Toget vil gå gjennom Kasakhstan, fra hovedstaden Astana i nord ned til Det Kaspiske hav i sør langs den russiske grensen, og med en gjennomsnittsfart på 250 km i timen vil toget kunne kjøre den 600 mil lange strekningen mellom Berlin og Beijing på 24 timer.

Strekningen gjennom Kasakhstan forventes å være ferdig allerede i 2017 og forhåpentligvis er hele jernbanestrekningen fra Europa klar til bruk i år 2020. Den største utfordringen handler ikke om teknikken, jernbanestrekningen er relativt enkel å bygge og nylig var en svensk gruppe jernbaneeksperter fra blant annet Grontmij og Ramböll i Kasakhstan for å bidra med ytterligere kunnskap og erfaring. Den største utfordringen er attityden hos lokalbefolkningen som langt ifra alltid er positiv til prosjektet.

Om hele prosjektet bygges i sin helhet og om man er klare innen tidsrammen gjenstår å se, men om denne togstrekningen kommer på plass vil den garantert  påvirke reisingen mellom Europa og Asia og kan også bli en seriøs konkurrent til flyet.