Både Airbus og Boeing lanserer sine ekstra lange modeller i år. Men, hva kan vi forvente av disse flyene når vi flyr med dem?

Airbus A350-1000

Først ut i markedet er Airbus A350-1000. Qatar Airways som er lanseringskunden for dette flyet vil ta flyet i mot i løpet av inneværende måned. Nylig gjennomførte flyet en flyvning for å ta bilder sammen med det noe mindre A350-900 (se nedenfor).

Qatar Airways, som er det nasjonale flyselskapet i Qatar, har bestilt 37 fly av A350 som er utstyrt med Rolls-Royce Trent XWB-97 motorer.

A350-1000 er 7meter lengre enn A350-900, hvilket øker den potensielle kapasiteten med 40 passasjerer til totalt 366.

Airbus hevder flyet har plass for 336 passasjerer i en standardkonfigurasjon med tre klasser. Dog kommer Qatar Airways til å ha kun 327 plasser i to kabiner – 46 Qsuites i businessclass og 281 seter i økonomiklasse.

yourfile

Boeing 787-10

787-10 Dreamliner er det nyeste og lengste medlemmet i den drivstoffgjerrige 787-familien.  Med Singapore Airlines som lanseringskunde er den første planlagte flyvningen allerede i mars. Også United Airlines, Emirates og British Airways har bestilt 787-10.

maxresdefault (2)

I følge Boeing kan flyet ha plass for 330 passasjerer i en konfigurasjon med to kabinklasser. I skrivende stund er det ikke kjent hvor mange seter eller i hvilken konfigurasjon Singapore Airlines skal benytte.

Singapore-Airlines-Business-Class-1-720x405 (1)