyselskapene kjenner godt til problematikken. Det å ikke kunne sove eller slappe ordentlig av på flyreisen er det som flest passasjerer klager over på de lengre flyturene. Flyselskapene forsøker å komme problematikken i møte ved stadig å forbedre forutsetningene for at du skal få best mulig hvile og søvn under turen. Her får du noen eksempler på hva som gjøres og ikke minst hva du selv kan gjøre for å få en mer avslappet reise. Mange av tipsene koster penger i form av at du må pent nødt til å oppgradere til dyrere kabiner, andre råd er gratis.

1. Egen suite
Dette er selvsagt ikke for alle reisende, men les videre – mer jordnære tips kommer senere i artikkelen. I en privat og adskilt suite vil man naturligvis sove svært godt – særlig dersom du velger Etihads First appartments eller deres suite The Residence. Du får en liten «3-roms» med kombinert stue og spisestue, et eget baderom med dusj og et soverom med dobbeltseng. Men det koster deretter. Prisen for en enkeltreise i The Residence starter på omkring 12.000 engelske pund. Dette blir kanskje den dyreste overnattingen du noen sinne har tatt, men så drømmer du forhåpentligvis også «suite dreams».

6ft 10' double bed in Etihad's The Residence

The Residence hos Etihad.

Foto: Etihad

Mange andre flyselskaper tilbyr adskilte suiter og private løsninger. Les mer om dette i vår artikkel Verdens 6 beste First Class suiter.

  1. 2. Flyseter som kan forvandles til en seng

Dette er utvilsomt en av flyindustriens beste oppfinnelser i jakten på bedre komfort i lufta. Det første flysetet som kunne forvandles til en seng kom i 1995. Det var British Airways som startet med konseptet, og nå har det som kjent spredd seg til en rekke flyselskaper. Fortsatt oftest å finne på First Class, men også på Business Class. Selskap som tilbyr løsningen er blant annet SAS (som samarbeider med sengeprodusenten Hästens for å skape en «skandinavisk» soveopplevelse) og eksempelvis Air France, British Airways, Cathay Pacific, Etihad Airways, Qantas, Qatar og Virgin Atlantic.

Fully-flat bed in British Airways First Class

Sov godt – British Airways First Class

Foto: British Airways

En rekke flyselskaper tilbyr en annen variant av en «seng», men som ikke legges ned 100 prosent horisontalt. Vinkelen er gjerne mellom 150 og 170 grader. Dette er velegnet for hvile, men å sove i «bakke» er det ikke optimalt. Det er en løsning som er bedre enn en vanlig stol, men det blir til at man spenner kroppen for ikke å gli ned.

En innovasjon som flere burde se på er det Air New Zealand kaller for «Sky Couch». Her forvandler man tre vanlige economy seter til en sammenhengende seng. Konseptet finnes på selskapets Boeing 787 Dreamliner og Boeing 777-maskiner, og dette har selskapet hatt suksess med siden det kom i 2011. Vi både håper og tror flere selskap vil tenke i denne retningen.

  1. 3. LED-lys som påvirker kroppen

De fleste flyselskap har nå i større eller mindre grad installert unike lyssystem på flyene som benyttes på langrutene. Foruten å skape en behagelig stemning, sørger lys systemene i følge produsentene for at passasjerene sovner lettere inn og våkner opp da da man kan etterligne solnedgang og soloppgang. Kroppens biologiske klokke drar med andre god nytte av teknologien. Og forhåpentligvis blir passasjerene i minst mulig grad plaget med jetlag.

Airspace by Airbus

Airspace-lys fra Airbus

Foto: Airbus

Lyset kan stilles inn på over 16 millioner ulike måter. Man kan skape en varm atmosfære med gule og oransje fargetoner eller en mer kald følelse av gryende morgen om det er det man ønsker. En av de mest populære innstillingene heter «silver moonlight» og lyser opp kabinen som på en måneskinnsnatt. Systemet kan også justeres etter når flyturen starter og ikke minst hvilken retning du flyr. Det kommer nå en enda mer avansert variant av det nye lyssystemet senere i år. Det er en del av prosjektet Airspace by Airbus og vil ha sin premiere i den nye Airbus A330neo-maskinen.

