Bakgrunn og introduksjon

Reisen min var en tur der jeg skulle besøke min familie i Melbourne i Australia. Turen begynte fra Stavanger (SVG) der jeg mellom landet først i København, der etter i Doha International Airport (den eldre som var åpen til 30 April 2014), ikke Hamad International Airport den nye. Skal skrive litt om alle flygninger etter hvert, men tar denne turen først. Dette var min første tur til Australia noen gang, så jeg gledet meg virkelig til denne turen, og grunnen til at jeg valgte Qatar Airways var fordi jeg hørte så masse bra om selskapet og at servicen var av ypperste klasse. Jeg må bare si, jeg angrer ikke, det var verdt hver eneste krone. Denne dagen (20.03.2013) var det satt opp en Airbus A330-200 som skulle fly oss til Doha ifølge billetten jeg fikk tilsendt fra reisebyrået, men dagen før reisen sjekket jeg bare om igjen i min booking på Qatarairways.com om det var noen endringer med reisen, noe det faktisk var. Flyet var byttet om til en Airbus A330-300, hvorfor? Det visste jeg ikke, men jeg beholdt mitt sete 18A. Man kan fra dagen man kjøper billetten logge deg inn på hjem siden til Qatar Airways og bytte sete så mange du ønsker helt frem til omtrent dagen før avreise. Siden jeg kjøpte 2 separate billetter (SVG-CPH-SVG med SAS, og (CPH-DOHA-MEL-DOHA-CPH med Qatar Airways) måtte jeg sjekke inn på nytt i København (terminal 2) etter ankomst fra Stavanger. Grunnen til at jeg kjøpte 2 separate billetter var fordi det var stor pris differanse ved å kjøpe direkte fra Stavanger til Melbourne med stopp i CPH og DOHA, enn slik jeg gjorde det. Nettopp ved å kjøpe tur/retur SVG-CPH-SVG, og CPH-DOHA-MEL-DOHA-CPH. Her sparte jeg nesten 5000kr. Totalt betalte jeg ca.8500 norske kr. Om dem ikke hadde vert separat kjøpt, men direkte disse datoene, så ville jeg måtte ut med 13400kr. Så her gjelder det å trikse og mikse.

 

På flyplassen

Som nevnt ovenfor så kom jeg fra Stavanger med SAS  SK1875 til København ca.20 minutter forsinket etter tidstabell denne morgenen, plukket om min bagasje og gikk videre til terminal 2 hvor så jeg sjekket inn videre til Melbourne. Da jeg kom til skranken til Qatar Airways fikk jeg sjokk over hvor mange personer sto i kø selv om jeg hadde god tid på denne mellomlandingen, ca. 3 og 1/2 time. Flyet var fullt, og alle setene var fullbooket både i business class og economy class, totalt 305 passasjerer ifølge annonseringen over høyttaleren til flykapteinen denne dagen. Det var 10 economy class og 6 business class sjekk inn skranker denne dagen, noe som gjorde at man sjekket inn meget fort. Etter at jeg leverte bagasjen min (1stk), gikk jeg til sikkerhetskontrollen der det var 10 minutter venting før jeg til slutt gikk til CPH Apartment Lounge. Adgang til Apartment Lounge kjøpte jeg noen dager i forveien både for tur og retur. Det koster 179 danske kr per gang, noe som var helt ok etter mening. Man kan også kjøpe seg inn samme dag hos dem, men om det er ledig da og ikke over fullt. Det var mye godt inne denne dagen, både kyllingsalat, kylling spyd, potetsalat, og flere typer salater, samt flere varianter med brød og diverse frokost blandinger. Av drikke var det mye bra, appelsin juice, eple juice, melk, brus, øl, og flere varianter med vin. Imponert? Ja, meget. Etter min personlige mening er Apartment Lounge ei stjerne bedre en SAS Business Lounge. Har vert flere ganger inne hos SAS sin lounge i CPH, men er ikke like bra etter min mening som sagt. Om København denne dagen og ellers, meget bra. Ingen flyplasser i Europa er like bra som CPH, igjen min mening. Den er helt passe, lett og finne frem og har mye spennende for både store og små. Lurer man på noe, er det lett å spør og dem fleste på flyplassen er behjelpelige, 5 stjerner for CPH Airport.

