Bakgrunn og introduksjon

Etter 14 dagers ferie så ble den avsluttet med Finnair Business Class hjem.

På flyplassen

Etter å ha ankommet flyplassen tror jeg det tok 25 minutter før jeg satt i loungen. ca 15 av disse ble brukt etter innsjekk. Effektiv flyplass, som sluset Business class passasjerer fort igjenom innsjekk, og security og passkontroll. BKK og Businessclass billett ble en opptur.

Lounge: Louis Tavern CIP Lounge, Bangkok Suvarnabhumi (BKK), C-piren

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Å boarde når flyet var klart, i et eget tempo er alltid et pluss. Å få et glass champagne blir heller aldri feil. Det ble desverre ikke fyllt på. Som alltid så har Finnair ganske nøytrale farger, og kan virke ganske kjedelig. Men det er helt ok.

Sete og underholdingssystem

Jeg hadde et enkeltsete. Noe som gir veldig god plass. Fully flat bed, er også et pluss. Underholdningen er litt utdaterte serier, med et par nye, resten eldre filmer. Pluss for gode hodetelefoner.

Måltider og Service

Etter å ha tatt samme turen 14 dager før, så ble denne gangen, også en skuffelse. På første turen så manglet endel av vinkartet. Samt at jeg ikke fikk velge hovedrett. De var tomme for alternativ på begge flightene! Vegetarmat er bare såvidt ok, og ble ikke en kuinarisk opplevelse (noe som heller ikke forventes. Noe jeg forventet var å ha et utvalg av retter, noe som skuffet stort. Vertene på flyet varierte veldig, da de eldre damene, stort sett overså de aller fleste passasjerene. Til andre selskap så blir statusmedlemer av deres allianse ofte hilst på ved navn. Noe som aldri har skjedd hos Finnair for min del. ( Jeg har oneworld saphire status)

Sove

Setet gikk an å legge helt ned, en fikk også dyne og pute. Som er bra.

Ankomst

Det er ganske spesiellt at en så liten flyplass som Helsinki har, at den kan være så dårlig som den faktisk er. Tydeligvis så lander det mye fly samtidig, og dette setter sitt preg på de som jobber der. Lite smil, og lite høflighet å spore. Jeg var så å si først av flyet i HEL, og havnet rett i kø for en ny passkontroll, og sjekk av baggasje. Noe spesiellt at det ikke var en åpen kø for Businessclass passasjerer. Etter ca 40 minutter så ble man ønsket velkommen i loungen,  på en transferflight.

Din vurdering

Jeg synes at min reise med Finnair ble en ganske surrealistisk opplevelse. Etter å ha flydd en del, og opptjent gullstatus hos to allianser, så er en relativt bereist. Og det er ikke så mye som skal til for at en flyopplevelse blir bra. Men det skal også veldig lite til for at det blir dårlig også. Jeg har på 14 dager hatt 4 Businessflighter med Finnair. – Som har vært mine 4 første flighter med de. Dessverre, så blir det de 4 siste også. Jeg har aldri opplevd å bli ignorert eller oversett som gullkortinnehaver,  i noen selskaper i Star Alliance, eller hos andre OneWorld selskap.
Når jeg har på en pen måte, yttret min klage hos Finnair, så ble jeg overhørt i Oslo, og oversett i Helsinki. Hadde jeg reist i økonomi så hadde jeg forventet atskillig mindre, men når en reiser langt i Business class så betaler man for fast track, tidlig innsjekk, bedre mat etc. Og Finnair leverer i beste fall halvveis.