  1. 4. Sengetøy, madrasser og pyjamas

Selv om det nok er flysetets- og sengens kvalitet som er det viktigste, er også det man har på seg når man sover viktig. Om du er nødt til å tilbringe natten på økonomi klasse, blir det å ha myke og romslige klær man kan bevege seg i, ekstra viktig. Ikke glem varme sokker. Men dersom vi går opp i pris og komfort finnes eksempelvis «god natt-pakken» fra Emirates, som inneholder en unik, fuktgivende pyjamas og luksuriøse og behagelige tepper sammen med produkter fra Bulgari.

Emirates' Self-moisturising pyjamas

Emirates ønsker god natt!

Foto: Emirates

Andre kreative løsninger finner vi hos andre flyselskap. Japan Airlines har en madrass med to sider – en hard og en myk slik at passasjeren kan velge. Virgin Australia har madrasser som tilpasser seg dine former og vekt – en variant av den behagelige Tempur-madrassen. United Airlines har lagt ned mye arbeid i å sikre passasjerene på selskapets Business Class (Polaris Class) en god natts søvn. Dette gjøres med unike tepper, behagelig sengetøy, ulike typer puter. En behagelig pyjamas og tøfler følger også med.

  1. 5. Temperatur og luftfuktighet

Vår indre klokke påvirkes også av hvor varmt og fuktig det er. Hvem har vel ikke døset av i den varme sommerluften på balkongen en søndag ettermiddag i sommerferien? Lufthansa har faktisk installert luftfuktere på sine nyere Airbus A380. Man øker luftfuktigheten i kabinen i den perioden når de fleste ønsker å hvile eller sove til 25% og den svenske produsenten CTT Systems uttaler at systemet «forbedrer søvnen, reduserer jetlag og fukter passasjerenes hud og slimhinner under flyreisen.»

  1. 6. Støyreduserende høretelefoner

Noe av det de fleste i et fly mistrives med er støy fra andre passasjerer. En baby som gråter sammenhengende i to timer eller de pratsomme kompisene rett bak deg, er det ikke så mye å gjøre med. Men ved å benytte et par støyreduserende hodetelefoner vil lydbildet fremstå ganske annerledes. Vi anbefaler at du kjøper et skikkelig par som du alltid har med deg på dine flyturer. I de høyere bookingklassene vil du hos mange flyselskaper bli tildelt et par du kan benytte på turen. Men alle hodetelefoner passer ikke til alle ører. Derfor er det lurt å investere i et eget par.

Singapore Airlines offer noise-cancelling headphones

Singapore Airlines er et av selskapene som tilbyr støyreduserende høretelefoner.

Foto: Singapore Airlines

  1. 7. In-flight meditasjon

Underholdningssystemet byr nå på mer enn bare film og TV-serier. Med fokus på mental avslapning og fysisk velvære har flere flyselskap nå begynt å vise innhold med fokus på meditasjon og konsentrasjon. Virgin var et av de første flyselskapene til å tilby dette. British Airways og Delta har også instruksjonfilmer som viser hvordan du kommer i kontakt med deg selv og lærer å slappe av – og ikke minst sover best mulig.

  1. 8. Måltider som passer deg

Et annet relativt nytt tilbud – i de høyere bookingklassene er at man selv bestemmer når maten skal serveres. Og i hvilken rytme man ønsker rettene. Det skal med andre ord ikke være nødvendig å holde seg våken for å spise når flyselskapet ønsker du skal spise. Selskap som tidlig innførte dette var Emirates, Etihad og Qatar. British Airways gjør det antageligvis snart i sin Club World business class.

Her får du til slutt noen tips som kan hjelpe deg med å sove godt på flyreisen:

1. I et par dager før du skal fly bør du forsøke å legge deg og stå opp på samme tidspunkter.

2. Sollys og mosjon er alltid bra, så en løperunde til lunch før du skal fly på kvelden er lurt.

3. Dersom du sitter i et sete som ikke kan legges ned, er det lurt å benytte en pute. Det gir økt komfort.

4. Ta av deg skoene når du flyr. Varme sokker eller støttestrømper er bra.

5. Velg riktig plass i kabinen. Styr unna plasser i nærheten av toaletter eller baren.

6. Spis lette måltider, styr helst unna alkohol. Drikk mye vann.

7. Nyt tiden i lufta. Slå av mobilen og ikke vær online på flyets wifi-system.