I mars neste år tar Widerøe som verdens første flyselskap i bruk det nye jetflyet E190-E2 fra produsenten Embraer. Base for den nye flytypen blir på Sandefjord Torp og Bergen Flesland.

I desember 2016 signerte Widerøe kontrakt med Embraer om levering av tre E190-E2 fly, med opsjon på levering av ytterligere 12 fly. Det første ankommer Norge i mars 2018 og de to neste i de påfølgende månedene. Dette er en milepæl i Widerøes historie og en tillitserklæring fra Embraer som ønsker at det norske flyselskapet skal være det første flyselskapet i verden som tar E-Jet E2 serien i bruk på kommersielle flyruter.

  • – Vi velger å etablere to baser for vårt nye flaggskip, forteller Driftsdirektør i Widerøe’s Flyveselskap Morten Skoglund. Én base på Sandefjord lufthavn, Torp og én på Bergen lufthavn, Flesland. I valg av base har vi et langsiktig perspektiv. Når de neste flyene vi har opsjonsavtale på vil bli kjøpt, og hvor de vil bli plassert, er for tidlig å beslutte nå.

Ett av flyene vil ha base Torp og bemannes med besetning fra Torp-basen. De to andre flyene vil opereres ut fra Flesland med lokalt Bergen-crew.

De kommersielle og markedsmessige forutsetningerne endres raskt. Dette medfører at basevalget for de tre første flyene både må ivareta langsiktige planer og sikre Widerøes daglige drift.

  • Bergen er veldig interessant i et langsiktig markedsmessig perspektiv, og Torp er viktig for å komplettere vårt regionale nettverk, sier Skoglund.

Utnyttelsen av selskapet totale flyflåte har også vært viktig. Widerøes visjon er å binde små og store steder sammen. Med det en kombinasjon av trafikk og destinasjoner betjent med de nye regionale jetflyene (114 seter) og og selskapets eksisterende Dash 8-flåte (39-78 seter). Målet er å betjene de tynne trafikkstrømmene og fly kundene til og fra de mindre lufthavnene og videre ut i Norge og verden.