Lounge: Aviator «CPH Apartment Lounge», København Kastrup (CPH)

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Boarding gikk smertefritt selv om flyet var forsinket nesten 30 minutter etter oppsatt tid denne dagen, nemlig 14.45. Først gikk business class passasjerene inn, deretter passasjerer fra rad 31 til 45,og til slutt vi som hadde seter fra 10 og opptil 30. Jeg gikk nemlig helt sist fordi jeg tok en del bilder av flyet og filmet litt. Må si at jeg ble meget imponert over hvor fort alt gikk fra boarding til vi tok av, og selv om flyet var forsinket i en halvtime så landet vi i Doha nesten 20 minutter før tiden. Kabinen var meget bra, det var stort, meget reint og trivelig. Alle som ønsket fikk puter og tepper noe mange satte stor pris på. Etter så dette fikk alle varme håndkluter til å få tørket seg litt og komme til hektene. Flyet tok av da så nesten 1 time forsinket men vi landet som nevnt før tiden i Doha.

Sete og underholdingssystem

Setet var veldig behagelig, greit med plass og avstanden til setet foran var også overraskende god. Dem bruker Oryx sitt system i flyet, noe som var greit nok, kanskje en 4er av 6 mulige poeng. Det var flere nye filmer man kunne se, samt flere underholdnings serier og en god del sport  og barnas tegne serier. Den eneste ulempen er at tv skjermen er litt liten, og selve bildet på skjermen er både og i kvalitet. Men ellers veldig bra.

Måltider og Service

Glemte å ta bilder av menyen på denne flygningen, beklager. Men husker godt hva som ble servert. Til drikke hadde man mye å velge i. Blant annet: vann, juice, brus, kaffe, te, vin, konjak, champagne fra business class (ble hentet inn) og masse mer. Av mat til middag var det følgende: til foret røkt laks med bønner og grønnsaker, til hovedrett var det 3 ting man kunne velge i: stekt kylling i søt saus med ris og grønnsaker, eller stekt laks med små poteter og spinatsalat med brun saus, eller pasta vegetar. Til dessert var det pasjons kake med kirsebær saus. Og ost og kjeks til slutt lå til. En time før landing ble varm pizza servert med mozarella ost, kylling og grønnsaker. Kanskje litt lite mat for 6 timers flytur men alt i alt meget godt. Servicen var på topp om bord, dem serverte drikke nesten hele tiden og var veldig behjelpelige. Bak i flyet var det også flere typer kjeks, sandwicher, og frukt for dem som måtte ønske ha, inkludert drikke.

Sove

Jeg sov ikke noe særlig på denne 6 timer lange flyturen siden jeg snakket med min nabo som satt ved siden av meg, vi snakket om flere ting og slik gikk timene meget fort. Men om man skulle sove så var det virkelig god plass i hvert sete etter min mening. Stolene i seg selv er komfortable og veldig behagelige.

Ankomst

Landet før tiden, ca.20 minutter. Etter landingen ble vi hentet av busser før vi kjørte til hoved terminalen. Det var 3 terminaler på den gamle flyplassen da jeg fløy. En for business class og first class passasjerer, en for dem som skulle videre altså dem som bare mellom landet og den siste var for dem som skulle til Qatar og ikke videre.

Din vurdering

Når man skal summere hele flygningen fra innsjekk, flygningen, og maten så må jeg bare si at dette var en kjempe tur, der jeg på det varmeste ville anbefalt andre å velge Qatar Airways som sitt reise selskap om dem skal reise langt og godt. Dem har det meste man kan tenke seg, dem står på, og dem sørger for at alle passasjerer for en fin tur.